loading...

آجیل سلامت

شهرام فلوری بازدید : 73 شنبه 19 فروردین 1402 نظرات (0)

یکی از رایج‌ترین دردها و مشکلاتی که ممکن است در طول زندگی برای هر فرد بزرگسالی بوجود بیاید، کمر درد است. در برخی شرایط کمر درد به دلیل آسیب بوده که باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان جدی آن باشید. اما اگر کمر درد شما به دلیل پسچر نامناسب هنگام فعالیت یا ضعف عضلات شما باشد، می‌توانید با انواع درمان خانگی کمردرد، این عارضه را درمان کنید.

علاوه بر روش های درمان خانگی در هنگام کمر درد، شما می‌توانید برای کاهش درد از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده نمایید. هرچند که هر تجویز دارویی بدون نظر پزشک می‌‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و بهتر است که از خود درمانی پرهیز کنید.

در این مقاله ما برخی روش های درمان خانگی کمر درد را معرفی خواهیم کرد که به کمک آن بتوانید تا حدودی درد را در اندام کمر خود کاهش دهید.

ورزش؛ تاثیرگذارترین درمان خانگی کمردرد

احساس درد در ناحیه کمر در صورتی که آسیب شدید و جدی نباشد، با انجام برخی حرکات ورزشی یا فیزیوتراپی کمر به راحتی قابل بهبود است. پیاده روی برای کاهش درد کمر بسیار مفید می‌باشد. همچنین انجام تمرینات یوگا، ورزش در آب و حرکات کششی می‌تواند موجب تقویت عضلات حمایتی ستون فقرات شده و فشار را از روی مهره‌های کمر بردارد تا ستون فقرات شما فرصت بهبود پیدا کنند.

از طرف دیگر ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن شما شده که یک هورمون کاهش درد در مغز است. به این صورت شما درد کمتری را احساس خواهید کرد.

استفاده از محصولات ضد درد برای درمان درد کمر

برخی از پمادها، قرص ها یا سایر محصولات ضد درد هستند که می‌تواند در درمان درد کمر شما مفید باشد. پمادهایی که دارای کپسایسین هستند یا پماد فلفل و... یکی از روش های درمان خانگی کمر درد است که موجب می‌شود محل درد شما گرم شده و به این صورت درد تسکین یابد.

از طرف دیگر پمادهایی که دارای منتول هستند نیز برخلاف پمادهایی که بالا توضیح دادیم، با خنک کردن ناحیه درد موجب کاهش درد موقتی کمر شما خواهند شد. منتول پایانه های درد را بروی پوست شما بی حس می‌کنند.

استفاده از کفش مناسب؛ درمان خانگی و موثر کمردرد

کفش یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر ایجاد و درمان کمر درد است. در صورتی که شما از کفش نامناسب استفاده نمایید به عضلات پا، گردن و کمر خود می‌توانید فشار زیادی وارد کنید و این امر باعث ایجاد درد شدید در این نواحی خواهد شد.

استفاده از کفش هایی که کفی طبی مناسب ندارند و یا استفاده از کفش های پاشنه بلند می‌تواند فشار زیادی را بر روی کمرتان وارد کند. به همین منظور یکی از بهترین اقداماتی که در جهت بهبود کمر درد می‌توانید انجام دهید، استفاده از کفش مناسب است.

رعایت اصول ارگونومی؛ پیشگیری و درمان خانگی کمردرد

تمامی افراد بزرگسال مدت زیادی از روز خود را در حال کار و فعالیت می‌گذارند. چه کار شما پشت میز نشستن باشد یا به مدت طولانی سرپا ایستادن، یا بلند کردن اجسام سنگین، در صورتی که اصول ارگونومی را رعایت نکنید؛ ممکن است فشار زیادی بر روی کمر خود وارد کنید. همین امر سبب بسیاری از کمردردهاست.

پشت میز نشستن طولانی مدت می‌تواند موجب قوس یا گودی کمر شما شود. بلند کردن وسایل سنگین می‌تواند موجب دیسک کمر و فتق دیسک شود. به همین منظور رعایت اصول ارگونومی در حین هر نوع فعالیتی از مهم ترین اقداماتی است که افراد برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد یا در پروسه درمان باید انجام دهند.

فیزیوتراپی و درمان کمردرد

فیزیوتراپی با استفاده از روش های مختلف تلاش می‌کند تا عضلات را تقویت کرده و آسیب های موجود در مفاصل، استخوان‌ها و عضلات را درمان کند. در همین راستا از سایت تجهیزات پزشکی برجیس در مورد مزایای فیزیوتراپی برای درمان کمردرد نقل می‌کنیم:

"فیزیوتراپی یک روش درمانی بسیار مفید جهت بهبود و درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی، به‌ویژه کمر درد محسوب خواهد شد. افراد زمانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، توسط متخصصین یک بررسی جامع از تاریخچه پزشکی و ارزیابی عملکرد فیزیکی آن‌ها توسط متخصصین انجام خواهد شد.

پس‌ازآن با توجه به تشخیص مشکل بیمار، مشخص می‌شود که چه تمرینات و روش‌های درمانی، جهت درمان و تسریع در روند بهبودی آنان مناسب‌تر خواهد بود.

لازم است بدانید که درصد زیادی از افرادی که جهت مشکلات گوناگون و دردهای نواحی مختلف بدن، تحت فیزیوتراپی قرار داشتند، به نتایج مطلوب‌تری نسبت به افرادی فقط تحت درمان‌های مختلف دیگر مانند استفاده از داروهای مسکن و … بودند، دست پیدا کردند.

فیزیوتراپی از مزایای بسیاری برخوردار است و نه‌تنها یک روش درمانی بسیار مفید برای درمان کمر درد به شمار می‌رود، بلکه ابزاری مؤثر جهت جلوگیری از صدمات بعدی نیز خواهد بود."

استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای درمان خانگی کمردرد

یکی دیگر از راه های درمان خانگی کمردرد، استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم است. شما با قرار دادن کیسه آب سرد می‌توانید محل درد را بی حس کنید و درد را کاهش دهید. به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دادن کیسه آب گرم هم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود درد کمر شما داشته باشد.

استراحت مهم ترین روش درمان خانگی کمر درد

یکی از مهم ترین روش های درمان خانگی کمر درد، استراحت کردن است. شاید بتوان گفت که هیچ روش درمانی به اندازه استراحت کردن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. تمامی مشکلاتی که در ناحیه کمر وجود دارد و همه دردهایی که در این اندام احساس می‌کنید، با استراحت و کنترل کردن حرکاتتان می‌تواند تاحد زیادی بهبود یابد.

درمان خانگی کمردرد با زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که می‌تواند در خیلی از زمینه ها مفید بوده و موثر واقع شود. در درمان خانگی کمردرد هم زنجبیل بسیار مفید بوده و می‌تواند موجب تسکین درد شما شود. کافی است زنجبیل را داخل آبجوش ریخته و پس از اینکه دم کشید با مقداری عسل آن را شیرین کرده و میل کنید.

کاهش وزن از اساسی ترین اقدامات برای درمان کمردرد

یکی از اساسی ترین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری یا بهبود کمر درد انجام دهید، کاهش وزن است. از اثرات اضافه وزن می‌توان به فشار مضاعفی که بر روی زانو و کمر وارد می‌شود اشاره نمود. این فشار می‌تواند آسیب زیادی به این اندام ها وارد کند. به همین منظور اگر دارای اضافه وزن هستید و کمردرد دارید، بهتر است اقدام به کاهش وزن اصولی نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تمامی راه های درمان خانگی کمردرد را به شما معرفی کنیم. توصیه ما به شما این است که ابتدا در مورد مشکلات کمر خود با پزشک مشورت کنید و پس از آن اقدام به درمان خانگی نمایید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 67 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

نوشیدنی‌ها همیشه طرفداران زیادی در جهان دارند و از میان تمامی نوشیدنی‌های محبوب، می‌توانیم به قهوه به عنوان یکی از دوست داشتنی‌ترین‌ها اشاره نماییم. هر کسی که به قهوه علاقه داشته باشد باید با انواع دان قهوه نیز آشنا باشد تا بتواند هنگام سفارش قهوه، با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را سفارش دهد.

در حالت کلی قهوه برای دم شدن و رسیدن به دست مصرف کننده، باید مسیر خیلی زیادی را پیموده و مراحل مختلفی را بگذراند. یکی از ابتدایی‌ترین این مراحل، کشت کردن آن است که همین موضوع و روش‌های مختلف آن باعث به وجود آمدن انواع دان قهوه شده است.

هر کدام از این دانه‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و شما به عنوان کسی که روزانه نسبت به مصرف قهوه اقدم می‌کنید باید با این ویژگی‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید دقیقا همان نوشیدنی را میل کنید که ویژگی مورد نظرتان را دارد. برای آشنایی با انواع دان قهوه و دانستن ویژگی‌های آن‌ها تا انتهای این مطلب با ما باشید.

معرفی انواع دان قهوه

بیشتر افرادی که خود را قهوه خور حرفه‌ای می‌دانند تا به حال فقط پودر قهوه و روش درست کردن اسپرسو و انواع دیگر قهوه را مشاهده کردند و شاید بیشتر این افراد قبل از تبدیل شدن قهوه به پودر خبری ندارند. باید این را بدانید که قهوه در ابتدا به صورت میوه و روی درخت مخصوص است. این میوه به رنگ قرمز بوده و شکلی شبیه به گیلاس دارد.

بعد از چیده شدن میوه قهوه، دانه قهوه از داخل این میوه جدا شده و جمع آوری می‌شود. این دانه سبز رنگ است و به دلیل رنگی که دارد به لوبیا قهوه نیز معروف است. این دانه‌ها با استفاده از انواع دستگاه رست دان قهوه، تف داده شده و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه درآمده و دانه رست شده، آسیاب شده و به پودر قهوه تبدیل می‌شود.

دانه‌های قهوه دارای انواع مختلفی هستند. حتما تا به حال زمانی که برای سفارش قهوه اقدام کردید، نام قهوه عربیکا و روبوستا را شنیده‌اید. این دو متداول‌ترین انواع دانه قهوه هستند ولی تنها انواع آن نبوده و دانه قهوه دارای انواع دیگری نیز می‌باشد.

در حالت کلی قهوه دارای ۴ نوع زیر می‌باشد:

آشنایی با انواع دان قهوه عربیکا

اگر قصد دارید تا باکیفیت‌ترین دانه قهوه را بشناسید باید شما را با دانه قهوه عربیکا آشنا کنیم. این دانه‌ها محبوب‌ترین انواع دان قهوه به حساب آمده و می‌توان به جرئت گفت که ۶۰ درصد از قهوه‌های جهان را در بر می‌گیرند.

با توجه به اینکه رشد این نوع از دانه‌های قهوه بسیار سخت‌تر است، طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند. دانه قهوه عربیکا برای اینکه به خوبی رشد کند به سایه، آب و ارتفاع خیلی زیاد نیاز دارد.

باید این نکته را بیان کنیم که دانه‌های قهوه عربیکا نسبت به سایر دانه‌های قهوه در معرض بیماری‌های گیاهی بیشتری هستند و به همین دلیل باید در ارتفاعی بیشتر از ۲۰۰۰ فوت یا ۶۰۰ متر کشت شوند. گیاهان دانه عربیکا کوچک‌تر بوده و در صورتی که به صورت کامل رشد کنند، حداکثر بین ۸ تا ۱۵ فوت ارتفاع خواهند داشت.

عطر و طعم این دان قهوه بسیار خاص بوده و به دلیل کم بودن تلخی آن و طعم نزدیک به میوه‌ای که دارد، طرفداران بسیار زیادی داشته و با توجه به روشی که رست خواهند شد، دارای ترشی بیشتری می‌باشد.

آشنایی با انواع دان قهوه روبوستا

دومین نوع از انواع دان قهوه، قهوه روبوستا می‌باشد. این دانه قهوه نسبت به دانه عربیکا دارای مقامت بیشتری بوده و به همین دلیل برای کشت گیاه آن، به ارتفاع زیادی نیاز نبوده و آن را در ارتفاعات پایین کشت می‌کنند.

دان قهوه روبوستا بزرگتر و گردتر هستند و ویژگی بارز آن‌ها، تلخ بودن و کافیئن بالایی است که در خود دارند. به همین دلیل است که افرادی که به دنبال قهوه‌ای هستند که هشیاری بیشتری ایجاد کرده و خستگی را از بین ببرد، روبوستا را انتخاب می‌نمایند. همچنین مزه ترش قهوه عربیکا برای تمامی افراد خوشایند نبوده و به همین دلیل قهوه تلخ روبوستا را از میان انواع دانه قهوه انتخاب می‌نمایند.

باید این را بدانید که گیاه این نوع از دانه قهوه بلندتر بوده و اندازه آن به ۱۵ تا ۲۰ فوت خواهد رسید. اگر بخواهید مرغوبیت دانه روبوستا را تشخیص دهید باید بدانید که نوع مرغوب دانه روبوستا بافت نرمی داشته و دارای مزه شکلاتی است.

این را نیز باید بدانید که روبوستا چربی سوزی بیشتری دارد و عملکرد فیزیکی بدن را بهبود می‌دهد. این توصیه را به شما داریم که هنگام خرید قهوه روبوستا حتما از مرغوب بودن و اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آشنایی با انواع دانه قهوه لیبریکا

شاید تا به حال نام قهوه لیبریکا را نشنیده باشید ولی باید بگوییم این نیز یکی از انواع دانه قهوه است که دارای مشخصات متفاوتی می‌باشد. این دانه قهوه دارای رایحه شیرین گل بوده و اهمیت ارزشمندی آن به دلیل وجود عطر و طعم دود آمیز لیبریکا می‌باشد.

در اواخر دهه ۱۸۰۰ به دنبال یک بیماری قارچی به نام زنگ قهوه، میزان زیادی از محصولات قهوه عربیکا از بین رفت و دقیقا در این زمان بود که فیلیپین به عنوان اولین کشور، شروع به کشت لیبریکا کرد. بعد از مدتی که فیلیپین از سلطه آمریکا خارج شد، دیگر این قهوه در این منطقه کشت نشده و قهوه عربیکا توانست جایگاه خود را پس بگیرد.

گیاه قهوه لیبریکا شکل بسیار نامنظمی داشته و از گیاهان روبوستا و عربیکا بزرگتر است ولی از نظر شکل ظاهری، به گیاه روبوستا شبیه‌تر است. این دانه قهوه در برابر گرما و رطوبت مقامت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد و در ارتفاع کم نیز رشد می‌کند. در آخر باید بگوییم که لیبریکا تنها ۲ درصد از قهوه جهان را در بر می‌گیرد.

آشنایی با انواع دانه قهوه اکسلسا

آخرین نوع از انواع دانه قهوه، اکسلسا است. در گذشته این نوع از قهوه، به صورت یک دانه جداگانه محسوب می‌شد ولی اخیرا دانشمندان آن را زیر مجموعه دانه قهوه لبریکا دانستند.

دانه قهوه اکسلسا شباهت بسیار زیادی به لبریکا داشته و در جنوب شرقی آسیا رشد می‌نماید. گیاهان این دانه قهوه در ارتفاعات متوسط رشد کرده و به بزرگی ۲۰ تا ۳۰ فوت هستند.

نتیجه گیری

ما در این مطلب انواع دانه قهوه را به شما معرفی کردیم و ویژگی‌های هر کدام را بیان نمودیم در نهایت این شما هستید که با توجه به خواست خود، باید یکی از آن‌ها را سفارش دهید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 71 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

برنج غذای قالب تعداد زیادی از افرادی است که در سراسر جهان زندگی می‌کنند. ما در ایران در کنار انواع و اقسام خورشت‌ها و کباب‌ها حتما از برنج استفاده می‌کنیم و این دلیلی است برای اینکه بخواهیم با انواع برنج آشنا باشیم.

در حالت کلی برنج دارای انواع خیلی زیادی است که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و برای افراد مختلفی در جای جای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اینکه بتوانیم بهترین استفاده را از آن داشته باشیم باید با انواع آن و ویژگی‌هایی که دارند آشنا باشیم.

این دقیقا مانند زمانی است که ما یک فضا به همراه تمامی تجهیزات یک رستوران صنعتی داریم و زمانی که تصمیم داریم تا از دستگاه کباب پز صنعتی استفاده کنیم، باید با انواع گوشت آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم کبابی بسیار عالی را به مشتری خود ارائه نماییم.

در این مطلب با انواع برنج آشنا خواهیم شد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به آشپزی علاقه دارید و یا آشپز هستید، بهتر است است این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

آشنایی با انواع برنج

برنج‌ها در حالت کلی بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند در دسته‌بندی‌های زیادی قرار می‌گیرند و ما در این مطلب تصمیم داریم تا آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های ظاهری تقسیم بندی کنیم:

انواع برنج دانه بلند

  1. برنج سفید: برنج سفید همان نوع برنجی است که در ایران بیشتر از هر نوع دیگری یافت می‌شود. در کشور ایران بیشتر مناطق کشت برنج به این نوع اختصاص داده شده است که به خاطر مساعد بودن شرایط آب و هوایی با رشد آن است و شاید این دلیلی است برای اینکه ما با تعداد زیادی از برنج‌های دیگر آشنا نیستیم.
    در بیشتر آشپرخانه‌های صنعتی، این برج را با استفاده از دیگ چلو پز می‌پزند و باید بدانید که برنج سفید یکی از انواع برنج است که هنگام پخت آب خیلی زیادی را جذب کرده و به خوبی و زیبایی قد می‌کشد.
  2. برنج قهوه‌ای: این نوع از برنج دارای دانه‌های کدر و یا قهوه‌ای است و به دلیل جدا نشدن سبوس از آن، طعم و مزه آن تا حدود زیادی با برنج سفید متفاوت است . باید این را بگوییم که این نوع از برنج دارای دانه‌های سفت‌تری است و بسیار تردتر است. بهتر است برای جذب بیشتر خواص آن، برنج قهوه‌ای را به صورت کته بخورید.
  3. برنج باسماتی: یکی دیگر از انواع برنج، برنج باسماتی است و بیشتر در هند و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و طعم این برنج بسیار خاص است و بعد از پخت به خوبی قد کشیده و حجم خوبی نیز پیدا خواهد کرد. بهتر است یک ساعت قبل از پخت برنج باسماتی آن را خیس کنید.
  4. برنج جاسمین: رنگ این نوع از انواع برنج بسیار شفاف است و به همین دلیل خیلی راحت آن را تشخیص خواهید داد. بهتر است قبل از مصرف به مدت یک ساعت آن را خیس کنید و حتما چندین بار آب آن را عوض کنید تا تمامی نشاسته آن را بشویید.

انواع برنج دانه متوسط

  1. برنج سوشی یا برنج ژاپنی: این نوع از برنج دارای دانه‌های کوتاه‌تری است و کمی سفت بوده و نیمه شفاف است. به این دلیل که از آن بیشتر در غذاهای ژاپنی مانند سوشی استفاده می‌شود به این نام معروف شده و باید این را بدانید که بعد از پخت به حالت کته درآمده و چسبندگی خیلی بالایی دارد.
  2. برنج بمبا: برنج بمبا یکی از انواع برنج است که بیشتر در اسپانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پخت غذاهای سنتی و برخی سالادها به کار برده می‌شود. دانه این برنح تقریبا گرد است و به این صورت به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.

انواع برنج دانه کوتاه

  1. برنج آرباریو: اگر می‌خواهید محبوب‌ترین برنجی که در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را بشناسید باید برنج آرباریو را به شما معرفی کنیم. دانه‌های این نوع از انواع برنج بسیار ریز و گرد است و در پخت بسیاری از غذاهای ایتالیایی مانند ریزوتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بگوییم که این نوع برنج به قدری در ایتالیا محبوب است که شاید ۹۹ درصد مردم این کشور از آن استفاده می‌کنند.
  2. برنج قهوه‌ای دانه کوتاه: در قسمتی که انواع برنج‌های دانه بلند را معرفی می‌کردیم، در رابطه با برنج قهوه‌ای توضیح دادیم و باید در رابطه با برنج قهوه‌ای دانه کوتاه این را بگوییم که شباهت بسیار زیادی به برنج قهوه‌ای داشته و تفاوتی که دارند این است که اندازه آن کوتاه‌تر است.
    نشاسته بسیار زیادی در برنج قهوه‌ای دانه کوتاه وجود دارد و به همین دلیل بعد از پخت چسبندگی بسیار زیادی داشته و رنگ جالب آن هم دلیلی است برای اینکه از آن در غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

انواع برنج خاص

  1. برنج سیاه: یکی از انواع برنج، برنج سیاه می‌باشد که به دلیل رنگی که دارد جزء برنج‌های خاص می‌باشد. این برنج به نام برنج چینی یا برنج ممنوعه نیز معروف بوده و بیشتر در کشورهای شرقی به خصوص چین کشت می‌شود. رنگ این نوع از برنج بنفش تیره یا سیاه بوده و باید این نکته را بیان کنیم که بعد از پخت نیز سیاه باقی خواهد ماند و این زیبایی خاصی به سفره خواهد بخشید.برنج سیاه دارای نشاسته خیلی کمی است و به همین دلیل خیلی کم به هم چسبیده و به خوبی قد کشیده و بعد از پخت دانه دانه خواهد شد. دقیقا به همان صورتی که باب طبع ایرانیان است.
  2. برنج وحشی: این را باید بگوییم که این دانه به صورت علمی برنج نبوده و فقط به دلیل شاهت ظاهری که به برنج دارد، در این دسته بندی قرار گرفته و به برنج وحشی معروف است. برنج وحشی به هیچ وجه خود رو نبوده و باید دانه‌های آن کاشته شوند. پس با شنیدن نام آن، به اشتباه نیوفتید.
  3. برنج کالیجیرا: این نوعی از برنج است که شباهت خیلی زیادی به برنج باسماتی داشته و به همین دلیل در بسیاری از مواقع اشتباه گرفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که این برنج فقط در بخش‌های خاصی از هندوستان کشت شده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 63 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

فتق دیسک کمر بیماری بسیار فراگیری در ناحیه کمر است که می‌تواند باعث ایجاد دردهای زیادی شود. فشاری که این بیماری می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات، کمر، پا، دست و گردن وارد کند، کم نبوده و بیمار نمی‌تواند آن را تحمل کند. به صورت معمول برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی کمر استفاده می‌شود. البته عمل جراحی نیز روشی رایج در درمان فتق دیسک کمر است. 

در این مطلب فتق دیسک کمر را به صورت کامل توضیح داده و در رابطه با روش‌های درمانی آن توضیح خواهیم داد.

فتق دیسک کمر چیست؟

برای اینکه بخواهید با فتق دیسک کمر آشنا شوید باید ابتدا بدانید دیسک کمر چیست؟ ستون فقرات هر فرد از تعدادی مهره ایجاد شده که باعت حرکت راحت ما شده و به راه رفتن صاف و در یک خط کمک می‌کند.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که جنس استخوانی آن‌ها باعث ساییدگی هر کدام توسط دیگری خواهد شد. به همین دلیل بین این مهره‌ها، قطعات کوچک و نرمی به نام دیسک وجود دارد. دیسک کمر کمک می‌کند تا ستون فقرات بتوانند به نرمی حرکت کرده و انعطاف پذیر باشند.

این قطعات کوچک مانند ضربه گیر در ستون فقرات عمل کرده و تا هنگامی که به صورت سالم کار کنند، می‌توانید از سالم بودن ستون فقرات مطمئن باشید. اگر به هر دلیلی یکی از این دیسک‌ها دچار مشکل و پارگی شود، فتق دیسک کمر اتفاق خواهد افتاد.

اگر دیسک کمر را خارج از ستون فقرات مشاهده کنید، شکلی کروی داشته و با قرار گرفتن میان مهره‌های ستون فقرات و تحت فشار، به شکل تخم مرغ در می‌آید. باید این را بدانید که هر کدام از دیسک‌ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است.

90 درصد بخش داخلی دیسک که هسته یا نوکلئوس پولپوزوس نام دارد، از آب تشکیل شده است. در طول روز میزان آب داخل هسته دیسک کمر کم شده و مقداری از آن بخار خواهد شد ولی با استراحت مجدد، این میزان آب جبران شده و به حالت عادی برمی‌گردد.

بخش خارجی دیسک که حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نام دارد، نقش محافظ هسته را دارد. یعنی هسته دیسک خاصیت ارتجاعی آن را ایجاد کرده و بخش خارجی باعث سالم ماندن دیسک خواهد شد.

حالا اگر ضربه‌ای به دیسک وارد شود، برای مثال اگر وسیله سنگینی را بلند کنید، این ناحیه سخت آسیب دیده و خواهد شکست. این باعث می‌شود تا مقداری از آب داخل هسته، بیرون بریزد. این دقیقا روند ایجاد فتق دیسک کمر می‌باشد. در صورتی که می خواهید بدانید دیگر چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد، اینجا کلیک کنید.

علائم فتق دیسک کمر

طبیعتا اولین و مهم‌ترین علامت ابتلا به فتق دیسک کمر، درد ایجاد شده در ناحیه کمر خواهد بود. ولی باید این را بدانید که همیشه فتق دیسک کمر با درد کمر خود را نشان نمی‌دهد. اگر پارگی دیسک کمر باعث ایجاد فشار بر اعصاب نخاعی شود، علائم دیگری نیز به وجود خواهد آمد.

بی حس شدن و یا ایجاد حس سوزن سوزن شدن در بخش‌هایی از بدن که در مسیر اعصاب متصل به دیسک کمر قرار دارند، یکی از علائم بسیار شایع در ابتلا به فتق دیسک کمر است. البته بسته به اینکه کدام مورد از دیسک کمر بیمار دچار مشکل شده باشد، ناحیه این احساس متفاوت خواهد بود.

 

درد پا یکی دیگر از علائم ابتلا به فتق دیسک کمر می‌باشد. بیمار مبتلا به این مشکل، معمولا در ران و ساق پای خود احساس درد نسبتا شدیدی دارد. این درد ممکن است هنگام خنده، عطسه و یا سرفه شدیدتر شود.

ضعف عضلانی یکی از علائمی است که تحت تاثیر بروز مشکل در اعصاب به وجود آمده و باعث تضعیف یکی از عضلات بدن و عدم کنترل روی آن خواهد شد. ناتوانی در راه رفتن یکی از شایع‌ترین حالات ضعف عضلانی است.

یکی دیگر از عوارضی که به ندرت اتفاق افتاده و می‌تواند نشان دهنده وضعیت وخیم بیمار باشد، از دست دادن کنترل بر مثانه و معده است.

درمان فتق دیسک کمر

بعد از احساس هر کدام از این علائم باید پزشک مراجعه کرده و با معاینه دقیق مطمئن شوید که به فتق دیسک کمر دچار شدید. در این صورت روش‌های درمانی مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. در ابتدا اگر وضعیت کمر شما خیلی بد نبوده و به موقع به پزشک مراجعه کرده باشید، تنها ویرایش سبک زندگی می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین در این مرحله از بیماری می‌توانید با کمک داروهایی که پزشک تجویز خواهد کرد، درد کمر را کاهش دهید. استفاده از کمپرس آب سرد یکی دیگر از روش‌های درمانی است که می‌تواند موثر باشد.

بهترین و کارآمدترین روش درمان فتق دیسک کمر، استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس و تمریناتی است که تحت نظر پزشک انجام می‌شود. این تمرینات به بیمار کمک خواهد کرد تا بتواند کمر خود را راحت‌تر حرکت داده و همچنین باعث کاهش درد خواهند شد. 

انجام تمامی این تمرینات باید زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست باشد تا مطمئن شوید آسیب بیشتری به کمر شما وارد نخواهد شد.

در آخرین مرحله و زمانی که دیگر هیچ کدام از این روش‌ها برای درمان فتق دیسک کمر موثر نبود، جراحی راه چاره خواهد بود. در این روش به صورت دستی ستون فقرات بیمار ترمیم شده و به حالت اولیه برمی‌گردد. البته بعد از جراحی نیز باید شما همچنان از کمر خود مراقبت کرده و هیچ کار سنگینی انجام ندهید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 72 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

یکی از بیماری‌های استخوانی که بسیار شایع بوده و افراد زیادی را درگیر کرده است، دیسک کمر است. حتما شما هم تا به حال نام این بیماری را شنیدید و حتی شاید با آن درگیر باشید. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب در رابطه با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد، صحبت کنیم.

اگر شما هم با این بیماری درگیر هستید، با ما همراه باشید تا بتوانید از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کنید.

دیسک کمر چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است خیلی مختصر و خلاصه با این بیماری آشنا شوید. ستون فقرات انسان از تعدادی مهره ساخته شده که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته و باعث می‌شوند بتوانید مستقیم ایستاده و بدون مشکل راه بروید.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که به دلیل جنس سختی که دارند، باعث سایش همدیگر شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل دیسک‌هایی به شکل بیضی میان مهره‌های کمر قرار می‌گیرد تا باعث حرکت روان این استخوان‌ها روی هم شود.

این دیسک‌ها از جنس غضروف بوده و به صورت ضربه گیر بین مهره‌ها عمل می‌نمایند. حالا اگر هر اتفاقی برای این دستک‌ها بیوفتد، بیماری پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر به وجود می‌آید. این بیماری به اشتباه به نام دیسک کمر معروف است.

روش‌های درمانی مختلفی برای دیسک کمر وجود دارد که پزشک با توجه به پیشرفت مشکل بیمار، یکی یا چند مورد از آن‌ها را تجویز می‌کند. باید این را بدانید که فیزیوتراپی کمر یکی از بهترین روش‌های درمانی این مشکل است که بیمار نمی‌تواند از آن دوری کند.

معرفی فعالیت‌هایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

به صورت کلی انجام هر کار سنگینی می‌تواند به دیسک کمر ضرر وارد کند. کسی که این مشکل را دارد به هیچ وجه نباید وسایل سنگین را بلند کند. طبیعتا مهره‌های کمر در این بیماری در شرایط خوبی قرار نداشته و بلند کردن هر وسیله سنگینی می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

این را باید بدانید که حتی اگر دیسک خود را عمل کردید، باز هم باید از بلند کردن وسایل سنگین جدا خودداری کنید. عمل جراحی دیسک به صورتی نیست که شما را به صورت کامل به حالت قبل از این مشکل برگرداند. شما همچنان آثاری از این بیمار را به همراه خواهید داشت و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث شدت گرفتن این آثار و حتی بازگشت بیماری شود.

اینکه شما می‌توانید تا چه میزان وزنی را بلند کنید، به شدت بیرون زدگی دیسک مربوط بوده و برای اینکه بخواهید اطلاعات دقیقی در این رابطه داشته باشید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید حتی بلند کردن وسیله یک کیلوگرمی برای شما مضر باشد.

ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید بعد از بیرون زدگی دیسک کمر، محدود خواهد شد. نباید هیچ تمرینی که به کمر شما کوچک‌‎ترین فشاری وارد کند را انجام دهید. برای مثال محدودیت خیلی زیادی در تمرینات بدن سازی خواهید داشت.

حرکات ایروبیک، تنیس، بیسبال، بسکتبال، فوتبال، پریدن و دویدن از ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگینی هستند که نباید به هیچ وجه انجام دهید. می‌توانید به جای این ورزش‌ها به سمت شنا بروید. راه رفتن در آب برای شما خیلی مفید خواهد بود. این کار به بهبود درد کمر کمک زیادی خواهد کرد.

بسیاری از تمارین فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر در استخر انجام شده و برای آن از دستگاه فیزیوتراپی مخصوص استفاده می‌شود. به صورت کلی قیمت دستگاه فیزیوتراپی که بتوان از آن در استخر استفاده کرد، بیشتر از سایر مدل‌ها می‌باشد.

ایا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

این سوالی است که برای خیلی از بیماران به وجود می‌آید. کسی که به دیسک کمر مبتلا است نمی‌تواند به صورت طولانی مدت بنشیند. این موضوع باعث می‌شود تا ستون فقرات خسته شده و خیلی زود درد بگیرند.

این به معنای عدم نشستن به صورت کلی نیست. یعنی بیماران دارای بیرون زدگی دیسک می‌توانند بنشینند ولی نباید طولانی مدت این کار را انجام دهند. اگر شغلی دارید که نیاز به نشستن طولانی مدت خواهید داشت، استفاده از میز ایستاده می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟

اگر میز ایستاده برای شما جوابگو نبوده و حتما نیاز به نشستن داشتید، باید روش درست آن را بدانید. ستون فقرات خود را بسیار محکم به پشتی صندلی تکیه داده و صاف بنشینید.

در تمامی مدتی که نشستید نباید خیلی حرکت کنید. یعنی دائما بدن خود را حرکت نداده و اصطلاحا دست و پا نزنید. این کار می‌تواند باعث کشیدگی رباط‌های ستون فقرات و بیشتر شدن درد کمر شما شود.

طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند

افراد مبتلا به دیسک کمر در صورتی که با حالتی نامناسب بخوابند، قطعا درد بیشتری را احساس می‌کنند. باید در خواب به صورتی قرار بگیرید که ستون فقرات کاملا در حالت خنثی باشد.

برای اینکه کمترین فشار ممکن به کمر شما در خواب وارد شود، باید به پشت دراز بکشید تا ستون فقرات در حالت آرامش باشد. برای ایجاد تعادل نیز می‌توانید یک بالشت را زیر زانوهای خود قرار دهید. این بهترین روش خوابیدن برای کسانی است که بیرون زدگی دیسک کمر دارند.

آیا بالا رفتن از پله برای دیسک کمر ضرر دارد؟

در رابطه با ضرر بالا رفتن از پله برای دیسک کمر، معمولا پزشکان آن را برای بعد از عمل ممنوع می‌کنند. بعد از اینکه عمل دیسک کمر انجام شود، به 4 هفته زمان نیاز است تا بخیه‌ها بهبود یافته و ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم به شکل اولیه خود برگردند.

به همین دلیل استراحت مطلق برای بیمار تجویز می‌شود. بالا رفتن از پله در این مدت برای بیمار مطلقا ممنوع است. یعنی حتی ممکن است یک پله بالا رفتن، باعث آسیب بیشتر به کمر بیمار شود.

بهتر است در این مدت به صورت کامل در خانه مانده و استراحت کنید ولی اگر لازم بود از خانه بیرون بروید، حتما از آسانسور و بالابر برای بالا رفتن از پله استفاده کنید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 62 چهارشنبه 09 فروردین 1402 نظرات (0)

همیشه اعتقاد بر این بوده که داشتن ستون فقرات سالم می‌تواند از پیدایش بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نماید. به همین دلیل روش درمانی کایروپراکتیک برای بهبود عملکرد ستون فقرات و هم ترازی بدن ابداع شد. البته توجه به این نکته ضروری است که شما نمی‌توانید از این روش بدون اجازه پزشک متخصص استفاده کنید.

درست است که این روش با فیزیوتراپی متفاوت بوده و شما نیازی به خرید دستگاه فیزیوتراپی برای انجام تمرینات کایروپراکتیک ندارید ولی باید هنگام استفاده از این روش درمانی، از کمک متخصص کایروپراکتیک استفاده کرده و تمامی مراحل درمانی را زیر نظر این فرد انجام دهید.

کایروپراکتیک چیست؟

همانطور که گفتیم کایروپراکتیک یک روش پزشکی است که به صورت مکمل برای درمان اختلالات دستگاه عضلانی _ اسکلتی در کنار تنظیم این دستگاه در موقعیت مناسب خود، استفاده می‌شود.

برخی این تصور را دارند که در این روش درمانی مهره‌های ستون فقرات جا به جا خواهند شد ولی این تصوری اشتباه است. در واقع این روش به تنظیم فاست مفاصل کمک خواهد کرد تا به کمک آن، دردهای کمر، ستون فقرات و گردن بهبود پیدا کند.

این را باید بدانید که کایروپراکتیک برای تمامی بیماری‌های ستون فقرات کاربرد نداشته و همانطور که گفتیم به عنوان روش درمانی مکمل شناخته می‌شود. این روشی است که برای افرادی که به بیماری‌هایی مانند بیرون زدگی دیسک، انحراف ستون فقرات یا شکستگی مهره کمر دچار شوند کارساز نیست.

چنین بیمارانی در مراحل ابتدایی و جایی که هنوز نیازی به عمل جراحی ندارند، می‌توانند تنها با کمک تمرینات سبک یا سنگین فیزیوتراپی کمر، به سلامت خود دست پیدا کنند. کایروپراکتیک برای کسانی جواب گو است که مشکلاتی در فاست مفاصل ستون فقرات داشته باشند.

واژه کایروپراکتیک از دو بخش Cheir و Praxis به معنای دست و عمل ساخته شده که از زبان یونانی گرفته شده است. این معنا بیان می‌کند که این روش درمانی با دست انجام شده و می‌تواند تاثیرات مثبتی در روند بهبود بیمار داشته باشد.

درمان گر در این روش از دستان خود برای تشخیص بیماری و همچنین درمان و جلوگیری از آن استفاده می‌نماید. در واقع او می‌تواند با فشاری که به ستون فقرات می‌آورد قسمت‌های آسیب دیده را تشخیص داده و درمان کند.

آشنایی با تکنیک‌های کایروپراکتیک

از دو تکنیک کلی درمان دستی و اصلاح مفاصل و بافت نرم، در روش درمانی کایروپراکتیک استفاده می‌شود. یکی از اصل‌های این روش درمانی این است که از هیچ مواد شیمیایی و دارویی استفاده نمی‌شود.

دستکاری‌هایی که در این روش درمانی در ستون فقرات انجام می‌شود هیچ دردی نداشته و مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد. البته بیمارانی که کمر درد دارند، طبیعتا درد کمر خود را احساس خواهند کرد.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد اختلال در ستون فقرات خواهد شد. برای مثال سبک زندگی نامناسب می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل باشد. خیلی از افراد سلامت عضلات بدن، به خصوص ستون فقرات را جدی نگرفته و آن را در اولویت آخر خود قرار می‌دهند.

دنیای الکترونیک این روزها و استفاده بیش از حد از این وسایل، دلیل دیگری است که مشکلات مختلف در ستون فقرات به وجود بیاید. چاقی و یا لاغری بیش از حد در کنار کم تحرکی هم می‌توانند در سلامت بدن و ستون فقرات تاثیرگذار باشند.

روش انجام کایروپراکتیک

روش انجام کایروپراکتیک خیلی راحت بوده و دشواری زیادی ندارد. در این روش بیمار باید به حالت ریلکس روی تخت قرار بگیرد تا متخصص کایروپراکتیک بتواند کار خود را شروع کند. این متخصص با فشار دست و تکنیک‌های مخصوصی که در این روش وجود دارد به بیمار کمک می‌کند تا سلامت خود را به دست آورد.

روش‌های انجام کایروپراکتیک به شرح زیر است:

  1. تحریک الکتریکی
  2. ماساژ
  3. نکات تغذیه‌ایی
  4. منیپولاسیون بافت‌های نرم
  5. ورزش و برنامه بازتوانی برای بیماران
  6. تکنیک آرام سازی
  7. یخ و گرما
  8. مکمل غذایی
  9. ورزش‌های عمومی

عوارض استفاده از روش کایروپراکتیک

درست است که کایروپراکتیک یک روش درمانی است ولی می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. اولین عارضه برای افرادی پیش خواهد آمد که این روش را به اشتباه انتخاب می‌کنند. بیمارانی که به بیماری‌های تنگی کانال نخاعی یا التهاب در ناحیه کمر، پوکی استخوان و آرتروز گردن دچار هستند در کنار کسانی که از رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، به هیچ وجه نباید به سمت کایروپراکتیک بروند.

همچنین بیمارانی که در گذشته به سرطان مبتلا بودند لازم است تا قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت نمایند. این روش درمانی به صورت مستقیم با عصب فرد و همچنین ستون فقرات او در ارتباط است. به همین دلیل خیلی مهم است که چه کسی قرار است آن را انجام دهد.

باید مطمئن شوید کسی که بدن خود را به او می‌سپارید، به صورت علمی و آکادمیک تخصص این کار را دارد.

منبع: https://vrgl.ir/8gZXH

شهرام فلوری بازدید : 58 پنجشنبه 18 اسفند 1401 نظرات (0)

حتما کلماتی مانند روبوستا یا عربیکا را در کافی شاپ‌ها شنیدید. حتی ممکن است به صورت کلی مطالبی را در رابطه با آن‌ها بدانید ولی با جزئیات ویژگی‌های این قهوه‌ها آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با انواع دان قهوه آشنا کنیم تا با تمامی ویژگی‌های نوشدنی مورد علاقه خود آشنا شوید.

آشنایی با انواع دان قهوه

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با انواع دان قهوه صحبت کنیم بهتر است به این اشاره کنیم که قهوه در ابتدا به صورت میوه بوده و از درخت چیده می‌شود. میوه قهوه قرمز بوده و شکلی شبیه به گیلاس دارد.

بعد از اینکه این میوه‌ها از روی درخت چیده می‌شوند، دانه‌های آن‌ها را درمی‌آورند. این دانه‌ها سبز بوده و قهوه از همین دانه‌ها درست می‌شود. مرحله بعدی، رست قهوه است. دانه‌های سبز رنگ قهوه داخل دستگاه رست قهوه قرار گرفته و به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند.

حالا دان قهوه آماده پودر شدن می‌باشد. بعد از پودر شدن آن‌ها، می‌توانید به کمک دستگاه قهوه ساز یا قهوه جوش، این نوشیدنی را آماده کنید.

دانه‌های مختلف قهوه، دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. برخی کافئین بیشتری داشته و برای افرادی مناسب است که می‎خواهند مدت زیادی باانرژی باشند. حتی طعم آن‌ها متفاوت است. برخی تلخ‌تر بوده و برخی ترش‌تر هستند. این ویژگی‌ها به روش کشت قهوه بستگی دارد. در ادامه انواع دان قهوه را معرفی خواهیم کرد:

دان قهوه عربیکا (Arabica)

معروف‌ترین مورد از میان انواع دان قهوه، عربیکا می‌باشد. تقریبا ۶۰% از قهوه‌های جهان، عربیکا هستند. این دانه‌ها بسیار خوش طعم بوده و تاریخچه آن‌ها به ارتفاعات اتیوپی برمی‌گردد. در واقع اولین دانه‌های عربیکا در این ناحیه به وجود آمدند.

در قرن هفتم میلادی، این نوع دان قهوه در عربستان (یمن کنونی) بسیار محبوب بود. به همین دلیل نام آن را عربیکا گذاشتند.

یکی از نکاتی که باید در رابطه با دان قهوه عربیکا بدانید این است که روش کشت آن در مقایسه با سایر انواع دان قهوه، سخت‌تر بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری دارد. در حالت کلی اصل قهوه، عربیکا بوده و بالاترین کیفیت را دارد. این دان قهوه بین ۰.۸ تا ۱.۴ درصد کافئین دارد.

دان قهوه روبوستا (Robusta)

دومین مورد از انواع دان قهوه، روبوستا نام دارد. دان قهوه روبوستا در جنوب صحرای آفریقا به وجود آمده است. امروزه نیز این قهوه بیشتر در آفریقا و اندونزی کشت می‌شود. در ویتنام خیلی از افراد فقط قهوه روبوستا خورده و این به دلیل محبوبیت بالای این نوع از انواع دان قهوه در این کشور است.

قیمت دانه‌های روبوستا از دانه‌های عربیکا کمتر بوده و این باعث شده تا مقرون به صرفه باشد. دلیل این قیمت پایین این است که روبوستا نسبت به عربیکا مقاومت بیشتری داشته و می‌توان آن را در ارتفاعات کم نیز کشت کرد. در حالت کلی این دان قهوه با شرایط محیطی و آب و هوایی مختلفی جور است.

از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. دانه‌های روبوستا گردتر و بزرگتر از تمامی انواع دان قهوه است. باید این نکته را نیز بیان کنیم که دانه‌های قهوه روبوستا نسبت به بیماری و آفت‌های مختلف مقاوم‌تر هستند.

طعم قهوه روبوستا کمی تلخ‌تر از عربیکا بوده و همچنین کافئین بیشتری (حدود ۱.۷ تا ۴ %) دارد. به همین دلیل افرادی که نیاز به انرژی زیادی در طول روز دارند، از دان قهوه روبوستا استفاده می‌نمایند.

دانه قهوه لیبریکا (Liberica)

سومین نوع از انواع دان قهوه، لیبریکا است. عطر و طعم لیبریکا بسیار پررنگ است و به همین دلیل همیشه مقدار کمی از آن را با سایر انواع دان قهوه مخلوط می‌کنند تا طعم و عطر خیلی خوبی به وجود بیاید.

طرفدارن دان قهوه لیبریکا خیلی خاص هستند چرا که طعم این قهوه حالت دودی دارد. اگر به ظاهر این دان قهوه نگاه کنید، نمی‌توانید نظم خاصی را مشاهده کنید چرا که به صورت کلی، ظاهری نامنظم دارد.

کشورهای اندونزی، مالزی و فیلیپین، اماکنی هستند که قهوه لیبریکا در آن رشد می‌کند. مقدار دان قهوه لیبریکا به قدری کم است که به صورت کلی ۲ درصد از کل قهوه جهان را تشکیل می‌دهد.

دانه قهوه اکسلسا (Excelsa)

چهارمین و آخرین نوع از انواع دان قهوه، اکسلسا نام دارد. در گذشته اکسلسا به عنوان دان قهوه جداگانه در نظر گرفته می‌شد ولی بعد از مدتی که دانشمندان بیشتر در رابطه با آن تحقیق کردند، اکسلسا را در دسته بندی لیبریکا قرار دادند.

این دان قهوه در آفریقای جنوبی رشد کرده و بسیار به دان لیبریکا شباهت دارد. در حالت کلی طعم قهوه اکسلسا و لیبریکا بسیار متفاوت بوده و اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال تجربه طعمی متفاوت هستید، می‌توانید این نوع دان قهوه را امتحان کنید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 65 یکشنبه 07 اسفند 1401 نظرات (0)

فتق دیسک کمر بیماری بسیار فراگیری در ناحیه کمر است که می‌تواند باعث ایجاد دردهای زیادی شود. فشاری که این بیماری می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات، کمر، پا، دست و گردن وارد کند، کم نبوده و بیمار نمی‌تواند آن را تحمل کند. به صورت معمول برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی کمر استفاده می‌شود. البته عمل جراحی نیز روشی رایج در درمان فتق دیسک کمر است.

در این مطلب فتق دیسک کمر را به صورت کامل توضیح داده و در رابطه با روش‌های درمانی آن توضیح خواهیم داد.

فتق دیسک کمر چیست؟

برای اینکه بخواهید با فتق دیسک کمر آشنا شوید باید ابتدا بدانید دیسک کمر چیست؟ ستون فقرات هر فرد از تعدادی مهره ایجاد شده که باعت حرکت راحت ما شده و به راه رفتن صاف و در یک خط کمک می‌کند.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که جنس استخوانی آن‌ها باعث ساییدگی هر کدام توسط دیگری خواهد شد. به همین دلیل بین این مهره‌ها، قطعات کوچک و نرمی به نام دیسک وجود دارد. دیسک کمر کمک می‌کند تا ستون فقرات بتوانند به نرمی حرکت کرده و انعطاف پذیر باشند.

این قطعات کوچک مانند ضربه گیر در ستون فقرات عمل کرده و تا هنگامی که به صورت سالم کار کنند، می‌توانید از سالم بودن ستون فقرات مطمئن باشید. اگر به هر دلیلی یکی از این دیسک‌ها دچار مشکل و پارگی شود، فتق دیسک کمر اتفاق خواهد افتاد.

اگر دیسک کمر را خارج از ستون فقرات مشاهده کنید، شکلی کروی داشته و با قرار گرفتن میان مهره‌های ستون فقرات و تحت فشار، به شکل تخم مرغ در می‌آید. باید این را بدانید که هر کدام از دیسک‌ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است.

90 درصد بخش داخلی دیسک که هسته یا نوکلئوس پولپوزوس نام دارد، از آب تشکیل شده است. در طول روز میزان آب داخل هسته دیسک کمر کم شده و مقداری از آن بخار خواهد شد ولی با استراحت مجدد، این میزان آب جبران شده و به حالت عادی برمی‌گردد.

بخش خارجی دیسک که حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نام دارد، نقش محافظ هسته را دارد. یعنی هسته دیسک خاصیت ارتجاعی آن را ایجاد کرده و بخش خارجی باعث سالم ماندن دیسک خواهد شد.

حالا اگر ضربه‌ای به دیسک وارد شود، برای مثال اگر وسیله سنگینی را بلند کنید، این ناحیه سخت آسیب دیده و خواهد شکست. این باعث می‌شود تا مقداری از آب داخل هسته، بیرون بریزد. این دقیقا روند ایجاد فتق دیسک کمر می‌باشد. در صورتی که می خواهید بدانید دیگر چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد، اینجا کلیک کنید.

علائم فتق دیسک کمر

طبیعتا اولین و مهم‌ترین علامت ابتلا به فتق دیسک کمر، درد ایجاد شده در ناحیه کمر خواهد بود. ولی باید این را بدانید که همیشه فتق دیسک کمر با درد کمر خود را نشان نمی‌دهد. اگر پارگی دیسک کمر باعث ایجاد فشار بر اعصاب نخاعی شود، علائم دیگری نیز به وجود خواهد آمد.

بی حس شدن و یا ایجاد حس سوزن سوزن شدن در بخش‌هایی از بدن که در مسیر اعصاب متصل به دیسک کمر قرار دارند، یکی از علائم بسیار شایع در ابتلا به فتق دیسک کمر است. البته بسته به اینکه کدام مورد از دیسک کمر بیمار دچار مشکل شده باشد، ناحیه این احساس متفاوت خواهد بود.

 

درد پا یکی دیگر از علائم ابتلا به فتق دیسک کمر می‌باشد. بیمار مبتلا به این مشکل، معمولا در ران و ساق پای خود احساس درد نسبتا شدیدی دارد. این درد ممکن است هنگام خنده، عطسه و یا سرفه شدیدتر شود.

ضعف عضلانی یکی از علائمی است که تحت تاثیر بروز مشکل در اعصاب به وجود آمده و باعث تضعیف یکی از عضلات بدن و عدم کنترل روی آن خواهد شد. ناتوانی در راه رفتن یکی از شایع‌ترین حالات ضعف عضلانی است.

یکی دیگر از عوارضی که به ندرت اتفاق افتاده و می‌تواند نشان دهنده وضعیت وخیم بیمار باشد، از دست دادن کنترل بر مثانه و معده است.

درمان فتق دیسک کمر

بعد از احساس هر کدام از این علائم باید پزشک مراجعه کرده و با معاینه دقیق مطمئن شوید که به فتق دیسک کمر دچار شدید. در این صورت روش‌های درمانی مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. در ابتدا اگر وضعیت کمر شما خیلی بد نبوده و به موقع به پزشک مراجعه کرده باشید، تنها ویرایش سبک زندگی می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین در این مرحله از بیماری می‌توانید با کمک داروهایی که پزشک تجویز خواهد کرد، درد کمر را کاهش دهید. استفاده از کمپرس آب سرد یکی دیگر از روش‌های درمانی است که می‌تواند موثر باشد.

بهترین و کارآمدترین روش درمان فتق دیسک کمر، استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس و تمریناتی است که تحت نظر پزشک انجام می‌شود. این تمرینات به بیمار کمک خواهد کرد تا بتواند کمر خود را راحت‌تر حرکت داده و همچنین باعث کاهش درد خواهند شد.

انجام تمامی این تمرینات باید زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست باشد تا مطمئن شوید آسیب بیشتری به کمر شما وارد نخواهد شد.

در آخرین مرحله و زمانی که دیگر هیچ کدام از این روش‌ها برای درمان فتق دیسک کمر موثر نبود، جراحی راه چاره خواهد بود. در این روش به صورت دستی ستون فقرات بیمار ترمیم شده و به حالت اولیه برمی‌گردد. البته بعد از جراحی نیز باید شما همچنان از کمر خود مراقبت کرده و هیچ کار سنگینی انجام ندهید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 60 شنبه 06 اسفند 1401 نظرات (0)

دست درد ممکن است در هر ناحیه ای از دست شما بروز پیدا کند. این درد به دلایل متعدد در نواحی انگشتان دست، مچ، ساعد، آرنج، بازو و شانه پدید می‌آید. دست درد احتمال دارد که به دلیل تحریک در ناحیه پوست، ماهیچه، استخوان یا مفصل دست شما باشد. دست درد با شدت‌های مختلف، در نواحی مختلف و به دلایل متفاوت رخ می‌دهد که ما در این مقاله قصد داریم شایع ترین دلایل دست درد را ذکر کنیم.

دست درد در ناحیه مفصل و دلایل آن

آرتریت یا التهاب مفصلی یکی از دلایل دست درد بوده و بیشتر در مچ دست بروز پیدا می‌کند. آرتریت دارای انواع مختلفی است که یکی از شایع ترین آن‌ها آرتروز می‌باشد. شما در لینک زیر درمورد آرتروز دست و درمان آن می‌توانید بیشتر بخوانید.

آرتروز دست و درمان آن: https://berjismed.com/hand/osteoarthritis-of-the-hand

دست درد در ناحیه استخوان و دلایل آن

درد دست در ناحیه استخوان عموما به دلیل شکستگی اتفاق می‌افتد. شکستگی استخوان متاکارپ یا کف دست یکی از دردناک ترین نوع شکستگی در ناحیه دست می‌باشد که در صورت جوش خوردگی به صورت اشتباه، کارکرد دست دچار اختلال خواهد شد.

در مقاله شکستگی استخوان متاکارپ سایت برجیس بیشتر در مورد علائم این نوع شکستگی و درمان‌های آن صحبت کرده‌ایم. (https://berjismed.com/hand/broken-metacarpal)

دلایل درد کف دست

فاسیا یکی از دلایلی است که می‌تواند موجب درد کف دست شود. فاسیا به بافت ضحیم اتصال دهنده کف دست و انگشتان می‌گویند. به غیر از این ممکن است سندرم تونل کارپال نیز موجب شود که کف دست شما درد گرفته و دچار التهاب بشود. در صورتی که نمی‌دانید سندرم تونل کارپال چیست؟ به نقل از سایت برجیس در ادامه توضیح داده‌ایم.

"سندرم تونل کارپال یا نشانگان دالان مچ دست عارضه‌ایست که به واسطه آن استخوان‌ها یا رباط‌های مچ دست یک عصب را تحت فشار قرار می‌دهند. عصب مدیانی یا میانی عصبی است که در وسط دست قرار دارد. درصورتی که این عصب تحت فشار یا آسیب قرار بگیرد علائمی نظیر سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا ضعف در دست و بازو ایجاد می‌شود."

درد ماهیچه دست

کشیدگی عضله و یا استفاده بیش از حد آن می‌تواند موجب درد در عضلات و ماهیچه‌های دست شود. تمرینات ورزشی یکی از شایع ترین دلایل دست درد است.

دست درد و آسیب تاندون‌ها

تاندون عضوی از بدن است که ماهیچه را به استخوان متصل می‌نماید. آسیب‌هایی که به تاندون وارد می‌شود دلیلی بر دست درد بوده و هفته‌ها طول می‌کشد تا این درد بهبود یابد. تاندون دست عموما نیازی به عمل جراحی ندارد و با ورزش یا فیزیوتراپی بهبود پیدا می‌کند. بهتر است که برای این مشکل به پزشک مراجعه کنید؛ اما اگر بخواهید با برخی از تمرینات ورزشی برای تاندون دست آشنا شوید می‌توانید اینجا کلیک کنید.

دست درد به علت بورسیت

به کیسه های حاوی مایع سینوویال که در اطراف مفاصل بوده و باعث کاهش اصطکاک می‌شود، بورس گفته شده و التهاب آن‌ها را بورسیت می‌گویند که موجب درد دست خواهد شد.

شانه یخ زده یکی از دلایل درد در اندام دست

در برخی موارد ممکن است شما احساس درد یا بی حسی در بازو و شانه خود داشته باشید که عموما در سنین بالای 40 سال مشاهده می‌شود، در این صورت احتمال بروز عارضه شانه یخ زده در اندام دست شما وجود دارد. تعریف دیگری از عارضه شانه یخ زده به نقل از سایت تجهیزات پزشکی برجیس به شرح زیر است:

"نوعی بافت همبند که کپسول نامیده می‌شود استخوان، رباط و تاندون قرار گرفته در شانه انسان را در بر می‌گیرد. هنگامی که این بافت، ضخیم یا سفت شود به‌گونه‌ای که حرکت‌دادن دست و شانه دشوار شود، فرد با مشکلی به نام کپسولیت چسبنده یا شانه یخ زده مواجه شده است."

دست درد به علت بروز عارضه آرنج تنیس بازان

حرکت مداوم بازو و آرنج و حتی مچ دست می‌تواند دلیلی بر بروز عارضه آرنج تنیس بازان باشد. در صورت وجود التهاب در عضلات، استخوان و تاندون آرنج، یکی از تشخیص‌های دکتر می‌تواند عارضه آرنج تنیس بازان باشد. درمان آرنج تنیس بازان در اکثر مواقع با فیزیوتراپی انجام می‌شود اما ممکن است از روش های متعدد فیزیوتراپی برای درمان استفاده شود.

دلایل دیگر دست درد

تا به اینجا برخی از مهم ترین دلایل بروز درد در اندام دست را ذکر کردیم. اما در ادامه برخی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث شود تا شما در ناحیه دست احساس درد کنید را به صورت موردی ذکر خواهیم کرد.

  • سندرم دکرون
  • نقرس
  • زونا
  • سندرم خروجی قفسه سینه
  • احتمال سکته قلبی
  • شکستگی استخوان
  • بیماری خود ایمنی
  • پیچ خوردگی یا کشیدگی مفصل و عضله
  • فتق دیسک گردن
  • فتق هیاتال
  • آنژین
  • آسیب روتاتورکاف
  • عصب تحت فشار یا گیر افتادگی عصب
  • پسوریاسیس
  • نرمی استخوان
  • فیبرومیالژیا
  • گانگلیون دست
  • بیماری دوپویترن

منبع

شهرام فلوری بازدید : 61 چهارشنبه 03 اسفند 1401 نظرات (0)

فتق دیسک کمر بیماری بسیار فراگیری در ناحیه کمر است که می‌تواند باعث ایجاد دردهای زیادی شود. فشاری که این بیماری می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات، کمر، پا، دست و گردن وارد کند، کم نبوده و بیمار نمی‌تواند آن را تحمل کند. به صورت معمول برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی کمر استفاده می‌شود. البته عمل جراحی نیز روشی رایج در درمان فتق دیسک کمر است.

در این مطلب فتق دیسک کمر را به صورت کامل توضیح داده و در رابطه با روش‌های درمانی آن توضیح خواهیم داد.

فتق دیسک کمر چیست؟

برای اینکه بخواهید با فتق دیسک کمر آشنا شوید باید ابتدا بدانید دیسک کمر چیست؟ ستون فقرات هر فرد از تعدادی مهره ایجاد شده که باعت حرکت راحت ما شده و به راه رفتن صاف و در یک خط کمک می‌کند.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که جنس استخوانی آن‌ها باعث ساییدگی هر کدام توسط دیگری خواهد شد. به همین دلیل بین این مهره‌ها، قطعات کوچک و نرمی به نام دیسک وجود دارد. دیسک کمر کمک می‌کند تا ستون فقرات بتوانند به نرمی حرکت کرده و انعطاف پذیر باشند.

این قطعات کوچک مانند ضربه گیر در ستون فقرات عمل کرده و تا هنگامی که به صورت سالم کار کنند، می‌توانید از سالم بودن ستون فقرات مطمئن باشید. اگر به هر دلیلی یکی از این دیسک‌ها دچار مشکل و پارگی شود، فتق دیسک کمر اتفاق خواهد افتاد.

اگر دیسک کمر را خارج از ستون فقرات مشاهده کنید، شکلی کروی داشته و با قرار گرفتن میان مهره‌های ستون فقرات و تحت فشار، به شکل تخم مرغ در می‌آید. باید این را بدانید که هر کدام از دیسک‌ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است.

90 درصد بخش داخلی دیسک که هسته یا نوکلئوس پولپوزوس نام دارد، از آب تشکیل شده است. در طول روز میزان آب داخل هسته دیسک کمر کم شده و مقداری از آن بخار خواهد شد ولی با استراحت مجدد، این میزان آب جبران شده و به حالت عادی برمی‌گردد.

بخش خارجی دیسک که حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نام دارد، نقش محافظ هسته را دارد. یعنی هسته دیسک خاصیت ارتجاعی آن را ایجاد کرده و بخش خارجی باعث سالم ماندن دیسک خواهد شد.

حالا اگر ضربه‌ای به دیسک وارد شود، برای مثال اگر وسیله سنگینی را بلند کنید، این ناحیه سخت آسیب دیده و خواهد شکست. این باعث می‌شود تا مقداری از آب داخل هسته، بیرون بریزد. این دقیقا روند ایجاد فتق دیسک کمر می‌باشد. در صورتی که می خواهید بدانید دیگر چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد، اینجا کلیک کنید.

علائم فتق دیسک کمر

طبیعتا اولین و مهم‌ترین علامت ابتلا به فتق دیسک کمر، درد ایجاد شده در ناحیه کمر خواهد بود. ولی باید این را بدانید که همیشه فتق دیسک کمر با درد کمر خود را نشان نمی‌دهد. اگر پارگی دیسک کمر باعث ایجاد فشار بر اعصاب نخاعی شود، علائم دیگری نیز به وجود خواهد آمد.

بی حس شدن و یا ایجاد حس سوزن سوزن شدن در بخش‌هایی از بدن که در مسیر اعصاب متصل به دیسک کمر قرار دارند، یکی از علائم بسیار شایع در ابتلا به فتق دیسک کمر است. البته بسته به اینکه کدام مورد از دیسک کمر بیمار دچار مشکل شده باشد، ناحیه این احساس متفاوت خواهد بود.

درد پا یکی دیگر از علائم ابتلا به فتق دیسک کمر می‌باشد. بیمار مبتلا به این مشکل، معمولا در ران و ساق پای خود احساس درد نسبتا شدیدی دارد. این درد ممکن است هنگام خنده، عطسه و یا سرفه شدیدتر شود.

ضعف عضلانی یکی از علائمی است که تحت تاثیر بروز مشکل در اعصاب به وجود آمده و باعث تضعیف یکی از عضلات بدن و عدم کنترل روی آن خواهد شد. ناتوانی در راه رفتن یکی از شایع‌ترین حالات ضعف عضلانی است.

یکی دیگر از عوارضی که به ندرت اتفاق افتاده و می‌تواند نشان دهنده وضعیت وخیم بیمار باشد، از دست دادن کنترل بر مثانه و معده است.

درمان فتق دیسک کمر

بعد از احساس هر کدام از این علائم باید پزشک مراجعه کرده و با معاینه دقیق مطمئن شوید که به فتق دیسک کمر دچار شدید. در این صورت روش‌های درمانی مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. در ابتدا اگر وضعیت کمر شما خیلی بد نبوده و به موقع به پزشک مراجعه کرده باشید، تنها ویرایش سبک زندگی می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین در این مرحله از بیماری می‌توانید با کمک داروهایی که پزشک تجویز خواهد کرد، درد کمر را کاهش دهید. استفاده از کمپرس آب سرد یکی دیگر از روش‌های درمانی است که می‌تواند موثر باشد.

بهترین و کارآمدترین روش درمان فتق دیسک کمر، استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس و تمریناتی است که تحت نظر پزشک انجام می‌شود. این تمرینات به بیمار کمک خواهد کرد تا بتواند کمر خود را راحت‌تر حرکت داده و همچنین باعث کاهش درد خواهند شد.

انجام تمامی این تمرینات باید زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست باشد تا مطمئن شوید آسیب بیشتری به کمر شما وارد نخواهد شد.

در آخرین مرحله و زمانی که دیگر هیچ کدام از این روش‌ها برای درمان فتق دیسک کمر موثر نبود، جراحی راه چاره خواهد بود. در این روش به صورت دستی ستون فقرات بیمار ترمیم شده و به حالت اولیه برمی‌گردد. البته بعد از جراحی نیز باید شما همچنان از کمر خود مراقبت کرده و هیچ کار سنگینی انجام ندهید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 26 یکشنبه 25 دی 1401 نظرات (0)

اصولاً بیماری ازگود اشلاتر با التهاب و درد در ناحیه زیر زانو خود را نشان می‌دهد. این ناحیه جایی است که تاندون از کاسه زانو به استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می‌شود.

در طی دوران بلوغ نوجوانان، برخی از عضلات و تاندون‌های پا با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و باعث ایجاد تفاوت در اندازه و قدرت عضله چهار سر ران می‌شوند. این تفاوت می‌تواند در زمان انجام فعالیت بدنی باعث اعمال فشار بیشتر بر صفحه رشد نزدیک بالای استخوان ساق پا شود.

با توجه به اینکه صفحه رشد نسبت به سایر قسمت‌های استخوان ضعیف‌تر و مستعد آسیب است، در هنگام استرس فیزیکی ممکن است تحریک شود. این تحریک می‌تواند منجر به ایجاد یک توده دردناک در زیر کاسه زانو به‌عنوان علامت اصلی بیماری ازگود اشلاتر شود.

خوشبختانه در بیشتر موارد، بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو با اقدامات ساده‌ای مانند استراحت و مصرف داروهای بدون نسخه قابل درمان است. با این وجود، گاهی نیاز به حضور فیزیوتراپیست برای اصلاح راه رفتن با فیزیوتراپی است.


علائم ازگود اشلاتر و درد پایین زانو
علائم شایع بیماری ازگود اشلاتر عبارتند از:

درد زانو یا پا
تورم، حساسیت، یا افزایش حرارت ناحیه زیر زانو و روی استخوان ساق پا
دردی که با ورزش یا فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن بدتر می‌شود
لنگیدن پا بعد از ورزش یا انجام فعالیت بدنی
شدت این علائم اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد تنها درد خفیفی را در طول فعالیت‌های خاص تجربه می‌کنند. برخی دیگر درد مداوم و ناتوان‌کننده‌ای را در زانو احساس می‌کنند که انجام هرگونه فعالیت بدنی را دشوار می‌کند. این ناراحتی می‌تواند از چند هفته تا چند سال طول بکشد.

ازگود اشلاتر و درد پایین زانو اغلب در نوجوانان و در زمان جهش رشد جسمی آن‌ها رخ می‌دهد. جهش رشد معمولاً بین 8 تا 13 سالگی برای دختران و بین 10 تا 15 سالگی برای پسران شروع می‌شود. طبق تجربه، علائم پس از پایان دوران جهش رشد از بین می‌روند.

قبل از هر چیزی باید بگوییم مطمانا در مواردی که امکان انجام تمرینات فیزیوتراپی پا در منزل وجود دارد، فیزیوتراپیست به شما گوشزد خواهد کرد. چراکه کودکان و نوجوانان در منزل بیشتر همکاری می‌کنند. اگر لازم است، در مورد قیمت دستگاه فیزیوتراپی با درمانگر فرزند خود صحبت کنید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ازگود اشلاتر و درد پایین زانو هستند؟
بیماری ازگودشلاتر بیشتر در کودکان و نوجوانانی رخ می‌دهد که در ورزش‌های شامل دویدن، پریدن یا چرخیدن شرکت می‌کنند. مواردی چون:

بسکتبال
والیبال
فوتبال
دویدن در مسافت‌های طولانی
ژیمناستیک
اسکیت بازی
اجربه نشان داده است که ازگود اشلاتر و درد پایین زانو، بیشتر از دختران پسران را مبتلا می‌کند. سنی که در آن این بیماری رخ می‌دهد می‌تواند بر اساس جنسیت متفاوت باشد، زیرا دختران زودتر از پسران بلوغ را تجربه می‌کنند.

عوارض بالقوه بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو
بیماری ازگود اشلاتر معمولاً هیچ عارضه طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند. در موارد نادر، کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است درد مزمن یا تورم مداوم را تجربه کنند. با این حال، استراحت، مصرف مسکن‌های بدون نسخه و استفاده از کمپرس یخ روی آن ناحیه معمولاً می‌تواند این ناراحتی را کاهش دهد. اگر استخوان و تاندون‌های زانو به درستی بهبود نیابد، ممکن است برخی از کودکان درگیر بیماری میوپاتی شوند یا به جراحی نیاز داشته باشند.

آیا امکان پیشگیری از بروز بیماری ازگود اشلاتر وجود دارد؟
اصولاً امکان پیشگیری از بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو وجود ندارد اما ممکن است بتوانید خطر ابتلا به این مشکل را با راهکارهای زیر کاهش دهید:

شرکت در ورزش‌هایی مانند شنا که به زانوها فشار وارد نمی‌کنند.
زمانی‌که زانودرد دارید، از انجام هرگونه فعالیت یا تمرینات ورزشی اجتناب کنید.
انجام تمرینات مخصوص برای کشش عضلات چهار سر ران و همسترینگ (ماهیچه‌های قسمت بالایی ساق پا) به منظور افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش فشار روی تاندون کشکک زانو
پوشیدن کفش‌های ورزشی حمایتی با ضربه‌گیری مناسب هنگام انجام تمرینات ورزشی حرفه‌ای
بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو چگونه تشخیص داده می‌شود؟
پزشک متخصص ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و زانوی کودک یا نوجوان شما را از نظر تورم، درد و قرمزی بررسی می‌کند. در برخی موارد پزشک ممکن است برای رد سایر علل بالقوه درد زانو و تشخیص نهایی، دستور انجام عکس رادیوگرافی استخوان یا حتی سی تی اسکن را بدهد.

نحوه درمان بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو
معمولاً علائم بیماری ازگود اشلاتر و درد پایین زانو با پایان یافتن دوران جهش رشد نوجوان به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شوند. با این وجود، بهتر است برای تسکین درد زانو از روش‌های درمانی زیر نیز تحت نظر پزشک استفاده شود:

استراحت دادن به زانو یا کاهش فعالیت بدنی
قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه آسیب‌دیده، دو تا چهار بار در روز یا بعد از انجام فعالیت بدنی
مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن طبق تجویز پزشک
بستن زانو یا پوشیدن زانوبند کشی
فیزیوتراپی و انجام تمرینات کششی ویژه زیر نظر فیزیوتراپیست
بعضی از کودکان ممکن است در هنگام بهبودی بتوانند در فعالیت‌های ملایم‌تری مانند شنا یا دوچرخه‌سواری شرکت کنند. برخی دیگر از کودکان ممکن است نیاز داشته باشند که شرکت در ورزش‌های خاصی را برای چند ماه متوقف کنند تا بدن آن‌ها زمان کافی را برای بهبودی مناسب داشته باشد. بنابراین، با پزشک متخصص فرزند خود در مورد اینکه چه فعالیت‌هایی مناسب او است و تا چه زمانی باید استراحت کند صحبت کنید.

سخن آخر

بنابراین اگر فرزند شما مدام زانودرد دارد، به‌خصوص بعد از دویدن یا ورزش کردن، باید به پزشک مراجعه کنید. مهم است که کودک شما معاینه شود تا پزشک بتواند همه شرایط مرتبط با درد و تورم زانو مانند بیماری ازگود اشلاتر را بررسی کند. علاوه‌بر درمان‌های اولیه، احتمالاً نیاز به فیزیوتراپی برای کمک به تسکین علائم بیماری ازگود شلاتر نیز است. به‌ندرت از جراحی برای درمان این بیماری استفاده می‌شود.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 31 یکشنبه 25 دی 1401 نظرات (0)

سندروم دکرون (De Quervain) یک بیماری دردناک است که بر تاندون‌های مچ دست اثر می‌گذارد. این بیماری به افتخار جراح سوئیسی که اولین بار آن را شناسایی کرد، نام‌گذاری شده است. تاندون‌ها، بافت‌های فیبری قوی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. در سندرم دکرون، تاندون‌هایی که انگشت شست را کنترل می‌کنند، ملتهب می‌شوند. سندروم دکرون در واقع همان تورم تاندون‌هایی است که در امتداد انگشت شست مچ قرار دارند و به پایه انگشت شست متصل می‌شوند.

انقباض تاندون می‌تواند منجر به تورم و درد شود که فعالیت‌های روزانه را دشوار می‌کند. این بیماری در زنان 30 تا 50 سال بسیار شایع است. اگر به این نوع سندروم مبتلا هستید، احتمالاً وقتی مچ دست خود را بچرخانید و یا چیزی را بگیرید یا حتی مشت کنید، درد خواهد داشت. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که 2 تاندون اطراف پایه شست شما متورم شوند. تورم غلاف تاندون‌ها را ملتهب شوند. این عمل باعث می‌شود که به اعصاب مجاور فشار وارد شود و در نتیجه باعث درد و بی‌حسی شود.


چه چیزی باعث سندروم دکرون می‌شود؟
شایع‌ترین علت سندروم دکرون استفاده بیش از حد از مچ دست است. حرکات تکراری و روزانه باعث تحریک و درد می‌شوند. از رایج‌ترین حرکاتی که باعث ایجاد این بیماری می‌شود می‌توان به تایپ کردن بیش از حد در طول روز، بافندگی، استفاده بیش از حد از ابزارآلات سنگین، نگه‌داشتن نوزاد برای مدت طولانی، حمل کیسه‌های مواد غذایی سنگین، کشیدگی یا آسیب به ناحیه مچ دست و … اشاره کرد. همچنین شرایطی که باعث تورم در سراسر بدن می‌شود، مانند آرتریت و حتی انجام ورزش‌هایی مثل راکت، تنیس و … هم این بیماری را تشدید می‌کند؛ اما به‌طورکلی علت دقیق بروز این بیماری هنوز نشناخته است.

اگر شما یک خانم هستید و یا بیشتر از 40 سال سن دارید، سرگرمی یا کارهای روزمره شامل حرکات مکرر با دست و مچ است، این یک علت بسیار رایج برای مبتلا شدن به این بیماری است. حتی حاملگی و تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

علائم سندروم دکرون
علائم سندروم دکرون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس درد شدید هنگام استفاده از انگشت شست
احساس دردی که به طور ناگهانی ظاهر می‌شود
دردی که به انگشت شست و یا از مچ به پایین بازو (ساعد) منتقل می‌شود
احساس درد و یا اختلال در حرکت‌دادن انگشت شست، به‌ویژه هنگام نیشگون گرفتن یا گرفتن اشیا
تورم در نزدیکی قاعده انگشت شست
بی‌حسی در پشت انگشت شست و انگشت اشاره
صدا دادن انگشتان به خصوص انگشت شست
تشخیص سندروم دکرون چگونه انجام می‌گیرد؟
برای تشخیص این بیماری، پزشک ممکن است یک آزمایش ساده انجام دهد. فیزیوتراپیست یا دکتر شما با انجام تست فینکلشتاین (Finkelstein test) می‌تواند تشخیص دهد که آیا به این بیماری مبتلا شده‌اید یا نه. ابتدا از شما می‌خواهد تا انگشت شست خود را خم کنید و روی کف دست قرار دهید بعد از شما می‌خواهد چهار انگشت دیگر خود را روی انگشت شست قرار دهید تا به حالت مشت دربیایید در آخر از شما خواسته می‌شود تا مچ دست خود را به سمت انگشت کوچک خود خم کنید.

اگر حساسیت یا درد در قسمت انتهایی انگشت فیزیوتراپی دست شست خود احساس کردید، احتمالاً به سندروم دکرون مبتلا هستید. آزمایش‌های دیگری مانند اشعه ایکس معمولاً برای تشخیص بیماری لازم نیست.

درمان تنوسینوویت دکرون بیشتر بر کاهش درد و تورم متمرکز است و همچنین علل و علائم این بیمار در افراد مختلف متفاوت است؛ بنابراین درمان نیز متفاوت است.

درمان سندروم دکرون
انواع درمان‌هایی که معمولاً برای سندروم دکرون در نظر گرفته می‌شوند عبارت‌اند از:

دارو: مسکن‌های ضدالتهابی (مانند آسپرین یا ایبوپروفن)، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضدافسردگی ممکن است برای کاهش درد کمک‌کننده باشند.
گرما یا سرما: استفاده از کیسه‌های حرارتی یا کمپرس یخ که از گرمای بیش از حد یا قراردادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست شما آسیب ببیند.
اسپلینت: برخی افراد از تکیه‌گاه یا آتل الاستیک استفاده می‌کنند.
فیزیوتراپی: این روش شامل تمرینات ورزشی مناسب، استفاده از جریان الکتریکی و آتل‌بندی است.
تزریق آستروئید: این تزریق‌ها فقط در صورتی توصیه می‌شوند که التهاب مرتبط با یک بیماری خاص وجود داشته باشد؛ زیرا می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.
جراحی: به‌عنوان آخرین راه اشت و می‌تواند مشکلات مربوط به تاندون‌ها و اعصاب خاص را اصلاح کند. اگر مشکل شما شدید باشد که با بستن اسپلینت یا استراحت برطرف نمی‌شوند و سایر درمان‌ها هم درد شما را تسکین ندهد، ممکن است به یک عمل جراحی نیاز داشته باشید. در طی این جراحی سرپایی، دکتر جراح بریدگی کوچکی در غلاف اطراف تاندون‌های متورم ایجاد می‌کند که این امر باعث می‌شود، فضای بیشتری را برای حرکت تاندون‌ها فراهم شود. پس از جراحی، برای تقویت مچ دست و شست حتماً باید فیزیوتراپی دست انجام دهید. این کار به جلوگیری از برگشت بیماری شما کمک می‌کند.
شما می‌توانید برای راحتی خود و اطرافیانتان و عدم مراجعه به مراکز درمانی، از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده کنید بعد از اینکه ناحیه بهبود یافت و به قدرت کامل بازگشت، باید از دست خود استفاده عادی داشته باشید و از انجام فعالیت‌های سنگینی که با مچ دست شما سروکار دارد پرهیز کنید.

پیشگیری از سندروم دکرون و نکاتی که باید در مورد آن بدانید!
بهترین راه برای پیشگیری از تنوسینوویت دکرون موارد زیر را شامل می‌شود:

اجتناب از حرکات تکراری
گرم‌کردن مناسب قبل از انجام هرگونه بلندکردن و یا فعالیت‌های ورزشی
استراحت مچ دست پس از فعالیت زیاد
اجتناب از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شود
ماهیچه‌هایی که به طور منظم تمرین داده می‌شوند انعطاف‌پذیرتر هستند و سریع‌تر ترمیم می‌شوند. این ماهیچه‌ها همچنین بسیار کمتر در معرض آسیب‌هایی هستند که می‌تواند منجر به مشکلات تاندون شود.

استراحت برای سلامت مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها بسیار ضروری است. این بخش‌ها وقتی تحت‌فشار هستند نمی‌توانند به‌خوبی ترمیم شوند پس برای ترمیم آسیب و بازسازی نیاز به استراحت دارند.

یک رژیم غذایی حاوی چربی‌ها و روغن‌های ضروری برای روان‌سازی، پروتئین برای ترمیم و کلسیم برای استخوان‌ها، همراه با سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی خطر آسیب را بسیار کاهش می‌دهد و مواد مغذی موردنیاز برای حفظ سلامتی شما را تأمین می‌کند.

زندگی با سندروم دکرون
سندروم دکرون می‌تواند یک وضعیت موقتی باشد و به‌طورکلی به درمان پاسخ می‌دهد. اما درمان تنوسینوویت دکرون بسیار مهم است؛ چون اگر این عارضه درمان نشود، می‌تواند حرکت شما را برای همیشه محدود کند و یا باعث ترکیدن غلاف تاندون‌ها شود. هنگامی که علائم شما بهتر شد، برای جلوگیری از تکرار این بیماری تلاش کنید.

شما می‌توانید با خیال راحت بهترین و باکیفیت‌ترین لوازم پزشکی و یا دستگاه‌های فیزیوتراپی مورد نیاز خود را از شرکت تجهیزات پزشکی برجیس تهیه کنید. این شرکت معتبر تجربه موفق و راضی کننده‌ای در زمینه محصولات پزشکی و تجهیزات فیزیوتراپی دارد و بهترین تجهیزات را ارائه می‌دهد.

درمان خانگی سندروم دکرون
اگر برای درمان سندروم دکرون نیازی به جراحی نباشد، از درمان‌های خانگی هم می‌توان برای کم‌کردن درد مچ دست استفاده کرد. در بسیاری مواقع، داشتن یک مچ‌بند یا آتل کوچک می‌تواند مانع حرکت دست شده و درد را کاهش دهد.

مچ دست نباید حرکت زیادی داشته باشد. کارهایی مانند تایپ، حرکات تند با دست و هر فعالتی که دست در آن حرکت‌های پیوسته دارد، باید کم یا متوقف شود. نباید با دست آسیب دیده اجسام سنگین را بلند کرد. از طرفی در جوانانی که درگیر این سندروم هستند، استفاده زیاد از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری که هم ممنوع است.

گرم و سرد کردن زیاد دست،‌ مثلاً کار کردن طولانی مدت در معرض آب سرد یا گرم، می‌تواند درد سندروم دکرون را افزایش دهد.

اما در هنگامی‌که درد دست اوج می‌گیرد با کمک چند قطعه یخ می‌توانید کمپرس سرد داشته باشید. در این صورت برای ساعاتی درد دست کم خواهد شد.

در خانه برای کم‌کردن درد از داروهایی مانند ایبوپروفن هم می‌توان استفاده کرد. ژل پیروکسیکام هم به‌عنوان یک داروی موضعی در کاهش درد این ناحیه تأثیر زیادی دارد. این داروها به دلیل کم کردن التهاب، درد را تسکین می‌دهند.

با اینکه گفتیم در هنگام درد، کمپرس سرد می‌تواند حکم مسکن داشته باشد، اما در بسیاری از افراد این کمپرس گرم است که باعث کاهش درد می‌شود. قرار دادن یک حوله گرم، یا بستن باند کشی روی موضع درد، به خصوص بعد از استفاده از ژل پیروکسیکام، می‌تواند تا حد زیادی درد مچ دست را آرام کند.

چه کسانی بیشتر مبتلا به سندرم دکرون می‌شوند؟
سندرم دکرون بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که کارهای تکراری و پیوسته با دست انجام می‌دهند. این مشکل برای تمامی افراد و در همه سنین می‌تواند ایجاد شود. اما زنان بیشتر از مردان دچار این سندرم می‌شوند.

مادران بعد از تولد نوزادشان زیاد به این مشکل دچار می‌شوند. این موضوع به دلیل بلندکردن زیاد نوزاد اتفاق خواهد افتاد. به مرور زمان که نوزاد بزرگ می‌شود، مادر همان حرکات اولیه را انجام می‌دهد بدون توجه به اینکه وزن نوزاد بیشتر شده است. همین تکرار باعث ایجاد سندرم دکرون می‌شود.

یکی دیگر از دلایل ایجاد سندرم دکرون، وجود التهاب در مفاصل دست است که به مرور زمان باعث این مشکل می‌شود.

بازی‌های کامپیوتری یکی دیگر از دلایل سندرم دکرون است. استفاده زیاد از کیبورد و موس، و انجام حرکات تکراری با دسته‌های کنسول بازی، می‌تواند باعث التهاب این بخش از مچ دست شود.

تایپ کردن‌های طولانی مدت هم از دیگر دلایل ایجاد سندرم دکرون است. به همین دلیل کسانی که کارهایی از این دست دارند بیشتر در معرض این بیماری هستند.

حمل وسایل سنگین، استفاده زیاد از دست و حرکات تکراری در خانه، مانند شستن مدام و ساییدن سطوح هم از دیگر دلایل ابتلا به سندرم دکرون است.

مشکل دیگری که چند سالی است به‌عنوان یک دلیل بزرگ برای ابتلا به سندرم دکرون است، استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند است. حرکات تکراری مانند اسکرول کردن، تایپ با دکمه‌های گوشی یا نگهداشتن طولانی مدت گوشی در دست، از دیگر دلایل ابتلا به این سندرم است.

آنچه در این مقاله از برجیس خواندید…

در این مطب شما را به صورت کامل با سندروم دکرون یا De Quervain آشنا کردیم. در حال حاضر شما با راه‌ها تشخیص این سندروم و هچنین علائم آن آشنایی کامل داشته و می‌دانید که چه چییز باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 32 یکشنبه 25 دی 1401 نظرات (0)

یکی از عواملی که می‌تواند موجب ایجاد درد در پاشنه پا شود، وجود خار پاشنه است. در عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که یک زائده استخوانی در زیر استخوان پا بوجود بیاید. حضور این زائده استخوانی در هنگام ایستادن یا راه رفتن می‌تواند موجب اشکال در راه رفتن و درد زیاد در پاشنه پا بشود. در ادامه این مطلب بیشتر با خار پاشنه آشنا خواهیم شد و راه های درمان خار پاشنه را بررسی خواهیم کرد.

خار پاشنه چیست؟

یک التهاب در پرده کف پا را خار پاشنه می‌دانند. این پرده در واقع یک باند است که با عبور از کف پا، استخوان پاشنه را به انگشتان پا وصل می نماید. ملتهب شدن این باند می تواند درد زیادی را ایجاد کند.

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

در صورتی که فردی مبتلا به خار پاشنه شده باشد و پرده کف پای او دچار التهاب باشد، در اول صبح می‌تواند هنگام راه رفتن درد زیادی را احساس نماید. با چند قدم راه رفتن، این درد کمتر می شود؛ اما در صورتی که به طور مداوم چندین ساعت را سرپا بایستد، ورم در کف پای آن فرد بیشتر می شود و به مراتب درد هم شدت می گیرد.

در صورتی که فرد ورزشکار باشد، احتمالا در هنگام ورزش این درد را حس نخواهد کرد و پس از اتمام ورزش و سرد شدن بدن تازه حضور خار پاشنه برای او آزاردهنده می شود.

یکی از اساسی ترین روش های درمان خار پاشنه انجام تمرینات فیزیوتراپی پا می باشد که با استفاده از برخی دستگاه های فیزیوتراپی مخصوص مانند شاک ویو می توان آن را به صورت قطعی درمان کرد. اما در ادامه به روش های دیگر درمان خار پاشنه اشاره خواهیم کرد.

دلایل ابتلا به خار پاشنه

ممکن است به دلایل زیادی افراد به خار پاشنه مبتلا شوند، اما برخی از شایع ترین دلایل بروز خار پاشنه در افراد را در ادامه بیان نموده ایم:

· وزن بالای فرد

· استفاده از کفش نامناسب

· بالا رفتن سن فرد

· انجام برخی ورزش ها مانند رقص باله یا دویدن طولانی

· ایستادن طولانی مدت در بازه زمانی طولانی

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود؟

در صورتی که فردی درد در قسمت پاشنه و کف پای خود احساس می‌کند باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه کند. زیرا احتمال بروز خار پاشنه در او زیاد است و اگر این عارضه درمان نشود، فرد را از انجام امور روزمره نیز دور می نماید. راه رفتن نادرست به دلیل درد در کف پا یا پاشنه پا می تواند موجب تغییر حالت زانوها یا درد کمر شود.

درمان قطعی خار پاشنه چیست؟

جهت درمان خار پاشنه، کم کردن التهاب موجود در کف پا می توانید از روش های زیر کمک بگیرید. در درمان خار پاشنه ممکن است پزشک یکی از روش های درمان یا چندین روش را همزمان با هم به شما توصیه نماید. در ادامه برخی از این روش های درمان قطعی خار پاشنه را توضیح خواهیم داد:

استراحت کردن

یکی از ساده ترین راه های درمان خار پاشنه می تواند استراحت کردن باشد. در صورتی که شما با راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت به پاشنه و کف پای خود فشار مضاعفی را وارد نمایید، درد در این ناحیه تشدید شده و این عارضه شدت پیدا خواهد کرد.

پوشیدن کفش طبی

یکی از راه های درمان خار پاشنه پوشیدن کفش طبی و یا استفاده از کفی طبی خواهد بود. این امر موجب می شود تا فشار کمتری به فاسیت پلانتار وارد شده و این عارضه درمان شود. در صورتی که کفی طبی بخواهد به صورت اصولی باشد، باید از پای فرد مبتلا به خار پاشنه اسکن سه بعدی گرفته شده و کفی مخصوص آن طراحی شود.

استفاده از آتل

استفاده از آتل در هنگام شب یکی دیگر از روش های درمان خار پاشنه می باشد که تاثیر زیادی هم دارد. این آتل ها موجب می شوند تا قوس کف پا به شکلی مناسب حفظ شود تا تاندون آشیل در حالت کشیده قرار بگیرد. به این صورت به مرور زمان پرده کف پا حالت اصلی خود را پیدا کرده و درد آن کاهش می یابد.

فیزیوتراپی

یکی از درمان های قطعی خار پاشنه، فیزیوتراپی است. این نکته را بالاتر هم اشاره کردیم. فیزیوتراپی خار پاشنه به وسیله دستگاه فیزیوتراپی شاک ویو انجام می شود. این تکنیک بسیار موثر بوده و موجب می شود تا فیبروبلاست و تنوسیت بیشتری تولید شود. همین امر موجب کاهش آستانه تحریک پذیری درد التهاب پرده کف پا خواهد شد.

این روش کاملا غیر تهاجمی بوده و نیاز به جراحی ندارد. اما در صورتی که به وسیله فیزیوتراپی هم خار پاشنه درمان نشد، در مرحله آخر می توانید به جراحی فکر کنید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 31 دوشنبه 12 دی 1401 نظرات (0)

همیشه مسافرت یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع خستگی و روزمرگی‌های زندگی است. مهم نیست این مسافرت چند روز طول بکشد، مهم این است که بتوانید لحظات خوشی را بگذرانید. یکی از مقاصدی که می‌تواند این لحظات خوش را به شما هدیه کند، جزیره کیش می‌باشد. خیلی از افرادی که با تور کیش از تهران سفر می‌کنند قصد دارند تا چند روزی را به دور از هیاهوی شهر بگذرانند و سفر خوبی را تجربه نمایند.

این اتفاق در جزیره هندورابی نیز خواهد افتاد. جزیره هندورابی یکی دیگر از جزایر پر طرفدار در خلیج فارس است که می‌توانید با سفر به این شهر از تفریحات بی‌نظیر آن بهره مند شوید. در این مطلب تصمیم داریم شما را با جزیره هندورابی و مناطق دیدنی آن آشنا نماییم.

معرفی جزیره هندورابی

همانطور که گفتیم در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با جزیره هندورابی به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد مسافرین و گردشگران آشنا نماییم. شاید این جزیره جزء جزیره‌های کوچک خلیج فارس محسوب شود ولی مناطق تاریخی و دیدنی که دارد باعث شده تا مورد توجه تعداد زیادی از افراد قرار بگیرد و گردشگران نتوانند از دیدن آن بگذرنند.

تعداد زیادی از مسافرین تور کیش از شیراز رفتن به جزیره هندورابی را نیز در برنامه‌های خود قرار می‌دهند تا بتوانند از زیبایی‌های این جزیره نیز استفاده نمایند. جمعیت هندورابی حدود ۱۵۰ نفر است ولی ساختاری بسیار قدیمی و تاریخی دارد و بیشتر خانه‌ها از گل و سنگ ساخته شده‌اند که باعث شده جذابیت زیادی داشته باشند.

وجود این بافت تاریخی و سایر مناطق دیدنی باعث شده تا سرمایه گذاری‌هایی جهت توسعه گردشگری در هندورابی انجام شود و از طرفی سازمان گردشگری نیز ساخت و سازهایی در جزیره هندورابی را در برنامه کاری خود قرار دهد.

لازم به ذکر است که تا کنون توسعه اقتصادی و صنعتی در این جزیره وجود نداشته و به همین دلیل بیشتر افرادی که در این جزیره ساکن هستند، از طریق ماهی گیری امرار معاش کرده و زندگی خود را می‌گذارنند.

موقعیت جغرافیایی جزیره هندورابی

جزیره هندورابی یکی از شهرهای استان هرمزگان بوده و حدود ۲۸ کیلومتر با جزیره کیش فاصله دارد. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر بیان کنیم، هندورابی بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار دارد و می‌توانیم آن را از توابع کیش بدانیم. به همین دلیل است که دیدن از هندورابی می‌تواند یکی از برنامه‌ریزی‌های تور کیش از اصفهان باشد.

وسعت هندورابی حدود ۳۲ کیلومتر است و به همین دلیل در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که جزء جزیره‌های کوچک خلیج فارس محسوب می‌شود. این جزیره زیبا و کوچک ۳۶ کیلومتر تا قشم، ۹ کیلومتر تا بندر چیرویه، ۱۳۳ کیلومتر تا بندر لنگه و ۳۲۵ کیلومتر تا بندر عباس فاصله دارد.

چگونه می‌توانیم به جزیره هندورابی برویم؟

برای اینکه به جزیره هندورابی بروید، دو راه دارید. می‌توانید راه زمینی یا هوایی را انتخاب نمایید. اگر تصمیم دارید به صورت زمینی به هندورابی بروید، باید ابتدا به بندر عباس رفته و بعد از آن‌جا با قایق به سمت جزیره کیش بروید. سپس باید به سمت اسکله ماهی گیری جزیره کیش بروید و از آن‌جا با کرایه کردن قایق به سمت هندورابی بروید.

از کیش تا هندورابی حدود یک ساعت و نیم باید در راه باشید تا بتوانید زیبایی‌های هندورابی را مشاهده نمایید. اگر تصمیم ندارید ابتدا به کیش بروید می‌توانید به چیرویه رفته و از آن‌جا به سمت هندورابی حرکت کنید. از چیرویه تا هندورابی فقط ۲۰ دقیقه در راه هستید و این نزدیک‌ترین راه زمینی تا هندورابی می‌باشد.

همانطور که مشاهده کردید، استفاده از راه زمینی سختی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند خسته کننده باشد. خبر خوشی که می‌توانیم به شما بدهیم این است که در سال ۱۳۹۶ فرودگاه هندورابی به بهره برداری رسید و شما به راحتی می‌توانید راه هوایی را برای سفر به جزیره هندورابی انتخاب کرده و با سرعت و راحتی به این جزیره برسید.

آشنایی با مناطق دیدنی جزیره هندورابی

جزیره هندورابی طرفداران زیادی دارد و به دلیل خلوت بودن و تعداد کم سکنه آن، به جزیره عشاق هم معروف است. در این قسمت تصمیم داریم تا شما را با تعدادی از جاذبه‌های جزیره هندورابی آشنا نماییم.

روستان هندورابی

شاید فکر کنید اسم این روستا را اشتباه نوشته‌ایم ولی باید به شما بگوییم که در این جزیره، روستایی هم نام با آن وجود دارد که به عنوان یکی از مناطق دیدنی هندورابی محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم بافت قدیمی جزیره یکی از دیدنی‌های آن محسوب می‌شود و این بافت قدیمی و تاریخی را می‌توانید در روستای هندورابی مشاهده کنید.

تمامی خانه‌های این روستا با گل، سنگ و مرجان ساخته شده است و شما می‌توانید حال و هوای دوران قدیم را در آن مشاهده کنید. البته لازم به ذکر است که اهالی این روستا عرب زبان هستند ولی افرادی میان آن‌ها وجود دارند که فارسی بلد باشند و بتوانند به شما راهنمایی کنند.

قبرستان هندورابی

اگر به نزدیکی روستاهای الصراه و ادورات بروید می‌توانید قبرستانی را مشاهده کنید که با حالت تاریخی و قدیمی که دارد تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌نماید. ایرانیان و پرتغالی‌ها در این قبرستان دفن شده‌اند و برای مردان یک سنگ قبر و برای خانم‌ها دو سنگ قبر قرار داده شده است ولی جالب است بدانید که هیچ نام و نشانی از فردی که آن‌جا دفن شده روی سنگ قبر نوشته نشده است و کسی نمی‌داند دقیقا چه افرادی در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.

سواحل جزیره هندورابی

شاید به جرئت بتوانیم نقطه قوت مناطق دیدنی جزیره هندورابی را سواحل آن بدانیم. این جزیره دارای سواحل نابی است که زیبایی بسیار خاصی دارند. این دقیقا مناسب‌ترین مکان برای تجریه شنا، بازی‌های ساحلی و تفریحات آبی است.

صخره‌های شگفت انگیزی در سواحل این جزیره وجود دارند که در کنار شن‌های نرم و آب زلال می‌توانند منظره‌ای بسیار دیدنی را بسازند. لازم است این نکته را بیان کنیم که سواحل شمالی جزیره عمق کمتری نسبت به سواحل شرقی و جنوبی دارند و این موضوع باعث می‌شود در این سواحل با راحتی بیشتری به شنا و غواصی بپردازید. علاوه بر آن ماهی گیری نیز یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این سواحل به آن مشغول شوید. البته باید قسمت‌هایی را پیدا کنید که عمق بیشتری دارند تا بتوانید ماهی بیشتری بگیرید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 38 دوشنبه 12 دی 1401 نظرات (0)

 علاوه بر تفریحات بی‌نظیر جزیره کیش، رستوران‌های این جزیره نیز دنیایی جذاب و خوشمزه دارند که با تجربه آن‌ها می‌توانید لحظات خیلی خوبی را بگذرانید.

سفر به کیش همیشه یکی از جذاب‌ترین سفرهایی بوده است که هر فردی در زندگی خود تجربه می‌کند. همه ما زمانی که نام تور کیش از اصفهان را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، برنامه ریزی برای تفریحاتی است که باید در این جزیره به همه آن‌ها برسیم و سفری عالی را برای خود رقم بزنیم.

علاوه بر تفریحات بی‌نظیر جزیره کیش، رستوران‌های این جزیره نیز دنیایی جذاب و خوشمزه دارند که با تجربه آن‌ها می‌توانید لحظات خیلی خوبی را بگذرانید. بهتر است قبل از اینکه به سفر بروید، در کنار بررسی تفریحات این جزیره، رستوران‌های آن را نیز از طریق مقاله بهترین رستوران‌های جزیره کیش بررسی کنید تا با انتخاب بهترین گزینه‌ها بتوانید از آن استفاده نمایید. رستوران میرمهنا جزیره کیش یکی از بهترین رستوران‌ها در کیش است که با مراجعه به آن مطمئن باشید بهترین غذاها را نوش جان خواهید کرد. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با رستوران میرمهنا آشنا نماییم.

معرفی رستوران میرمهنا جزیره کیش

اگر بخواهیم لیستی از ۱۰ رستوران برتر جزیره کیش را برای شما آماده نماییم، مطمئن باشید که رستوران میرمهنا در ابتدای این لیست قرار خواهد گرفت. در این رستوران بهترین غذاها با بهترین کیفیت‌ها سرو می‌شوند که دلیل جذب افراد مختلف به آن شده است. سرآشپز و آشپزانی که در این رستوران مشغول به کار هستند همگی از مواد اولیه بسیار تازه و مرغوب برای پخت موارد داخل منو استفاده می‌کنند تا هیچ نارضایتی در رابطه با هیچ کدام از غذاها وجود نداشته باشد.

علاوه بر کیفیت بالای غذا در این رستوران، می‌توانیم به فضای دوست داشتنی و دلنشینی که دارد نیز اشاره کنیم. در کنار فضای زیبای رستوران میرمهنا، دیزاین رنگارنگ غذاها نیز می‌تواند دلیل دیگری باشد تا مسافرین تور کیش از تهران رفتن به این رستوران و امتحان غذاهای آن را در برنامه‌های سفر خود قرار دهند.

در ادامه به صورت مفصل سایر ویژگی‌های این رستوران را نیز معرفی خواهیم کرد.

ویژگی‌های رستوران میرمهنا جزیره کیش

اگر قصد داشته باشیم ویژگی‌های رستوران میرمهنا را به شما معرفی کنیم در ابتدا باید به چشم انداز زیبای آن اشاره نماییم. ساحل شنی خلیج فارس یکی از زیباترین چشم اندازها در کیش است که شما می‌توانید آن را از رستوران میرمهنا مشاهده کرده و در حین خوردن غذا از آن لذت ببرید.

موسیقی زنده یکی دیگر از مواردی است که باعث شده تا افراد زیادی به این رستوران مراجعه کنند تا بتوانند از حال خوب و آرامش بخش این نوع از موسیقی استفاده نمایند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب و خلاقانه در این رستوران این است که دارای سرویس رفت و آمد رایگان می‌باشد و شما می‌توانید از سراسر جزیره کیش، سوار این سرویس شده و به راحتی خود را به رستوران میرمهنا برسانید. البته اگر تصمیم داشته باشید با وسیله نقلیه شخصی به این رستوران بروید اصلا نیازی نیست که نگران جای پارک باشید چرا که پارکینگ رستوران میرمهنا جایی مطمئن برای خودروی شماست و این مسئله را حل خواهد کرد.

به دلیل تقاضای زیادی که در این رستوران وجود دارد ممکن است با مراجعه به آن نتوانید میز خالی پیدا کنید و به همین دلیل امکان رزرو تلفنی برای آن فعال شده و به راحتی، قبل از مراجعه می‌توانید میز مورد نظر خود را رزرو نمایید تا نهایتا با مشکلی برخورد نکنید.

حتی اگر دوست دارید غذای خود را در هتل یا منزل خود میل کرده و به رستوران مراجعه نکنید، می‌توانید به راحتی از طریق تلفن سفارش خود را ثبت کرده و با پیک رایگان در محل تحویل بگیرید.

یکی دیگر از امکانات رستوران میرمهنا جزیره کیش داشتن اینترنت رایگان است که به محض ورود به این رستوران به آن وصل شده و به راحتی می‌توانید از سرعت بالای اینترنت استفاده نمایید.

رفتار پرسنل این رستوران به قدری محترمانه می‌باشد که آن را می‌توان جزء ویژگی‌های رستوران میرمهنا به حساب آورد. علاوه بر تمامی این موارد شما می‌توانید در کنار دیزاین جذاب و چشم انداز زیبای این رستوران بایستید و از عکاسان حرفه‌ای در رستوران بخواهید که از شما عکس حرفه‌ای بگیرند. البته لازم به ذکر است که برای این کار باید مبلغی را پرداخت نمایید.

در نهایت باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که ممکن است هزینه غذاهای رستوران میرمهنا نسبت به سایر رستوران‌ها در کیش زیاد باشد ولی مطمئن باشید تنوع و کیفیتی که در منوی این رستوران وجود دارد، در هیچ رستوران دیگری در کیش پیدا نخواهد شد.

موقعیت مکانی رستوران میرمهنا جزیره کیش

زمانی که وارد جزیره کیش می‌شوید، اگر از هر فردی سراغ یک رستوران باکیفیت را بگیرید، قطعا رستوران میرمهنا را به شما معرفی کرده و آدرس آن را به شما خواهد داد. رستوران میرمهنا در شمال شرقی جزیره کیش قرار دارد که باعث شده بتوانید منظره‌ای جذاب و طبیعت بکر را از این رستوان مشاهده نمایید.

می‌توان گفت که این رستوران تقریبا در ساحل خلیج فارس ساخته شده است و به دلیل فاصله بسیار کمی که با دریا دارد بسیاری از مسافرین و کیشوندان را به خود جذب می‌کند.

اگر بخواهیم آدرس دقیق این رستوران را بیان نماییم باید بگوییم که رستوران میرمهنا در خیابان پروین اعتصامی کیش، رو به روی هتل آبادگران قرار دارد و این موقعیت مکانی به صورتی است که اگر نخواهید از سرویس رایگان رفت و آمد این رستوران استفاده کنید، به راحتی و با هر وسیله نقلیه دیگری، به خصوص وسایل نقلیه عمومی می‌توانید خود را به آن برسانید.

آشنایی با منو و قیمت غذاهای رستوران میرمهنا جزیره کیش

در منوی رستوران میرمهنا می‌توانید انواع و اقسام غذاهای ایرانی، خارجی، دریایی و … را مشاهده نمایید. تمامی انواع سالادها در این رستوران سرو می‌شوند و شما با همان مزه اصیل سالاد می‌توانید آن را سفارش داده و لذت ببرید.

در رابطه با قیمت غذاهای رستوران میرمهنا قبلا توضیح دادیم که این قیمت‌ها کمی گران‌تر از سایر رستوران‌ها می‌باشد و این به دلیل کیفیت بسیار بالا و تنوع آن است. شاید رستوران‌های دیگر هزینه کمتری دریافت نمایند ولی این میزان از کیفیت غذا و امکانات را ارائه نخواهند کرد. طبیعتا منظره خارق العاده رستوران میرمهنا را در هیچ کجای دیگر پیدا نکرده و نمی‌توانید چنین لحظاتی را در سایر مکان‌ها تجربه کنید.

نهایتا باید به این نکته اشاره کنیم که شما با مراجعه به این رستوران به هیچ عنوان پشیمان نشده و می‌توانید با رضایت کامل از آن خارج شوید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 32 دوشنبه 12 دی 1401 نظرات (0)

یکی از جذاب‌ترین مقصدها برای سفر در داخل کشور، جزیره کیش است که دارای جاذبه‌های توریستی بسیاری است. یکی از مواردی که به جذابیت این جزیره اضافه کرده است، رستوران‌های آن است. ما در این بخش می‌خواهیم به معرفی رستوران کوه نور کیش بپردازیم که یکی از بهترین رستوران‌های جزیره کیش به شمار می‌آید و بین مسافران تور کیش از تهران محبوبیت زیادی دارد.

رستوران کوه نور کیش

در مورد مکان این رستوران باید بگوییم که در مجاورت هتل سورینت صدف قرار دارد. رستوران کوه نور کیش به‌صورت یک کوه ۳۰ متری در مساحت ۶۰۰ متر مربع ساخته‌شده و معماری بسیار جذابی دارد. معماری این رستوران در شب‌ها بیش از هر زمان دیگری زیباست. در واقع نورپردازی‌های رستوران کوه نور، دکوراسیون و غذای باکیفیت آن موجب‌شده تا افراد به آن علاقه‌مند شوند.

این رستوران علاوه بر این‌که مناسب افراد برای صرف غذاست، به افرادی که می‌خواهند مراسم رسمی، تولد و… برگزار کنند نیز بسیار توصیه می‌شود. بخش داخلی این رستوران دارای ظرفیت ۱۰۰ نفر است و دارای فضای رمانتیکی می‌باشد که به دلیل نورپردازی داخلی آن، فضای خاصش و آبشارها و چیدمان دکوراسیون آن است.

آدرس رستوران کوه نور کیش: کیش، میدان امیرکبیر، جنب هتل سورینت صدف

شماره تماس رستوران کوه نور کیش: ۰۹۳۴۷۶۸۵۰۱۰

منو رستوران کوه نور خورشید

جزیره کیش به دلیل توریستی بودن، دارای امکانات رفاهی – تفریحی زیادی است که رستوران‌ها نیز از این دست به حساب می‌آیند. به همین دلیل نیز تعداد رستوران‌ها داخل این جزیره به حدود ۱۰۰ مورد می‌رسد؛ اما اگر بخواهید یکی از بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید قطعاً کوه نور گزینه مناسبی است.

در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای کبابی، دریایی، غذاهای سنتی کیش و… را تجربه کنید. تمامی غذاهای منوی این رستوران با مواد اولیه تازه تهیه می‌شود و طعم فراموش نشدنی دارد. توجه داشته باشید که این رستوران یکی از انتخاب‌های لوکس برای غذا خوردن در کیش به حساب می‌آید و باید انتظار قیمت‌های بالا را داشته باشید.

ویژگی‌های رستوران کوه نور کیش

این رستوران فضای نسبتاً بزرگی دارد و شما می‌توانید مهمانی‌های خود را در آن برگزار نمایید. یکی از ویژگی‌های برجسته رستوران کوه نور، میز سالاد بار آن و موسیقی زنده‌ای است که اجرا می‌شود. شما می‌توانید در کنار صرف غذا از موسیقی زنده و گاهاً پیانو نوازی برخی از بهترین پیانو نوازان لذت ببرید.

این رستوران چند طبقه است که در طبقه پایین آن کافی‌شاپ با فضای بسیار رمانتیک و مناسب قرارهای عاشقانه طراحی‌شده و در سایر طبقات نیز می‌توانید با منظره جزیره کیش از غذای خود در کنار دوستان و خانواده لذت ببرید.

امکانات رستوران کوه نور

گل و گیاهان و درختان سرسبز فضای این رستوران یکی از بهترین مناظر فضای باز رستوران است که می‌تواند لذت غذا خوردن را برای شما چندین برابر کند.

ترانسفر رایگان برای افرادی که به‌صورت مستقیم در این رستوران میز رزرو می‌کنند از دیگر امکانات کوه نور کیش است. اما در صورتی‌که مسافر تور کیش از اصفهان باشید نیز می‌توانید از طرف تور انواع تفریحات را رزرو نمایید که رستوران کوه نور نیز یکی از انتخاب‌های شماست.

نمای سنگی رستوران کوه نور از دلایل محبوبیت آن است. شما می‌توانید هر روز از ساعت ۱۲ ظهر الی ۱۲ شب به این رستوران مراجعه کنید. از دیگر امکانات رستوران کوه نور می‌توان به پارکینگ اختصاصی، امکانات پرداخت الکترونیکی، فضای باز و زیبا، رستوران ملل، منو غذای ایرانی و فرنگی و امکان رزرو آنلاین اشاره نمود.

موسیقی زنده در رستوران کوه نور کیش

در این رستوران شما هر شب شاهد برگزاری موزیک زنده خواهید بود. موزیک‌هایی که عموماً در این رستوران پخش می‌شود اصولاً توسط خواننده‌های مطرح جنوبی خوانده‌شده و با سازهای معروف جنوبی نواخته می‌شود.

حس‌وحال موسیقی زنده به همراه خوردن غذا یکی از بهترین تجربه‌های شما در کیش خواهد بود. اجرای موزیک زنده در رستوران کوه نور کیش هر شب از ساعت ۲۰ الی ۲۳ جریان دارد.

فضای رستوران کوه نور

همان‌طور که گفتیم این رستوران از دو محوطه داخلی و بیرونی تشکیل‌شده و شما می‌توانید در هنگام رزرو میز مورد نظرتان به این موضوع نیز اشاره کنید. فضای باز رستوران با وجود طبیعت سبز اطراف کوه نور می‌تواند انتخاب جالبی باشد. هرچند که فضای داخلی رستوران نیز می‌تواند به دلیل وجود موزیک زنده و خنک‌کننده‌ها در فصول گرم سال، گزینه مناسبی باشد.

مکان‌های نزدیک رستوران کوه نور کیش

توجه داشته باشید که در کیش به دلیل هزینه بالای حمل‌ونقل در جزیره، بهتر است به هنگام مراجعه به یک مکان، تمامی جاهای نزدیک آن را که می‌توانید برای رسیدن به آن‌ها تنها کمی پیاده‌روی کنید بشناسید تا به این‌صورت بتوانید در هزینه سفر خود صرفه‌جویی کنید.

در صورتی‌که قصد دارید به رستوران کوه نور کیش مراجعه کنید می‌توانید قبل یا بعد زمان رزرو میزتان در این رستوران به محل‌هایی مانند پارک دلفین‌ها، روستای باغو، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، حریره کیش مراجعه کنید.

هم‌چنین در صورتی‌که موقعیت مکانی رستوران کوه نور کیش را مناسب می‌دانید، می‌توانید در هتل ترنج کیش که در نزدیکی همین رستوران است، اقامت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی رستوران کوه نور کیش و ویژگی‌های برجسته آن پرداختیم. در صورتی‌که به کیش سفر می‌کنید غذا خوردن در این رستوران را تجربه نمایید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 24 دوشنبه 12 دی 1401 نظرات (0)

از آنجایی که جزیره کیش یکی از توریستی‌ترین مناطق گردشگری ایران است، باید دارای امکانات ایده آل و مناسبی باشد. یکی از امکاناتی که هر مسافر و گردشگری در طول سفر به آن احتیاج پیدا می‌کند، رستوران است.

به همین منظور وجود رستوران‌های باکیفیت در جزیره کیش یکی از ملزومات است. ما در این مقاله لیست بهترین رستوران های جزیره کیش را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در صورتی که با تور کیش از اصفهان به این جزیره سفر می‌کنید، بدانید در کدام رستوران‌ها می‌توانید تجربه غذاهای خوش طعمی را داشته باشید.

رستوران میرمهنا کیش

یکی از شناخته‌ترین و بهترین رستوران های جزیره کیش، میرمهنا است. این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های این جزیره است که بهترین غذاهای دریایی را برای شما سرو می‌کند. این رستوران بین مسافران کیش طرفداران زیادی دارد.

رستوران میرمهنا در فضای بزرگ و مدرن ارائه کننده غذاهای باکیفیت است. این رستوران در شهرک میرمهنا کیش واقع شده و منوی آن بسیار هیجان انگیز و متنوع می‌باشد. شما انواع غذاهای کبابی و دریایی را می‌توانید در این رستوران میل کنید. هرچند پیشنهاد ما به شما تست کردن قلیه ماهی رستوران میرمهناست.

علاوه بر غذاهای عالی این رستوران، موقعیت مکانی آن نیز به جذابیت آن افزوده است. رستوران میرمهنا در نزدیکی ساحل واقع شده و شما می‌توانید غذای خود را با چشم انداز دریا میل کنید و از آن نهایت لذت را ببرید.

از دیگر جذابیت‌های رستوران میرمهنا، صرف غذا به همراه موسیقی زنده است. همچنین این رستوران دارای پارکینگ اختصاصی بوده و در صورتی که با خودرو خود برای صرف غذا مراجعه کنید، لازم نیست نگران جای پارک باشید. هزینه صرف غذا در این رستوران تا حدودی زیاد است و در صورتی که در فصل شلوغی به کیش سفر کرده باشید، لازم است از قبل میز رزرو کنید.

آدرس رستوران میر مهنا: کیش – خیابان پروین اعتصامی – جنب هتل تاپ رز

شماره تماس: ۰۷۶۴۴۴۲۲۸۵۵

رستوران کوه نور کیش

یکی دیگر از خاص‌ترین مکان‌هایی که در کیش می‌توانید غذا میل کنید، رستوران کوه نور است که در لیست بهترین رستوران‌های جزیره کیش قرار دارد. فضای داخل رستوران کوه نور صخره‌ای است و شما می‌توانید تصاویری از ایرانیان باستان را بر روی سنگ‌های ایران رستوران مشاهده کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که در شب به این رستوران مراجعه کنید تا در کنار میل کردن غذای بسیار خوشمزه آن از نور پردازی‌های آن نیز لذت ببرید. نام کوه نور نیز برای این رستوران برگرفته از معماری رستوران است.

از دیگر ویژگی‌های رستوران کوه نور کیش در کنار سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، اجرای موسیقی زنده است. در صورتی که مسافر تور کیش از تهران هستید، باید برای یکبار هم که شده در کافی شاپ یا رستوران مجموعه کوه نور غذا صرف کنید و در کنار خانواده از فضای خاص و زیبای آن لذت ببرید.

آدرس رستوران کوه نور: کیش – میدان امیرکبیر – بلوار دانش – جنب هتل صدف کیش

شماره تماس: ۰۷۶۴۴۴۲۴۸۰۸

رستوران توتی فروتی کیش

در صورتی که بخواهید غذای خود را در کنار ساحل خلیج فارس میل کنید، رستوران توتی فروتی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. رستوران توتی فروتی در نزدیکی اسکله تفریحی واقع شده و از رستوران‌های محبوب در این جزیره به حساب می‌آید.

شما در رستوران توتی فروتی می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، دریایی و یا حتی فست فود را امتحان کنید. از جذابیت‌های این رستوران، پشت بام چوبی آن است که دارای منظره زیبایی می‌باشد.

شما در این رستوران می‌توانید هم از منو غذایی متنوع و هم منو کافی شاپی آن لذت ببرید. از محبوب‌ترین غذاهای این رستوران، میگو گریل شده آن است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور کیش از شیراز حتما آن را تجربه نمایید.

آدرس رستوران توتی فروتی: کیش – انتهای بلوار دریا – جنب اسکله بزرگ تفریحی

شماره تماس: ۰۷۶۴۴۴۵۰۴۵۲

رستوران فودلند کیش

از دیگر رستوران‌های کیش که می‌توان آن را در لیست بهترین رستوران های کیش قرار داد، رستوران فودلند است. این رستوران در نزدیکی ساحل مرجان واقع شده و دارای تنوع غذایی بالایی است. شما می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، بین المللی، دریایی، سنتی و فست فود را در این رستوران تست کنید.

این رستوران دارای استانداردهای بین المللی است و دارای دو فضای کافی شاپی می‌باشد که می‌توانید علاوه بر سفارش از منو کافی شاپی، چای و قلیان نیز دریافت کنید. رستوران فودلند کیش از ساعت ۱۱ صبح الی ۲ شب آماده پذیرایی از شماست.

آدرس رستوران فودلند: کیش – خیابان جهان – ضلع غربی بازار مرجان

شماره تماس: ۰۷۶۴۴۴۶۶۳۳۳

رستوران رویال استار کیش

یکی از رومانتیک‌ترین رستوران‌های کیش که در لیست بهترین رستوران های کیش قرار دارد، رستوران رویال استار است. منوی غذای این رستوران بسیار متنوع است و از باکیفیت‌ترین رستوران‌هایی است که می‌توانید در آن غذا صرف کنید.

فضای رستوران رویال استار کیش به صورت سرباز و سرپوشیده از زیباترین مکان‌هاست. غذاهای دریایی این رستوران بسیار معروف هستند و به شما پیشنهاد می‌کنیم آن را تجربه کنید. هرچند که این رستوران یکی از رستوران‌های گران قیمت جزیره است اما تجربه آن توصیه می‌شود. ساعت کاری این رستوران از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۲ شب می‌باشد.

آدرس رستوران رویال استار: کیش – بلوار صدف – فاز یک – ساختمان بساک – طبقه سوم

شماره تماس: ۰۷۶۴۴۴۵۴۰۷۱

منبع

شهرام فلوری بازدید : 26 دوشنبه 12 دی 1401 نظرات (0)

جزیره کیش همیشه با داشتن تفریحات بی‌نظیری که داشته توانسته مسافرین و گردشگران را جذب کند و همواره یکی از ابتدایی‌ترین انتخاب‌ها برای سفر است. تفریحات جزیره کیش از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و شما می‌توانید برای هر سلیقه‌ای سرگرمی پیدا کنید.

جنگ‌های شبانه یکی از همین موضوعات است که بسیاری از مسافرین تور کیش از تهران برای دیدن این جنگ‌های جذاب به کیش سفر می‌کنند و برنامه‌های مفرح آن‌ها می‌تواند سفری بسیار جذاب را برای مسافرین بسازد.

در این مطلب تصمیم داریم تا شما را به بهترین جنگ‌های شبانه کیش آشنا کنیم تا پس از سفر به این جزیره دقیقا بدانید دیدن کدام برنامه‌ها می‌تواند جذابیت داشته باشد. با ما همراه باشید.

جنگ دینامیت شو جزیره کیش

اولین جنگی که تصمیم داریم به شما معرفی کنیم و طرفداران بسیار زیادی دارد، جنگ دینامیت شو کیش است. اگر قبلا با تور کیش از اصفهان به این جزیره سفر کرده باشید، قطعا نام دینامیت شو را شنیده‌اید.

نمایش کمدی همیشه جذاب بوده و اگر این کمدی به صورت قوی و با آزادی بیشتری انجام شود، طبیعتا به جذابیت آن افزونه می‌شود. در جنگ دینامیت شو می‌توانید برنامه کمدی زنده با کیفیت خیلی بالا و همچنین به همراه موسیقی را مشاهده کنید و برای چند ساعت به خوبی سرگرم شوید.

اصلا فکر نکنید که برنامه این جنگ به همین موضوع محدود می‌شود. دینامیت شو به تنوع برنامه بسیار معروف است و از ابتدا تا انتهای جنگ برنامه‌هایی را اجرا می‎کنند که تمامی سلایق و سنین مختلف می‌توانند از آن لذت ببرند و سرگرم شوند.

هنرمندان مختلفی در دینامیت شو فعالیت می‌کنند. اولین نفر میلاد صالح پور است که با نام آقای گلابی شناخته می‌شود. این هنرمند کمدین موضوعات روز را در قالب اسنتدآپ کمدی بیان می‌کند که بسیار جذاب خواهد بود.

این جنگ در سال ۱۳۹۳ و در سالن آمفی تئاتر قصر هیجان کار خود را آغاز کرد و تا یک سال بعد از آن یعنی تا سال ۱۳۹۴ در همان آمفی تئاتر به کار خود ادامه داد. روز به روز محبوبیت این جنگ افزوده شد تا اینکه سالن آمفی تئاتر مجلل مجموعه پارس سافاری برای کار کردن با این گروه اعلام آمادگی کرد و در حال حاضر دینامیت شو در این سالن با ظرفیت ۴۲۰ صندلی برنامه‌های جذاب خود را اجرا می‌کنند.

شروع برنامه‌های جنگ دینامیت شو ساعت ۱۲ شب بوده و تا ۳ بامداد ادامه دارد.

جنگ شب طلایی جزیره کیش

یکی از جدیدترین جنگ‌هایی که در جزیره کیش اجرا می‌شود و بسیاری از مسافرین تور کیش از اهواز دیدن آن را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند، جنگ شب طلایی کیش است. نمایش زنده کمدی، پایه ثابت این برنامه است و در کنار آن موسیقی زنده نیز باعث بهتر و شادتر شدن برنامه‌ها می‌شود.

سایر بخش‌های اصلی جنگ شب طلایی شامل مرد طلایی یا گلد من، لیزر شو، کنسرت زنده موسیقی، تک نوازی دف و تک نوازی ویولن، دی جی و … می‌باشد که تمامی افراد با سنین مختلف می‌توانند با دیدن آن‌ها سرگرم شوند و ساعات خوشی را بگذرانند. در حالت کلی شرکت در جنگ‌های شبانه جزیره کیش تفریحی خانوادگی است که شما می‌توانید در کنار کودکان خود از آن لذت ببرید.

جنگ شب طلایی در سالن آمفی تئاتر قصر هیجان جزیره کیش برنامه‌های خود را اجرا می‌کند و دارای یک سانس سه ساعته (از ۱۲ شب تا ۳ صبح) می‌باشد.

جنگ ایرانیا جزیره کیش

یکی از جنگ‌های پرطرفدار کیش، جنگ ایرانیا است که با مدیریت هنرمند محبوب و معروف، حمید خندان به کار خود ادامه داده و همین باعث معروفیت آن شده است. شما می‌توانید از ساعت ۲۰ الی ۲۳ از برنامه‌های متنوع جنگ ایرانیا لذت ببرید. می‌توانید با مراجعه به مجموعه سافاری کیش بلیط این جنگ را تهیه کرده و در آن شرکت کنید.

ارکستر بسیار جذابی در این جنگ اجرا می‌شود که رهبر آن مهرداد فیروز کوهی می‌باشد. استندآپ کمدی، لیزر شو، بیت باکس، دی جی، اجرای نمایش‌های کمدی و جذاب، اجرای مسابقه‌های مهیج و سرگرم‌کننده و … نمونه‌هایی از بخش‌های جنگ ایرانیا هستند که می‌توانند شبی خاطره انگیز را برای شما بسازند.

جنگ پازل شو جزیره کیش

اگر تصمیم دارید در قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جنگ جزیره کیش شرکت کنید، جنگ پازل شو را به شما معرفی می‌کنیم که کار خود را از سال ۱۳۹۱ در جزیره کیش آغاز کرد و همچنان در حال اجرای برنامه‌های مهیج هستند.

رگزارکنندگان این جنگ با تلفیق استندآپ کمدی با موسیقی و اجراهای ورزشی توانستند سطح برنامه‌های خود را به اجراهای روز دنیا نزدیک کنند و به یکی از گروه‌های مطرح تبدیل شوند.

بیت باکس، موسیقی زنده، استندآپ کمدی، لیزر من و الوایر شو، بریک دنس، ویژوال LED، پارکول، تلنت شو، ربات انیمیشن، یوتیوب کمدی و … بخش‌های مختلف این جنگ هستند که می‌توانید تنوع را به خوبی در آن مشاهده کنید.

نکته دیگری که باید در رابطه با جنگ پازل شو بیان کنیم است است که این گروه خوش ذوق و فعال در سری اول برنامه استعداد یابی عصر جدید شرکت کردند و با استقبال بی‌نظیر مردم رو به رو شدند. به این صورت شهرت پازل شو از جزیره کیش به کل ایران رسید و در حال حاضر تعداد زیادی از افراد آن‌ها را می‌شناسند. هر شب از ساعت ۱۲ تا ۳ بامداد می‌توانید برای دیدن برنامه‌های جنگ پازل شو بلیط تهیه نمایید.

در آخر نیز باید به این اشاره کنیم که اکبر اقبالی از مهر سال ۱۴۰۰ به گروه پازل شو اضافه شد و در ابتدای فعالیت خود در این گروه کار کرد ولی بعد از مدتی از این گروه جدا شده و در حال حاضر به عنوان بازیگر اصلی جنگ ستارگان رنگارنگ جزیره کیش فعالیت می‌کند. او بازیگر و کمدینی فوق العاده است که به دلیل آشنایی که با ورزش و حرکات ورزشی دارد، در حین برنامه‌ها و اجراهای خود از حرکات آکروباتیک نیز استفاده می‌نماید تا بتواند جذابیت نمایش را برای بینندگان چند برابر کند.

نتیجه گیری

در این مطلب شما را با تعدادی از معروف‌ترین و پرطرفدارین جنگ‌های شبانه جزیره کیش آشنا کردیم. درفصل تابستان که هوای گرم به شما اجازه نمی‌دهد از تمامی تفریحات کیش به خوبی لذت ببرید، می‌توانید با شرکت در جنگ‌های مفرح شبانه، سفر خوبی را تجربه نمایید و مطمئن باشید این برنامه‌ها دست کمی از سایر تفریحات این جزیره ندارند.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 27 چهارشنبه 30 آذر 1401 نظرات (0)

استابلایزر سروو موتوری به تثبیت کننده ولتاژی گفته می‌شود که از موتور سروو استفاده می‌نماید. این نوع از استابلایزر، کاهش و جریان فشار را با مکانیزمی به نام Buck\Boost انجام می‌دهد. نحوه کار استابلایزر سروو موتوری به این صورت است که موتور سنکرون AC ولتاژ خروجی را کنترل می‌نماید. در واقع این موتور می‌تواند هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم خلاف آن تنظیم شده و با استفاده از یک سری قطعات مانند دیمر، ترانزیستور و... ولتاژ خروجی را کنترل نماید.

در صورتی که بخواهید از تجهیزات خود محافظت نموده و اقدام به خرید استابلایزر کنید، بهتر است که با تمامی انواع استابلایزرها آشنایی داشته و آگاهانه تصمیم بگیرید. به همین دلیل نیز ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با استابلایزر سروو موتوری آشنا کنیم.

اجزا تشکیل دهنده استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری متشکل از 7 بخش است. این بخش‌ها عبارتند از:

· دیمر

· سروموتور

· برس کربن

· مدار الکترونیکی

· ترانسفورماتور Buck\Boost

· رله

· MCB

در ادامه به دقت راجب هر کدام از این بخش‌ها صحبت خواهیم کرد و کارکرد آن‌ها را شرح خواهیم داد.

دیمر

دیمر یا ترانسفورماتور متغیر که عموما گرد بوده، دارای هسته حلقه سیلیکونی CRGO می‌باشد که به عنوان پایه از آن استفاده می‌شود. در این جز از استابلایزر سروو موتوری، از سیم مسی با نسبت چرخش معین و بر اساس ظرفیت استفاده شده است.

کارکرد اصلی دیمر یا ترانسفورماتور، افزایش و یا کاهش میزان ولتاژی است که وارد ترانسفورماتور Buck\Boost شده است. به عبارت دیگر، 50% از ولتاژ خروجی به واسطه دیمر افزایش یا کاهش پیدا می‌کند و کنترل می‌شود.

در واقع دیمر و ترانسفورماتور باک-بوست در تلفیق با یکدیگر و عموما به صورت 50-50 در تلاشند تا میزان ولتاژ را تنظیم نمایند.

براش کربن

برس کربن یا براش کربن یکی از قطعات متحرک این نوع استابلایزر محسوب می‌شود. کارکرد این براش برقرار کردن اتصال با دیمر است که در شفت قرار دارد. توجه داشته باشید که در صورت تغییرات و نوسانات زیاد ولتاژ، این برس از بین خواهد رفت و استفاده کننده استابلایزر سروو موتوری مجبور به تعویض این قطعه خواهد شد. به همین منظور خرید استابلایزری که تولید کننده آن از قطعات مرغوب استفاده کرده، اهمیت پیدا می‌کند.

سروموتور (موتورهای همگام)

این بخش اصلی‌ترین قسمت استابلایزر سروو موتوری است. این موتور وظیفه چرخاندن بازوی متصل به دیمر را در خلاف یا در جهت عقربه‌های ساعت برعهده دارد. این چرخش با توجه به ولتاژ ورودی تنظیم می‌شود.

ترانسفورماتور Buck\Boost

این ترانسفورماتور بر خلاف ترانسفورماتور دیمر، به شکل مستطیل طراحی می‌شود. برای حفاظت کردن از این ترانسفورماتور، آن را در مخزن لاک یا همان varnish tank فرو می‌برند. لاک عایق یا لاک ترانسفورماتور را بر روی تمامی سیم پیچ‌های ترانسفورماتور Buck\Boost مورد استفاده قرار می‌دهند. با استفاده از این لاک عایق استابلایزر سروو موتوری برای تست رگرسیون آماده می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از این لاک عمر سیم پیچ را افزایش داده و از آن‌ها در برابر ارتعاشات محیط محافظت کنید. بنابراین استفاده از این لاک یک عایق عالی برای سیم پیچ است که باید از آن استفاده کنید.

کنتاکتور

این بخش از استابلایزر وظیفه دارد تا خروجی هر سروو تثبیت کننده را که بیش از حد معین و مجاز باشد، قطع کند.

MCB, MCCB

از MCB جهت خاموش کردن یا روشن کردن تثبیت کننده ولتاژ سروو موتوری استفاده می‌کنند و موجب پیشگیری از بروز اتصال کوتاه می‌شود. اما MCCB در استابلایزر به جهت محافظت از اضافه بار واقع شده است.

مدار الکترونیکی

مدار الکترونیکی یکی دیگر از بخش‌های استابلایزر است که سیگنال را به قسمت‌های مختلف استابلایزر انتقال می‌دهد. به عنوان مثال سیگنال را میان دیمر، موتور، ترانسفورماتور و غیره جابجا می‌کند. این بخش نیز وظیفه خود را جهت کنترل ولتاژ انجام می‌دهد.

استابلایزر سروو موتوری دارای اجزای دیگری نیز می‌باشد؛ اما این اجزایی که در بالا نام بردیم در واقع مهم‌ترین بخش‌های این نوع از تثبیت کننده ولتاژ است.

مقایسه استابلایزر سروو موتوری و تثبیت کننده‌های سنتی

رله و سروو دو نوع تثبیت کننده ولتاژ هستند و تثبیت کننده‌های رله به میزان 10 درصد دچار خطا می‌شوند. این درحالی است که سروو با استفاده از عملکرد Buck\Boost ولتاژ خروجی را کاملا تحت کنترل دارند. تثبیت کننده‌های سروو را در زمان‌هایی که نیاز به دقت بالا برای ولتاژ خروجی است، استفاده می‌کنند.

تفاوت عمده میان استابلایزر سروو موتوری و تثبیت کننده‌های رله، همین دقت در عملکرد است. به همین جهت نیز استابلایزرهای سروو موتوری جایگزین بسیار عالی برای استابلایزرهای سنتی هستند. نکته بعدی در مورد استابلایزرهای سروو دارای هر دو سیستم تک فاز و سه فاز می‌باشد.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 34 یکشنبه 27 آذر 1401 نظرات (0)

استابلایزر یکی از کاربردی ترین تجهیزاتی است که می‌توانید برای وسایل برقی و الکترونیکی خود استفاده نمایید. این دستگاه به شما این امکان را می دهد تا از تجهیزات برقی و الکترونیکی خود در مقابل نوسانات ولتاژ برق شهری محافظت نمایید. همانطور که می‌دانید یکی از دلایل کوتاه شدن عمر تجهیزات برقی و یا آسیب رسیدن به آن‌ها نوسانات ولتاژ است که با خرید استابلایزر از سایت رویین سیستم می‌توانید از این آسیب ها پیشگیری نمایید.

https://nl.pinterest.com/pin/951948439962915679/
https://nl.pinterest.com/pin/951948439962915696
https://nl.pinterest.com/pin/951948439962915704
https://nl.pinterest.com/pin/951948439962915720
https://nl.pinterest.com/pin/951948439962915731

شهرام فلوری بازدید : 19 یکشنبه 27 آذر 1401 نظرات (0)

همه ما این موضوع را می‌دانیم که گوگل اهمیت زیادی به کاربر داده و از هر فعالیتی که باعث راحتی بیشتر کاربر شود، استقبال می‌کند. یکی از موضوعاتی که به راحتی کاربر کمک می‌کند و باعث می‌شود که او با سرعت بیشتری پاسخ خود را دریافت نماید، faq یا سوالات متداول می‌باشد.

وجود faq در صفحات سایت شما باعث می‌شود تا ارزش این سایت افزایش پیدا کند و مطمئن باشید تاثیر کمی در بهینه سازی سایت شما نخواهد داشت. بیشتر افرادی که روی پروژه‌های سئو در مشهد کار می‌کنند به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات خود، استفاده از faq را انتخاب می‌کنند.

با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با faq بیشتر آشنا کنیم.

Faq یا سوالات متداول چیست؟

Faq یا سوالات متداول چیست؟

Faq مختصر عبارت Ferqunently Asked Questions و به معنی سوالات متداول می‌باشد. حتما شما هم در صفحه نتایج گوگل باکسی را مشاهده کردید که در آن سوالاتی در رابطه با موضوعی که سرچ کردید، پرسیده شده و پاسخ آن نیز در زیر سوال نمایش داده می‌شود. این همان faq است.

زمانی که مدیر یک سایت مطلبی را بارگذاری می‌کند، می‌تواند سوالاتی که بیشتر کاربران در رابطه با مطلب در ذهن خود دارند را انتخاب کرده و به عنوان سوالات متداول یا faq به همراه پاسخ در صفحه سایت بیاورد.

این سوالات به کاربر کمک می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخی که می‎خواهند دست پیدا کنند و این قطعا برای گوگل ارزش زیادی دارد و می‌تواند تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشد.

Faq یک کد JS( جاوا اسکریپت یکی از متداول ترین زبان های برنامه نویسی است، از این رو اگر علاقه به آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت دارید، به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید) است که در قالب سایت قرار می‌گیرد و باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در بیشتر مواقع faq برای سایت‌هایی در صفحه SERP نمایش داده می‌شود که در لینک 1 تا 3 قرار داشته باشند. دقت کنید که گفتیم در بیشتر مواقع این اتفاق می‌افتد و استثنا نیز وجود دارد. یعنی شما می‌توانید سایتی را در صفحه دوم نتایج ببینید که faq دارد ولی در بیشتر مواقع از faq برای رسیدن به لینک 1 استفاده می‌شود.

تاثیر faq در سئوی سایت چیست؟

تاثیر faq در سئوی سایت چیست؟

  1. با توجه به بررسی های انجام شده و همچنین نتیجه گیری از بهترین منابع آموزشی سئو در جهان مهم‌ترین تاثیری که faq می‌تواند داشته باشد، بهبود تجربه کاربری است. کاربران همیشه از جستجوی طولانی برای پیدا کردن پاسخ خود شکایت دارند و این با استفاده از faq می‌تواند برطرف شود. به همین دلیل است که خیلی از کاربران سایتی را انتخاب می‌کنند که از faq استفاده می‌کند.
  2. این موضوعی واضح است که سایتی که از faq استفاده می‌کند، فضای بیشتری را در SERP اشغال کرده و با ظاهری متفاوت نمایش داده می‌شود. همین ظاهر متفاوت باعث می‌شود تا نظر کاربر جلب شده و روی سایت شما کلیک نماید. همه متخصصین سئو این را می‌دانند که همیشه وجود یک تفاوت در ظاهر سایت در صفحه نماش نتایج جستجوی گوگل یا SERP می‌تواند به صورت چشم گیری کلیک سایت را افزایش دهد.
  3. علاوه بر دو موردی که تا اینجا بیان کردیم باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که استفاده از faq از نظر گوگل نیز پوشیده نخواهد ماند و باعث می‌شود تا رتبه سایت شما بهبود پیدا کرده و در بالاترین قسمت صفحه نتایج قرار بگیرید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 38 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)

یکی از آسیب‌های شایع زانو، پارگی مینیسک است. یک دیسک لاستیکی در زانو که به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند و شکل C دارد را مینیسک می‌گویند. دو مینیسک در زانو قرار دارند که یکی در لبه داخلی و دیگری در لبه خارجی زانو واقع شده است.

وظیفه این بخش از زانو، حفظ پایداری با متعادل کردن وزن در امتداد زانو می‌باشد. مینیسک ممکن است دچار پارگی‌های متفاوتی شود و در بخش‌های مختلفی از زانو اتفاق بیافتد. با پاره شدن مینیسک، زانو توانایی عملکرد صحیح را نخواهد داشت.

برای درمان این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که این پارگی حاد نباشد و نیاز به جراحی نداشته باشد، می‌توانید از روش های درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی که ما در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم برای بهبود کمک بگیرید. اما باید بدانید که بهترین روش درمان مینیسک زانو بدون جراحی، کمک گرفتن از فیزیوتراپی اندام پا می‌باشد.

دلایل پارگی مینیسک زانو

در ادامه می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که ممکن است در اثر این موارد شما به پارگی مینیسک زانو دچار شوید.

پارگی مینیسک بر اثر آسیب‌های ورزشی

در صورتی که ضربه‌ای به کنار یا جلو زانو شما وارد شود و موجب حرکت مفصل زانو به یک طرف بشود، احتمال پارگی مینیسک زانو زیاد خواهد بود. در برخی موارد ممکن است رباط صلیبی قدامی نیز دچار پارگی شود.

اگر زانو شما دچار چرخش بیش از حد به علت نیروی بسیار زیاد شود، پارگی مینیسک زانو اتفاق می‌افتد. بیشترین احتمال بروز این اتفاق در ورزش‌هایی مانند فوتبال و بسکتبال وجود دارد.

دیگر اتفاقی که می‌تواند موجب شود تا پارگی مینیسک در زانو شما اتفاق بیافتد، گام برداشتن و یا نشستن سریع بر روی یک سطح غیر هموار است. در این حالت فشار زیادی بر روی زانو شما وارد شده و می‌تواند موجب پارگی مینیسک زانو شما بشود. احتمال رخ داد این اتفاق در ورزش‌های صحرایی یا فوتبال زیاد است.

در صورتی که زانوی شما تحت یک نیروی غیر منتظره بیش از حد خم شود ممکن است به مفصل زانو آسیب زده و موجب پارگی مینیسک شود. به عنوان مثال در بازی بسکتبال در صورت برخورد پای بازیکنان به هم می‌تواند موجب این اتفاق شود.

علائم پارگی مینیسک زانو

علائم پارگی مینیسک زانو ممکن است در شرایط متفاوت، مختلف باشد. این علائم بستگی به سلامت کلی بدن فرد، محل پارگی مینیسک، شدت پارگی و مدت زمان سپری شده از پارگی مینیسک زانو دارد. اما به صورت کلی شما برخی علائم زیر را می‌توانید مشاهده کرده و متوجه شوید که ممکن است زانو شما دچار پارگی مینیسک شده باشد:

  1. در صورتی که شما دچار پارگی مینیسک شده باشید، در هنگام نشستن، دراز کردن پا و… ممکن است احساس درد داشته باشید و با تحمل وزن بدن بر روی زانو برای مدت زمان طولانی این درد بیشتر شود.
  2. از دیگر علائم پارگی مینیسک زانو می‌توان به حساسیت به لمس در امتداد خط مفصل زانو اشاره داشت.
  3. اگر مینیسک شما دچار پارگی شده باشد، احتمالا بعد از چند روز زانو متورم می‌شود.
  4. علائم دیگر پارگی مینیسک محدود شدن دامنه حرکت مفصل زانو فرد بیمار است.
  5. در صورتی که زانو شما قفل شود، صدا بدهد و صاف نشود می‌توان احتمال داد که پارگی مینیسک اتفاق افتاده است.

درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

محل پارگی مینیسک و شدت آن می‌تواند عوامل مهمی در تعیین مدت زمان بهبود آن باشد. به عنوان مثال در صورتی که پارگی در قسمت بیرونی مینیسک اتفاق بیافتد، به دلیل جریان خون بالا در بافت‌های این ناحیه، بهبود سریع‌تر اتفاق می‌افتد. ما در ادامه می‌خواهیم روش های درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی را به شما معرفی کنیم:

استفاده از یخ

برای بهبود ورم و کاهش درد پس از پارگی مینیسک زانو می‌توانید بر روی آن کمپرس آب سرد یا یخ قرار دهید. برای این کار خوب است پا را بالاتر از سطح بدن قرار داده و کیسه یخ را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار را می‌توانید چهار بار در روز تکرار کنید تا پای شما بی حس شده و احساس آرامش کنید.

استراحت

در صورتی که در حین ورزش یا فعالیت خاصی دچار آسیب در مینیسک زانو شده‌اید، بهتر است برای مدتی آن ورزش را انجام نداده و به استراحت بپردازید. در برخی شرایط پزشک توصیه می‌کند که برای بهبود شرایط و استراحت دادن زانو، به هنگام راه رفتن از عصا استفاده کنید. در حالت کلی نیز بهتر است در زمان استراحت پای خود را بالاتر از قلبتان قرار دهید.

تزریق کورتون یکی از روش های درمان پارگی مینیسک

اگر درد زانو شما بهبود پیدا نمی‌کند و دائما احساس درد می‌کنید و زانو متورم شده، احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که کورتون تزریق کنید. داروی کورتیکواستروئید باعث کاهش درد، ورم و التهاب خواهد شد. هرچند که پس از تزریق کورتیزون ۲ الی ۷ روز طول می‌کشد تا دارو در بدن شما اثر کرده و بهبود بیابید.

استفاده از قرص برای پارگی مینیسک زانو

همانطور که گفتیم یکی از علائم پارگی مینیسک زانو قفل شدن زانو در جای خود است که در این شرایط می‌توانید از قرص‌های مسکن استفاده کنید. ایبوپروفن و استامینوفن را می‌توانید بدون نسخه استفاده کرده و از درد و ورم جلوگیری نمایید. برخی قرص های دیگر که برای درمان پارگی مینیسک زانو استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن سدیم
  • آسپرین

تزریق پی آر پی برای درمان پارگی مینیسک زانو

این روش درمان پارگی مینیسک زانو می‌تواند بسیار موثر واقع شود. با انجام اینکار دسترسی پلاکت‌ها به محل آسیب مینیسک بیشتر شده و موجب می‌شود پروسه بهبودی سریع‌تر اتفاق بیافتد. این روش حتی می‌تواند جایگزین جراحی باشد. جراحی عوارضی مانند استئوآرتریت و یا همان ساییدگی زانو را به دنبال دارد اما شما می‌توانید با روش درمان پی آر پی از عوارض عمل جراحی پیشگیری نمایید.

فیزیوتراپی روش درمان پارگی مینیسک زانو بدون جراحی

فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی و به عنوان اولین مرحله درمان پارگی مینیسک به کار گرفته می‌شود. انجام فیزیوتراپی برای تقویت عضله‌های حمایت کننده زانو می‌تواند به مدت ۴ الی ۶ هفته ادامه داشته باشد. این روش درمانی آهسته اما کارآمد است و می‌تواند محدوده حرکت را بازسازی نماید.

شما می‌توانید به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنید و با راهنمایی‌های فیزیوتراپ روند درمان را ادامه دهید و یا می‌توانید با قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی اقدام به پیگیری روند درمان در منزل کنید. هر دو روش می‌تواند برای پارگی مینیسک مفید و تاثیرگذار باشد.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 21 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)

مشکلات استخوانی جزء آن دسته از بیماری‌هایی هستند که در طولانی مدت می‌تواند باعث مسائل زیادی شده و از طرفی این بیماری‌ها همیشه با دردهایی همراه هستند که بسیار اذیت کننده می‌باشد. یکی از موضوعاتی که این روزها تعداد زیادی از افراد با آن درگیر هستند، زانو درد می‌باشد. به خصوص زمانی که فرد در حال برخاستن یا نشستن می‌باشد این درد در ناحیه مفصل زانو می‌تواند بیشتر شود.

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این درد وجود دارد و شما بعد از احساس چنین دردی باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا او به صورت کاملا تخصصی شما را معاینه کرده و در رابطه با مشکلتان نظر بدهد. این درد ممکن است به دلیل وجود مشکلی جدی باشد و یا ممکن است علت دیگری داشته باشد که با تمرینات و ورزش‌های خاصی بهبود پیدا کند.

در حالت کلی تمرینات فیزیوتراپی در این دسته از بیماری‌ها خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما می‌توانید با دستگاه های فیزیوتراپی خانگی به راحتی این تمرینات را در منزل انجام دهید و با توجه به آلودگی‌های موجود در درمانگاه‌ها به این مکان‌ها مراجعه نکنید. یکی دیگر از فواید انجام تمرینات در منزل می‌تواند به صرفه بودن قیمت دستگاه فیزیوتراپی خانگی نسبت به هزینه‌های فیزیوتراپی در مراکز درمانی باشد.

خب حالا سوالی که ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید این است که دلیل وجود زانو درد هنگام نشستن یا برخاستن چیست و چرا در این شرایط این درد افزایش پیدا می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با این موضوع صحبت کرده و دلایل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را برای شما توضیح دهیم.

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

در این قسمت شما را با شایع‌ترین دلایل برای به وجود آمدن درد در هنگام نشستن و برخاستن آشنا خواهیم کرد:

آرتروز زانو

آرتروز یکی از مشکلات جدی استخوانی است که به دلیل از بین رفتن غضروف بین استخوان‌ها به وجود می‌آید. می‌دانید که استخوان‌های مفاصل مختلف به صورت مستقیم روی هم قرار نگرفته و میان آن‌ها غضروف وجود دارد و اگر این قسمت از بین بروند باعث ساییدگی استخوان‌ها روی هم شده و به مرور مشکلات جدی به وجود خواهد آمد.

مفصل زانو نیز دقیقا همین حالت را داشته و علت زانو درد شما می‌توانید آرتروز زانو باشد. خیلی از افراد در همان ابتدا که دردی را در زانو احساس می‌کنند به آن اهمیت نمی‌دهند. معمولا این درد در ابتدا هنگام نشستن و برخاستن به وجود آمده و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود ولی اگر آن را جدی نگرفته و به پزشک مراجعه نکنید، در آینده به مشکل جدی‌ترین دچار خواهید شد.

ممکن است پس از مدتی دیگر این درد از بین نرود و به صورت دائمی و شدید آن را احساس کنید. از طرف دیگر با پیشرفت آرتروز زانو، این بیماری می‌تواند روی حرکت شما تاثیر گذاشته و آن را دچار اختلال نماید. در این شرایط اصولا پزشک چندین جلسه فیزیوتراپی اندام پا را برای شما تجویز می‌کند تا با تقویت عضلات پا از درد زانو کم کنید.

بورسیت کشکک زانو

یکی دیگر از دلایل شایع که می‌تواند درد زانوی شما هنگام نشستن و برخاستن را توجیه نماید، بورسیت کشکک زانو می‌باشد. قسمتی در استخوان زانو به نام بورس وجود دارد که کیسه‌ای پر از مایع بین استخوانی می‌باشد. این کیسه وظیفه خیلی مهمی دارد. در واقع بورس از زانوی شما هنگام ضربه محافظت کرده و باعث می‌شود در این شرایط مشکلی برای آن به وجود نیاید.

اگر بورس ملتهب شود، اططلاحا به بیماری بورسیت کشکک زانو دچار شده‌اید. این بیماری می‌تواند دردهایی را در ناحیه زانو و هنگام نشستن و برخاستن به وجود بیاورد. اگر ضربه‌ای شدید به زانوی شما وارد شده یا حرکات مکرر و تکراری با آن انجام می‌دهید، باید نسبت به بورسیت کشکک زانو مشکوک شده و حتما به پزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه بیماری به اندازه‌ای که غیر قابل جبران باشد رشد نماید، از آن جلوگیری کند.

غضروف مینیسک

بیماری بعدی که قصد داریم به شما معرفی کنیم و ممکن است دلیل زانو درد شما باشد، بیماری غضروف مینیسک است. در کنار زانوی شما و دقیقا بین استخوان‌های بالا و پایین ران پا، دو غضروف حلقه‌ای وجود دارد که به آن غضروف مینیسک گفته می‌شود. این غضروف‌ها نقش فنر را بازی می‌کنند و به همین شکل سطح بین استخوانی را افزایش داده و از طرف دیگر باعث کاهش اصطکاکی می‌شود که بین استخوان‌ها وجود دارد. به این شکل به راحتی می‌تواند از ضربه به زانو جلوگیری نماید.

اگر غضروف مینیسک بدن شما سالم باشد، زانو به روان‌ترین حالت ممکن حرکت کرده و هیچ مشکلی نخواهد داشت. حالا اگر به هر دلیلی غضروف مینیسک پاره شود، درد در زانوی شما هنگام نشستن و برخاستن به وجود خواهد آمد و ممکن است شما درد خیلی زیادی را تحمل کرده و در کنار آن به راحتی نتوانید زانوی خود را حرکت دهید.

مشکلات ناشی از بیماری غضروف مینیسک و پارگی آن کم نیست و به همین دلیل اگر احساس دردی در زانوی خود دارید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات جدی‌تر، جوگیری نمایید.

بیماری سندروم درد پاتلوفمورال

اگر شما ورزشکار هستید و دردی را در ناحیه زانوی خود احساس می‌کنید باید به سندروم درد پاتلوفمورال مشکوک شوید. این بیماری به نام بیماری زانوی دونده یا جامپر نیز بین پزشکان معروف است چرا که بیشتر افرادی که به آن دچار می‌شوند، ورزشکارانی هستند که بیشتر به زانوی خود فشار می‌آورند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بیماری سندروم درد پاتلوفمورال فقط مخصوص ورزشکاران نبوده و افراد دیگر نیز می‌توانند به آن دچار شوند.

اگر به این بیماری دچار شده باشید، هنگام بالا و پایین رفتن از پله، نشستن و برخاستن، روی زانو نشستن و سایر کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید می‌توانید درد نسبتا شدیدی را در ناحیه جلویی کشکک زانوی خود احساس کنید.

دلایل زیادی برای به وجود آمدن این بیماری وجود دارد ولی مهم‌ترین دلیل آن فشار بیش از اندازه به ناحیه زانوی شما می‌باشد و در صورتی که بعد از احساس درد این فشار را ادامه دهید، ممکن است به مشکلات بسیار بیشتری دچار شوید.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن صحبت کردیم و بیماری‌هایی را نام بردیم که می‌توانند این درد را به وجود آورند. در آخر باید روی این نکته تاکید کنیم که شما بعد از احساس درد در زانوی خود باید به پزشک مراجعه کرده و دلیل اصلی را جویا شوید تا با استفاده از روش درمانی مناسب، به سلامتی خود دست پیدا کنید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 22 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)

دستان ما یکی از اندام ضروری در بدن هستند که بدون آن‌ها قطعا نمی‌توانیم کارهای خود را به درستی انجام دهیم. بیماری‌های استخوانی زیادی وجود دارند که به دستان مربوط شده و باعث ایجاد درد یا لرزش در دستان ما می‌شوند و به همین دلیل باید به علائم مختلفی که ممکن است داشته باشیم دقت کنیم و به سلامتی خود بی‌توجه نباشیم.

لرزش دست هنگام نوشتن یکی از مشکلات استخوانی در اندام دست است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و به همین دلیل با دیدن این مشکل باید به پزشک مراجعه کنیم تا به صورت کامل معاینه کرده و بهترین راه درمان را ارائه نماید. معمولا استفاده از تمرینات فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی است که می‌تواند سلامتی افراد مختلف را به او برگرداند.

اگر پزشک شما برای درمان این بیماری استفاده از تمرینات فیزیوتراپی را تجویز کرد حتما در رابطه با مشخصات دستگاه مورد نظر از او بپرسید چرا که قیمت دستگاه فیزیوتراپی به این ویژگی‌ها بستگی داشته و شما باید برای آن آمادگی داشته باشید. موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با آن صحبت کنیم، دلایلی است که باعث لرزش دست شما هنگام نوشتن می‌شوند. با ما همراه باشید.

انواع لرزش دست

قبل از اینکه بخواهیم علت لرزش دست هنگام نوشتن را بیان کنیم، بهتر است کمی بیشتر با لرزش دست آشنا شوید. در حالت کلی لرزش دست به دو دسته تقسیم می‌شود:

لرزش در حال استراحت (Resting Tremor)

این نوع از لرزش زمانی رخ خواهد داد که شما کاری با دستان خود انجام نمی‌دهید. زمانی که هیچ استفاده‌ای از ماهیچه‌های دستان خود نداشته و آن‌ها را در حالت استراحت قرار دادید، ممکن است لرزشی را در آن‌ها احساس کنید که جزء Resting Tremor می‌باشد.

این لرزش ممکن است در یکی از دستان شما یا هر دوی آن‌ها به وجود بیاید ولی باید این را بدانید که معمولا دلیل این موضوع، استرس و اضطراب است. حتما برای شما هم پیش آمده که در شرایطی حساس قرار داشتید و دستانتان به صورت ناخودآگاه شروع به لرزیدن کند. این لرزش معمولا دائمی نبوده و بعد از برطرف شدن احساس اضطراب، از بین خواهد رفت ولی اگر لرزش ثابت دست شما به دلیل اضطراب نبود، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانید علت دقیق آن را متوجه شوید و در نهایت برای درمان اقدام نمایید. در این شرایط عموما پزشک تجویز می‌کند که در مراکز معتبر درمانی به انجام تمرینات فیزیوتراپی اندام دست اقدام کنید.

لرزش در حال فعالیت (Action Tremor)

دسته دوم لرزش دست به زمانی ارتباط دارد که شما در حال انجام فعالیت هستید و در حین انجام کار، دستانتان می‌لرزد. لرزش دست هنگام نوشتن جزء این دسته قرار می‌گیرد. البته این تنها موقعی نیست که ممکن است دستان شما شروع به لرزش کند و برای مثال ممکن است زمانی که قصد دارید وسیله‌ای را بردارید نیز این اتفاق بیوفتد. ضعف ماهیچه‌ها یکی از دلایل رایج برای این دسته از لرزش‌ها می‌باشد.

در آخر باید این را اضافه کنیم که دسته بندی لرزش دست به صورت تخصصی، به ۲۰ دسته مختلف تقسیم می‌شود که ما در این مطلب دو دسته مهم و اصلی را بیان نمودیم. ۲۰ دسته‌ای که از آن نام بردیم بسیار تخصصی بوده و حالات مختلف لرزش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

علت لرزش دست هنگام نوشتن

در ادامه تصمیم داریم تا شما را با مهم‌ترین دلایل لرزش دست هنگام نوشتن آشنا کنیم:

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease)

بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌هایی است که در آن قسمتی از سلول‌های مغزی که ماده سیاه نام دارند، از بین رفته و باعث ایجاد اختلالاتی در بدن بیمار می‌شوند. لرزش دست یکی از مشکلاتی است که در بیماران مبتلا به پارکینسون به وجود می‌آید و می‌تواند آن‌ها اذیت کند. دلیل این لرزش این است که مسئول نورون‌های تولیدکننده دوپامین با وجود این بیماری از کار می‌افتد. این همان بخشی است که لرزش را در کل بدن کنترل می‌نماید.

باید این را بگوییم که برای برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون لرزش در هر دو حالت ثابت و در حال حرکت پیش می‌آید و این نشان از پیشرفت بیماری دارد. به همین دلیل همیشه روی مراجعه به موقع به پزشک تاکید شده است.

بیماری ام اس MS (Multiple sclerosis)

یکی دیگر از دلایل لرزش دست هنگام نوشتن می‌تواند بیماری ام اس باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین سلول‌های مغز و نخاع آسیب می‌رساند و این بخش را تخریب می‌نماید. اگر سلول‌های سیستم عصبی مرکزی بیماری که به ام اس دچار است، مورد حمله قرار بگیرند، این بیمار به لرزش دست هنگام نوشتن دچار می‌شود.

سکته مغزی

یکی از دلایل شایع که باعث ایجاد لرزش در دست هنگام نوشتن می‌شود، سکته مغزی می‌باشد. می‌دانید که در این بیماری، مغز فرد مورد حمله قرار خواهد گرفت و مشکلات زیادی را برای او به وجود می‌آورد. لرزش دست هنگام نوشتن یکی از مشکلاتی است که سکته مغزی می‌تواند به وجود بیاورد.

موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که بسته به اینکه در سکته مغزی کدام قسمت از مغز بیمار مورد حمله قرار بگیرد، ممکن است به انواع لرزش دست دچار شود. یعنی در شرایطی ممکن است به دسته اول در انواع لرزش دست نیز دچار شده و این مشکل را در هنگام استراحت دست نیز احساس نماید.

سکته مغزی معمولا با فیزیوتراپی اندام سر و گردن قابل درمان است. (البته این برای شرایطی است که سکته مغزی بسیار شدید نبوده و به صورت کلی بیمار را از پا در نیاورده باشد.) اگر لرزش دستان شما بعد از سکته مغزی به وجود آمده می‌توانید امیدوار باشید که با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی به بهبودی دست پیدا کنید.

مصرف برخی داروها نیز می‌توانید این عارضه را داشته باشد

داروهایی نیز وجود دارند که عارضه استفاده از آن‌ها لرزش دست هنگام نوشتن می‌باشد. داروهای ضد افسردگی، برخی از داروهای آسم، کافئین، آنتی بیوتیک‌های مخصوص، داروهای ضد تشنج، داروهای سرطان، آمفاتین، سالبوتامول، کورتیکواستروئید و … می‌توانند این مشکل را به وجود آورند.

باید اینجا این نکته را بگوییم که به هیچ عنوان نباید هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف کنید چرا که ممکن است به چنین عوارضی دچار شوید. در حالت کلی تمامی اقدامات در حوزه پزشکی باید حتما با مشورت یک پزشک متخصص انجام شود. در غیر این ممکن است مصرف یک آنتی بیوتیک ساده شما را به لرزش دست دچار کند.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 28 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)

در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با درمان فیزیوتراپی انگشت ماشه ای صحبت نماییم و شما را با این بیماری استخوانی آشنا نماییم.

مشکلات استخوانی زیادی در بدن وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند درد زیاد و مسائل زیادی را برای بیمار به وجود آورند. نکته‌ای که در این دسته از بیماری‌ها وجود دارد این است که علائم اولیه آن‌ها به صورتی است که بیمار متوجه مشکلی که در حال رخ دادن است نخواهد شد چرا که ممکن است دردهای ابتدایی را با دردهای معمولی اشتباه بگیرند و این است که دنبال درمان نرفته و اجازه می‌دهند تا بیماری به حدی پیشرفت کند که دیگر روش‌های درمان ابتدایی جوابی برای آن ندارد.

یکی از این بیماری‌ها، بیماری انگشت ماشه ای می‌باشد. این یک عارضه استخوانی در انگشت دستان است که اگر درمان آن را جدی نگرفته و دیر اقدام کنید، ممکن است دیگر نتوانید از دستان خود استفاده نمایید. این درحالی است که اگر درمان خود را جدی گرفته و به موقع به پزشک مراجعه نمایید، می‌توانید با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی اندام دست یا حتی مصرف دارو آن را درمان کنید.

به این دقت کنید که قیمت دستگاه فیزیوتراپی به ویژگی‌های آن بستگی داشته و این ویژگی‌ها به پیشرفت بیماری شما بستگی دارد که آن را پزشک متخصص تعیین می‌نماید. به همین دلیل باید قبل از هر اقدامی در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت نمایید.

در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با درمان فیزیوتراپی انگشت ماشه ای صحبت نماییم و شما را با این بیماری استخوانی آشنا نماییم.

بیماری انگشت ماشه ای چیست؟

نام دیگر بیماری انگشت ماشه ای، تریگر فینگر می‌باشد. این یک بیماری استخوانی است که بیمار هنگام خم و راست کردن انگشتان دست درد و مشکلاتی را احساس می‌کند. به دلیل ایجاد التهاب در تاندون‌های خم کننده انگشت، ممکن است علاوه بر درد در هنگام خم کردن آن‌ها، انگشتان شما قفل کنند و به راحتی راست نشوند. طبیعتا این خیلی غیر طبیعی است که نتوانید به راحتی انگشتان خود را خم و راست نمایید ولی مشکلی که در ابتدای این بیماری وجود دارد این است که شاید گرفتگی تاندون‌های دست را با گرفتگی عادی دست اشتباه بگیرند و تا زمانی که این قفل شدن به حدی برسد که دیگر نتوانند کارهای روزمره را انجام دهند، هیچ اقدامی برای درمان انجام نخواهند داد.

در حالت عادی و زمانی که شما به این بیماری دچار نشده باشید، تاندون‌های انگشت به آرامی بالا و پایین می‌روند و در این حین به انگشت‌ها کمک می‌کنند تا بدون هیچ مشکلی جا به جا شده و حرکت کنند. ولی زمانی که به این بیماری دچار می‌شوید، یک گره یا حالت ضخیم شدگی در تاندون‌های دست به وجود می‌آید که از حرکت درست در انگشتان جلوگیری می‌کند و حالت قفل شدگی را به وجود می‌آورند.

چرا بیماری انگشت ماشه ای به وجود می‌آید؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد بیماری انگشت ماشه ای می‌شود و می‌تواند شما را به این مشکل دچار نماید. در حالت طبیعی زمانی که سن افراد بالا می‌رود، به دلیل حرکات مکرری که در طول عمر خود با انگشتانشان انجام می‌دهند، ممکن است به این بیماری دچار شوند.

در کنار آن اگر فرد به بیماری‌های دارای عارضه‌های التهابی مانند آرتروز، نقرس یا دیابت دچار باشد، زمنیه درگیری با مشکل انگشت ماشه ای را نیز داشته و این باعث می‌شود که مشکلاتی را در انگشتان دست نیز احساس کند.

اگر شما حرکات تکراری مانند خم کردن یا گرفتن چیزی با انگشت را زیاد انجام می‌دهید نیز ممکن است به انگشت ماشه ای دچار شوید و حالت گره در تاندون‌های دستتان به وجود بیاید. به این نکته دقت کنید که زمانی ماشه‌ای شدن انگشتان شما اتفاق می‌افتد که در هنگام حرکت انگشتان و باز و بسته شدن تاندون‌ها، گره آن‌ها به لبه غلاف گیر می‌کنند. این مشکل تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که گره به زیر رباط برگردد و شما برای این کار می‌توانید به انگشت خود فشار وارد کنید.

علائم بیماری انگشت ماشه ای

تا اینجا در رابطه با این بیماری به صورت کامل توضیح دادیم و علائم بارز آن را نیز بیان کردیم. در حالت کلی اگر در پایین انگشت یا شست دست خود احساس درد داشته باشید باید به این بیماری مشکوک شوید.

یکی دیگر از عائم آن این است که در اطراف انتهای انگشت و جایی که نزدیک به کف دست باشد، برآمدگی به وجود آمده باشد. اینکه در هنگام خم و راست کردن انگشتان احساس درد داشته باشید یا انگشتان شما قفل شوند نیز از علائم بارز آن می‌باشند.

در این بیماری انگشتان دستان شما که درگیر انگشت ماشه ای می‌شوند، متورم شده و ملتهب می‌شوند و علاوه بر آن هنگام حرکت دادن آن‌ها می‌توانید صداهایی را بشنوید که ممکن است به استخوان انگشتان شما ارتباط داشته باشد.

در آخرین مرحله این بیماری ممکن است به حالی برسید که انگشتان دست شما دیگر به صورت معمولی صاف نشوند و شما مجبور باشید با دست دیگر خود آن را صاف نمایید.

درمان بیماری انگشت ماشه ای

حالا که با علائم این بیماری آشنا شدید بهتر است این نکته را نیز بدانید که با دیدن هر کدام از این علائم باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بیماری به حدی پیشرفت نکند که به مرحله آخر این بیماری رسیده و دیگر کنترلی روی دستان خود نداشته باشید.

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید روش‌های مختلفی را برای درمان شما پیشنهاد می‌کند که این به پیشرفت بیماری شما بستگی دارد. اگر هنوز در ابتدای راه باشید و با بیماری انگشت ماشه ای زیاد درگیر نشده باشید، ممکن است تنها به شما پرهیز را پیشنهاد نماید و تا چند هفته انجام هر حرکتی که باعث ایجاد این دردها می‌شود را منع نماید. با این کار به تاندون دستان شما استراحت می‌دهد تا بتوانند به حالت اولیه خود برگردند.

قرار دادن کمپرس آب یخ برای کم کردن التهاب و استفاده از کمپرس آب گرم برای کم کردن درد نیز پیشنهاد می‌شود.

درمان فیزیوتراپی انگشت ماشه ای

بهترین روشی که برای درمان انگشت ماشه ای پیشنهاد می‌شود فیزیوتراپی می‌باشد. در این روش پزشک شما با توجه به میزان مشکلی که دارید به فیزیوتراپیست می‌گوید که باید از چه تمریناتی استفده نماید. این تمرینات به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید انگشتان خود را حرکت دهید و هم‌چنین زمانی را برای بهبود به تاندون‌های دست شما می‌دهد.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 32 سه شنبه 22 آذر 1401 نظرات (0)

در صورتی که از دستگاه های الکترونیکی گران قیمت و حساس استفاده می‌کنید، احتمالا با استابلایزر و یو پی اس آشنایی دارید. نوسانات ولتاژ برق شهری می‌تواند به شدت برای این دستگاه‌ها آسیب زننده باشند. به همین منظور نیز برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به این تجهیزات گران قیمت الکترونیکی بهتر است مراتب حفاظت را به صورت کامل اجرا کنید. در این مقاله می‌خواهیم تفاوت استابلایزر و یو پی اس را برای شما به صورت کامل شرح دهیم.

باید بدانید که UPS و استابلایزر یکی نیستند. یو پی اس می‌توانند تا حدودی از نوسانات ولتاژ جلوگیری کند. اما وظیفه اصلی UPS این است که در زمان قطع شدن برق به شما چند ثانیه تا چند دقیقه فرصت می‌دهد تا بتوانید در این فاصله تجهیزات خود را خاموش کنید. این در حالی است که خرید استابلایزر به منظور داشتن یک منبع تغذیه ثابت در هنگام نوسانات ولتاژ است.

خیلی از افراد خیال می‌کنند این دو تجهیزات یک کار را انجام داده و عملکرد مشابهی دارند. به همین دلیل است که نمی‌توانند تصمیم بگیرند کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر است. ما به شما کمک می‌کنیم تا با درک تفاوت آن‌ها بتوانید راحتتر انتخاب کرده و گزینه مناسب خود را خریداری نمایید.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ به این منظور طراحی و ساخته می‌شود که ولتاژ خروجی از منبع را بتوانید ثابت نگه دارید تا نوسانات ولتاژ به تجهیزات شما آسیب وارد نکنند. هر دستگاه الکترونیکی به یک ولتاژ عملیاتی احتیاج دارد که برای انجام عملکرد بهینه باید در دسترس داشته باشد.

این در حالی است که ولتاژ عموما در حال نوسان و تغییر است. هرچند که تغییر ولتاژ می‌تواند وابسته به موقعیت مکانی شما متغییر باشد. برخی مناطق نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند و برخی کمتر. اما تغییرات یک امر رایج بوده و قابل اجتناب نیست.

ولتاژ بالا و در واقع زمانی که سطح ایمنی، یعنی ولتاژ عملیاتی، تجهیزات شما بالاتر برود موجب می‌شود تا آسیب های جدی به تجهیزات شما وارد آید. این افزایش ولتاژ در برخی موارد با گرم شدن و ذوب شدن بخش های ضعیف تر دستگاه ها مانند سیم ها همراه خواهد بود.

حتی در شرایطی که دستگاه شما بتواند در کوتاه مدت افزایش ولتاژ را دوام بیاورد، اما باید در جریان باشید که این امر کاهش عمر دستگاه شما را در پی خواهد داشت و این اثر بلند مدت نوسانات است.

باید بدانید که ولتاژ کم هم مانند ولتاژ بالا می‌تواند آسیب زا باشد و کارایی دستگاه شما را کاهش دهد. ولتاژ پایین نیز موجب کاهش عمر دستگاه الکترونیکی شما خواهد شد.

به همین دلیل نیز شما به یک تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر احتیاج دارید. استابلایزر ولتاژ ورودی را ثابت می‌کند. کار این دستگاه این است که در صورت کم شدن ولتاژ از منبع برق، میزان ولتاژ را افزایش داده و به دستگاه الکترونیکی شما برساند و در صورت زیاد شدن ولتاژ، از آن کاسته و در دسترس دستگاه الکترونیکی شما قرار دهد.

به این صورت است که استابلایزر از آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی شما پیشگیری خواهد کرد.

یو پی اس (UPS) چیست؟

وسیله‌ای که برق را به صورت مداوم تامین می‌کند. در زمانی که برق قطع شده و خاموشی اتفاق می‌افتد، UPS شروع به کار می‌کند و با استفاده از باطری‌های خود برق دستگاه شما را فراهم می‌کند.

این در حالی است که از یو پی اس نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا برق کافی برای عملکرد تجهیزات شما در زمان قطعی برق را تامین کند. در واقع این دستگاه یک منبع موقت است و به شما تنها به اندازه خاموش کردن تجهیزاتتان فرصت می‌دهد.

این ویژگی در زمانی که شما اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دارید می‌تواند بسیار کارآمد باشد. به این صورت شما اطلاعات ذخیره نشده را در فاصله عملکرد یو پی اس می‌توایند ذخیره کنید و پس از آن دستگاه را خاموش نمایید.

از دیگر فواید استفاده از یو پی اس این است که قطعی برق ناگهانی موجب بروز آسیب به تجهیزات الکترونیکی شما نخواهد شد. این دستگاه تا حدودی نیز می‌تواند از نوسان ولتاژ جلوگیری کند

تفاوت استابلایزر و یو پی اس (UPS)

همانطور که در بالا توضیح دادیم، یو پی اس وظیفه تثبیت ولتاژ را بر عهده ندارد و کاربرد آن بیشتر مربوط به زمانی است که قطعی برق اتفاق می‌افتد. به عبارتی به شما فرصت خاموش کردن تجهیزاتتان را می‌دهد. اما استابلایزر برای جلوگیری از نوسانات ولتاژ طراحی شده و این مهم ترین تفاوت این دو وسیله حفاظتی است.

تثبیت کننده ولتاژ بخریم یا UPS؟

شاید تصور کنید که خرید یو پی اس می‌تواند یک تیر و دو نشان باشد. اما باید توجه داشته باشید که یو پی اس متوسط نمی‌تواند تثبیت ولتاژ را به صورتی که استابلایزر انجام می‌دهد، انجام دهد. تثبیت کننده ولتاژ دقیق تر و تخصصی تر این اقدام را انجام خواهد داد.

اما در صورتی که بخواهید یک یو پی اس بخرید که به جای استابلایزر نیز عمل کند، مجبورید که یو پی اس بسیار بزرگی بخرید که قیمت آن نیز بسیار بیشتر خواهد شد. به همین سبب در صورتی که نگرانی اصلی شما نوسان ولتاژ باشد، قطعا انتخاب استابلایزر گزینه بهتری است.

خرید تثبیت کننده ولتاژ آن زمانی مناسب است که شبکه برق ناپایداری داشته باشید و خرید یو پی اس زمانی پیشنهاد می‌شود که نگران اختلال در منبع تغذیه باشید.

به عبارت دیگر استابلایزر خود برای فعالیت نیاز به برق دارد. این درحالی است که یو پی اس می‌تواند برای مدت کوتاهی بدون برق دستگاه شما را روشن نگه دارد.

به عنوان مثال اگر بخواهید در زمان قطعی برق لپ تاپ شما همچنان فعالیت داشته باشد و به صورت لحظه‌ای خاموش نشود، استابلایزر نمی‌تواند به کار شما بیاید و شما به یو پی اس احتیاج دارید.

سخن پایانی

دانستیم که مهم ترین تفاوت استابلایزر و یو پی اس این است که استابلایزر تنها در زمانی که برق باشد، موجب تثبیت ولتاژ می‌شود؛ اما یو پی اس در صورت قطعی برق تا مدت کوتاهی به شما فرصت استفاده از دستگاه الکترونیکی‌تان را می‌دهد و همچنین تا حدودی از نوسانات برق جلوگیری می‌نماید.

شهرام فلوری بازدید : 26 سه شنبه 22 آذر 1401 نظرات (0)

 

نوسان ولتاژ برق می‌تواند به دستگاه‌های برقی آسیب های زیادی وارد کند و موجب کوتاه شدن عمر مفید لوازم برقی گردد. به همین منظور نیز برای نگهداری از تجهیزات الکترونیکی نیاز داریم تا ولتاژ پایدار تامین کنیم. کار استابلایزر همین است. این دستگاه‌ها که به تثبیت کننده ولتاژ نیز شناخته می‌شوند، از تجهیزات برقی در برابر نوسانات ولتاژ محافظت می‌کنند. پیش از خرید استابلایزر باید با انواع آن‌ها و عملکرد هر کدام آشنایی کامل داشته باشید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

 
 

استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ چیست؟

همانطور که گفتیم استابلایزر عمل تثبیت کنندگی ولتاژ برق را برعهده دارد. این دستگاه رابط بین منبع برق و تغذیه کننده یا همان تجهیزات برقی و الکترونیکی هستند و موجب تثبیت شدن ولتاژ برق پیش از ورود به دستگاه برقی خواهند شد.

به این صورت از آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی و برقی محافظت خواهند کرد. در صورتی که جریان خروجی از منبع بیش از نیاز تغذیه کننده باشد آن را کاهش می‌دهند و در صورتی که کمتر از نیاز باشد باعث افزایش آن خواهند شد و به این صورت جریان الکتریکی ثابت باقی می‌ماند. به این صورت جریان برق بدون نوسان و در اندازه‌ای ثابت به تجهیزات الکترونیکی خواهد رسید.

وظیفه استابلایزر

همانطور توضیح دادیم از استابلایزر برای تثبیت ولتاژ ورودی به تجهیزات برقی استفاده می‌شود. به این وسیله در صورتی که ولتاژ برق شهری پایین باشد، آن را تا سطح لازم افزایش داده و بلعکس. به این صورت است که ولتاژ ثابت نگه داشته می‌شود و به تجهیزات برقی آسیب وارد نمی‌آید. استابلایزر واسط بین منبع برق و وسایل برقی است.

استفاده از استابلایزر تنها محدود به تجهیزاتی نیست که منبع تغذیه آن‌ها خارجی است. بلکه در کشتی‌ها نیز از این تثبیت کننده ولتاژ استفاده می‌شود تا ایمنی تجهیزات را تامین کند. این در حالی است که منبع تغذیه کشتی‌ها داخلی است. استابلایزر در هنگام بروز صاعقه یا رعد و برق نیز می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد؛ اما اگر می خواهید به صورت جزئی تر در مورد نحوه محافظت از تجهیزات در هنگام رعد و برق با استابلایزر اگاه شوید، می‌توانید روی لینک کلیک نمایید.

انواع استابلایزر

استابلایزرها یا همان تثبیت کننده‌های ولتاژ در انواع مختلفی موجود هستند. برخی از انواع استابلایزرها شامل موارد زیر می‌باشند:

تثبیت کننده های ولتاژ AC

این نوع استابلایزرها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

· رگولاتورهای ولتاژ AC چرخش سیم پیچ

· رگولاتورهای الکترومکانیکی

· ترانسفورماتورهای ولتاژ ثابت

رگولاتورهای ولتاژ ACچرخش سیم پیچ

این نوع از استابلایزرها را می‌توان قدیمی ترین نوع استابلایزر دانست که در سال 1920 از آن استفاده می‌شده است. این استابلایزر از یک سیم پیچ ثابت و یک سیم پیچ که حول محور موازی سیم پیچ ثابت در حال چرخش است ساخته شده.

در این نوع از استابلایزر با متعادل کردن نیروی مغناطیسی وارد بر سیم پیچ متحرک ولتاژ را می‌توان ثابت نگه داشت.

رگلاتورهای الکترومکانیکی

این نوع از استابلایزر برای تنظیم ولتاژ در خطوط توزیع برق AC استفاده می‌شوند که با نام تپ چنجر نیز شناخته می‌شوند. با تغییر نسبت دورهای ترانسفورماتور ولتاژ ثانویه را تغییر داده و ثابت نگه می‌دارد.

ترانسفورماتور ولتاژ ثابت

یک ترانسفورماتور اشباع که به عنوان تثبیت کننده ولتاژ استفاده می‌شود. در این نوع از استابلایزر به وسیله یک مدار مخزن که شامل یک خازن برای تولید ولتاژ خروجی تقریبا ثابت و جریان ورودی متغیر است به همراه یک سیم پیچ رزونانس ولتاژ بالا تلاش می‌شود تا ولتاژ برق ثابت نگه داشته شود.

تثبیت کننده های ولتاژ DC

رگلاتورهای سری برای تنظیم ولتاژ منابع تغذیه DC قابل استفاده هستند. با استفاده از تنظیم کننده شنت (مانند دیود زنر) ولتاژ مرجع اعمال می‌شود. این استابلایزرها ابتدا با یک ولتاژ معین هدایت جریان را آغاز می‌کنند و حداکثر جریان را برای نگه داشتن ولتاژ پایانه هدایت می‌کند.

تنظیم کننده شنت تنها در مواردی که ارائه ولتاژ مرجع استاندارد را برعهده دارد به عنوان استابلایزر عمل می‌کند. در غیر این صورت می‌تواند جریان های خیلی بزرگتری را در صورت نیاز ارائه کند.

تثبیت کننده ولتاژ اتوماتیک سروو

این نوع از استابلایزرها بسیار پرکاربرد هستند و عموما در ژنراتورها، منابع تغذیه اضطراری، سکوهای نفتی و... استفاده می‌شوند. این نوع تثبیت کننده ولتاژ اتوماتیک مانند یک دستگاه برق الکترونیکی است و برای تامین ولتاژ متغیر استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این تثبیت کننده این است که بدون تغییر ضریب توان یا تغییر فاز می‌تواند این کار را انجام بدهد.

از این نوع استابلایزر البته از نوع کم قدرت آن می‌توان برای محافظت از لوازم برقی خانگی نیز استفاده نمود تا از آن‌ها در برابر نوسانات ولتاژ محافظت کنید.

سوالات متداول در مورد استابلایزر

فرق استابلایزر و یو پی اس چیست؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر توضیح دهیم که تفاوت یو پی اس با استابلایزر چیست باید بگوییم که یو پی اس مخصوص زمانی است که شما به برق اضطراری نیاز دارید. اما استابلایزر تنها تثبیت کننده ولتاژ است و در زمان قطعی برق کاری نمی‌کند.

فرق گیمبال و استابلایزر چیست؟

در صورتی که بخواهیم به صورت مختصر تفاوت گیمبال و استابلایزر را توضیح دهیم باید بگوییم که گیمبال یکی از وسایل مورد استفاده در عکس‌برداری و فیلم‌سازی است. این دستگاه، ارتعاش را می‌گیرد و فیلم و عکس بدون لرزش را به ما نشان می‌دهد. این درحالی است که استابلایزر، یک وسیله محافظت از وسایل برقی است که مانع از این می‌شود که ولتاژ اضافی، کم یا دارای نوسان وارد دستگاه شود و به آن آسیب برساند.

سخن پایانی

استابلایزرها یا تثبیت کننده های ولتاژ دارای انواع مختلفی هستند. برخی از انواع این استابلایزرها را ما در این مقاله ذکر کردیم و نحوه کار و کاربرد آن ها را با جزئیات به شما گفتیم.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 30 شنبه 19 آذر 1401 نظرات (0)

در صورتی که شما یک مدیر سایت باشید، احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای دریافت جایگاه‌های بهتر در سایت‌های دیگر اقدام به بازاریابی کرده و یا از طریق شرکت‌های مختلف اقدام به دریافت خدمات سئو در مشهد باشید. به همین دلیل پیگیری این مسئله که ورودی شما از کدام سایت است و کدام یک از تبلیغات شما تاثیر بیشتری داشته، اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی سایتتان دارد.

اینجاست که UTM به شما کمک می‌کند. از این طریق می‌توانید ورودی‌های سایت خود را بررسی کنید و در مورد نحوه بازاریابی تحلیل‌های لازم را انجام دهید.

آشنایی با utm

درست است که انتخاب یک شرکت مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی در مشهد اولین قدم برای داشتن یک سایت فروشگاهی محسوب می‌شود، اما باید بدانید که دریافت رتبه و ورودی و ساخت کمپین‌های تبلیغاتی و به صورت کلی بازاریابی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند یک سایت فروشگاهی را به یک فروشگاه اینترنتی پر درآمد تبدیل کند.

به همین جهت نیز در این راه تحلیل اقداماتی که انجام می‌دهید و بهبود دادن آن از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما خواهد بود. لینک UTM یکی از همین ابزارها برای مانیتور کردن تلاش‌های شما و بهبود بخشیدن به کمپین‌های تبلیغاتی است که انجام می‌دهید. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با UTM بیشتر آشنا کنیم و نحوه ساخت آن را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با لینک UTM

کد UTM بخشی از یک کد ساده می‌باشد که برای ردیابی عملکرد کمپین‌ها می‌توانید آن را به انتهای URL اضافه نمایید. UTM مخفف Urchin Traffic Monitor می‌باشد که به صورت زیر است:

http://yourwebsite.com/your-post-title/؟utm_source=google

این کد همانطور که گفتیم میزان ترافیک ورودی به صفحه را ردیابی می‌کند.

اجزا و ساختار کد UTM

لینک UTM شامل دو جز می‌باشد که به شرح زیر است:

UTM Parameter

پارامتر UTM انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • Utmsource (منبع)
  • Utmcampaign (کمپین)
  • Utmmedium (رسانه)
  • Utmcontent (محتوا)
  • utm-term (عبارات کلیدی)

Tracking variable

این مورد یک متغییر ردیابی است و بسیار منحصر به فرد بوده و جهت ردیابی منبع ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد انواع پارامترهای UTM

پیش تر 5 نوع از انواع پارامتر UTM را ذکر کردیم. بیشترین پارامترهایی که قابل استفاده هستند شامل (منبع، رسانه، کمپین) می‌باشند.

آشنایی با utm و کاربردهای آن

Traffic Source یا منبع ترافیک

این پارامتر به شما امکان ردیابی این را می‌دهد که متوجه شوید ترافیک ورودی به سایتتان از چه منبعی وارد شده است. شما می‌توانید نوع منبع را انتخاب کرده و پیگیری کنید. برخی منابع مانند فیس بوک، گوگل، بینگ، توییتر و… را به صورت کد زیر می‌توانید پیگیری نمایید.

&utm_source=twitter

Campaign Name یا نام کمپین

با استفاده از این پارامتر UTM می‌توایند هر کمپین مشخصی را که بخواهید ردیابی کنید. به این صورت می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی مختلف را از هم تفکیک کرده و به صورت جداگانه بررسی کنید.

&utm_campaign=example-campaign

Content یا محتوا

در صورتی که چندین لینک وجود دارند که همگی به یک صفحه مشخص لینک داده‌اند، با این کد می‌توانید هر کدام از این لینک‌ها را به تفکیک بررسی کنید. به عنوان مثال به یک محتوا با دو دکمه کال تو اکشن لینک داده‌اید و می‌خواهید بدانید جایگاه کدامیک از این دکمه‌ها بهتر بوده و نظر مخاطب را بیشتر جلب می‌کند.

&utm_content=navlink

نحوه ساخت لینک UTM

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی UTM بسازید. ساخت لینک UTM هم به روش دستی و هم با استفاده از ابزارهای مختلف امکان پذیر است. در این بخش ما نحوه ساخت UTM را به هر دو روش برای شما شرح خواهیم داد.

ساخت UTM به روش دستی

در مورد این کدها شما نیازی ندارید که به یک متخصص طراحی سایت در مشهد مراجعه کنید. زیرا هیچ مورد فنی و پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است پارامترهایی که بالا شرح دادیم را به صورت دستی اضافه نمایید. کدهای UTM ممکن است طولانی شده و شما به اشتباه بیافتید.

به همین دلیل است که ساخت UTM به روش دستی اصلا توصیه نمی‌شود. اما با این حال اگر قصد دارید به صورت دستی این کار را بکنید، می‌توانید به صورت خیلی ساده کد مورد نظر خود را تایپ کنید. در ساختار لینک UTM شما باید سه پارامتر نام، مدیوم و منبع کمپین را حتما ذکر کنید.

برای ساخت لینک UTM به صورت دستی کافی است پس از آدرس وب سایتتان علامت سوال قرار دهید و پس از آن باید منبع ورودی کمپین را مشخص نمایید. به عنوان مثال در صورتی که ورودی شما از منبع گوگل باشد، به صورت زیر لینک UTM ساخته می‌شود:

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google

در مرحله بعد از آن باید نوع رسانه یا مدیوم را مشخص نماید. به عنوان مثال می‌توانید cpc، banner و غیره را تعیین کنید.

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc

در مرحله آخر نیز یاید نام کمپین را وارد کنید. با انتخاب نام درست می‌توانید به راحتی پیگیری لازمه را پس از دریافت نتایج انجام دهید. به عنوان مثال در صورتی که کمپین تبلیغاتی شما به مناسبت ولنتاین ساخته شده، می‌توانید از نام valentine برای لینک UTM خود استفاده نمایید.

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=valentine

 و در آخر نیز می‌توانید محتوا و عبارات کلیدی را به دلخواه خود اضافه کنید و یا اینکه اصلا آن را در آدرس UTM قرار ندهید.

ساخت UTM به روش Google Analytics UTM builder

در صورتی که بخواهید به سرعت اقدام به ساخت UTM نمایید می‌توانید از Google Analytics UTM builder استفاده نمایید و اشتباهات احتمالی ساخت UTM به روش دستی را نیز مرتکب نشوید.

کافی است این افزونه را بر روی کروم نصب کنید و در همان صفحه‌ای که می‌خواهید برای آن لینک UTM بسازید، این افزونه را فعال نموده و پارامترهای مورد نیاز را وارد نمایید.

پس وارد کردن اطلاعات این افزونه به شما لینک UTM ساخته شده را نمایید می‌دهد و شما می‌توانید آن را به راحتی کپی کرده و در هر صفحه‌ای که بخواهید جایگذاری نمایید.

ردیابی لینک UTM و دریافت داده‌ها

در نهایت که شما لینک UTM خود را ساختید و می‌خواهید ورودی‌های کمپین خود را ردیابی کنید، می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده نموده و داده‌های آن را بررسی و تحلیل نمایید. در گوگل آنالیتیکس حالت کلی‌تری از کانال‌های ورودی کاربران نمایش داده می‌شود، اما این کانال‌ها بسیار کلی هستند.

برای دیدن این اطلاعات کلی داخل رابط کاربری گوگل آنالیتیکس می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

Acqusition → All Traffic → Referrals

همچنین شما می‌توانید ترافیک ورودی برای هر صفحه را به صورت جداگانه نیز مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه پستی بیشترین ترافیک را ایجاد کرده است.

اما شما با اضافه کردن لینک UTM که پیش از این ساختید، می‌توانید اطلاعات را به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تر در گوگل آنالیتیکس بررسی نمایید و حتی تعداد کلیک و مسیر حرکت کاربران را نیز بررسی کنید. به صورت کلی به هنگام بررسی لینک‌های UTM در آنالیتیکس شما می‌توانید اطلاعات دریافتی را با عنوان Dimension دریافت نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با لینک UTM آشنا کنیم و به شما دو روش جهت ساخت این لینک را آموزش دادیم. همانطور که گفتیم شما می‌توانید به صورت دستی و یا با استفاده از ابزار و افزونه اقدام به ساخت UTM کنید و پس از آن نیز از طریق گوگل آنالیتیکس آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات دریافتی را تحلیل نمایید.

شهرام فلوری بازدید : 28 شنبه 19 آذر 1401 نظرات (0)

همانطور که می‌دانید، وردپرس یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتواست که برای ساخت سایت می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورتی که شما هم برای راه اندازی سایت خود از وردپرس استفاده کرده‌اید، باید عبارت به گوشتان خورده باشد. در صورتی که نخواهید از خدمات طراحی سایت در مشهد استفاده کنید و قصد دارید خودتان سایتتان را طراحی کنید؛ باید با شورت کدهای وردپرس آشنایی داشته باشید و نحوه ایجاد آن‌ها را بدانید.

با وجود اینکه شورت کدها یک ویژگی بسیار مفید در وردپرس هستند، برخی افراد با آن‌ها هیچ آشنایی ندارند. بنابراین پیش از اینکه به شما آموزش دهیم چطور می‌توانید شورت کدها را در وردپرس اضافه کنید، توضیح مختصری درباره چیستی شورت کد و فایده آن به شما خواهیم داد.

شورت کدهای وردپرس چیست؟

شورت کدها در واقع بخش‌های کوچکی از جنس کدها هستند که با براکت‌ها ([ ]) نشان داده می‌شوند و یک عملکرد مشخص و اختصاصی در سایت شما انجام می‌دهند. این شورت کدها را می‌توان در همه جا استفاده کرد و ویژگی خاصی را به صفحه سایت اضافه کرد. از جمله کارایی‌های شورت کدها می‌توان به نمایش گالری، ویدیو یا فهرست‌ها اشاره کرد.

کاربرد شورت کدهای وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای باز است که شما می‌توانید آن را به هر صورت که بخواهید تغییر داده و شخصی سازی نمایید. شخصی سازی سایت در وردپرس از طریق کدها انجام می‌شود. به همین منظور در صورتی که شما کدنویس نباشید، در این زمینه دچار مشکل خواهید شد. شورت کدها راه حلی برای این مشکل هستند. شما از این راه می‌توانید بدون کدنویسی سایت خود را به صورت دلخواه تغییر دهید و ویژگی‌های مدنظر خود را اضافه نمایید.

همانطور که در مورد شورت کدها توضیح دادیم، این شورت کدها قطعات کوتاه شده یک کد هستند. به عنوان مثال شورت کد به شما این امکان را می‌دهد که یک فایل صوتی به سایت خود اضافه نمایید. در ادامه این مقاله به شما انواع مختلفی از این شورت کدها را معرفی کرده و افزونه‌هایی را نیز به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شورت کدهای دلخواه خود را ایجاد نمایید.

نحوه استفاده از شورت کدها در سایت‌های وردپرسی

ما می‌خواهیم در ادامه این مقاله با شورت کدهای وردپرس آشنا شویم و نحوه ایجاد آن‌ها را بیاموزیم و بدانیم به صورت واقعی چطور می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. در این بخش می‌خواهیم شورت کدها پیش فرض وردپرس را معرفی نماییم.

شورت کدهای پیش فرض وردپرس

برخی از شورت کدهای پیش فرض وردپرس را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • شورت کد : با استفاده از این شورت کد فایل صوتی مورد نظر خود را در سایت قرار داده و امکان پخش آن را فعال می‌کنید.
  • شورت کد : با استفاده از این شورت کد شما می‌توانید در اطراف محتوای خود زیرنویس داشته باشید.
  • شورت کد : در صورتی که این شورت کد را به سایت خود اضافه کنید می‌توانید حداکثر ابعاد برای یک تصویر یا سایر پست‌های رسانه‌ای تعیین کنید.
  • شورت کد: با اضافه کردن این شورت کد در وردپرس می‌توانید یک گالری از تصاویر در سایت خود داشته باشید.
  • شورت کد : با استفاده از این شورت کد می‌توانید یک لیست از فایل‌های صورتی یا تصویری را در صفحات مورد نظر خود ایجاد کنید.
  • شورت کد : با استفاده از این شورت کد وردپرس می‌توانید فایل ویدیویی در سایت خود قرار دهید.

این شورت کدها را نیز مانند کدهای دیگر می‌توان کپی کرد و مستقیما در سایت جایگذاری نمود. استفاده از این شورت کدها عموما در صفحات رایج هستند. اما شما می‌توانید از آن‌ها در پست‌های سفارشی یا ویجت های متنی نیز استفاده کنید.

نحوه سفارشی سازی شورت کد

باید توجه داشته باشید که گرچه استفاده از این شورت کدها آسان است؛ اما برای سایت‌های فروشگاهی بهتر است در استفاده از این شورت کدها از متخصصین طراحی سایت فروشگاهی در مشهد مشورت بگیرید.

شورت کدها می‌توانند قابلیت‌های زیادی داشته باشند. در واقع با برخی افزونه‌ها می‌توانید این سفارشی سازی را انجام دهید تا موارد مد نظر شما را با فرم دلخواهتان نمایش دهند. در ادامه این مقاله این افزونه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بهتر بتوانید از شورت کدهای وردپرس در سایت خود استفاده نمایید.

افزونه های شورت کد ساز وردپرس

برخی از افزونه های شورت کدساز وردپرس وجود دارند که استفاده از شورت کدها را در سایت برای شما ساده‌تر می‌کنند. چندین افزونه پر کاربرد شورت کدساز وردپرس به شرح زیر هستند:

افزونه Vision

استفاده از این افزونه به تهیه لایسنس احتیاج دارد و به صورت رایگان در دسترس نمی‌باشد. اما این افزونه دارای مزایای زیادی است. از جمله مزیت‌های افزونه Vision می‌توان به دسترسی آن به بیش از 100 شورت کد اشاره نمود. این افزونه به شما امکان سفارشی سازی شورت کدها را نیز می‌دهد و از این ویژگی پیشتیبانی می‌کند.

افزونه Shortcodes Ultimate

یکی از افزونه‌های بسیار پرطرفدار برای ساخت شورت کد، افزونه Shortcodes Ultimate است که بر خلاف افزونه Vision، استفاده از آن رایگان می‌باشد. با استفاده از این افزونه می‌توانید بیش از 50 شورت کد را به سایت خود اضافه کنید. کار کردن با این افزونه ساده می‌باشد. داشتن دکمه ویرایشگر نیز استفاده از آن را ساده‌تر کرده است. 

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم شما را با شورت کدها آشنا کنیم و نحوه ایجاد آن‌ها را به زبانی ساده شرح دهیم تا شما بتوانید به راحتی از این شورت کدها استفاده نمایید. همانطور که گفتیم استفاده از شورت کدها برای افرادی که کدنویسی بلد نیستند و می‌خواهند سایت خود را شخصی سازی کنند، می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

مزیت استفاده از شورت کد این است که شما می‌توانید در هر بخش از سایت که بخواهید آن‌ها را اضافه کرده و ویژگی مورد نظر خود را در سایت پیاده سازی کنید. در انتها نیز به شما گفتیم که می‌توانید هم از شورت کدهای پیش فرض وردپرس استفاده نمایید و هم می‌توانید از دو افزونه Shortcodes Ultimate و Vision استفاده کنید تا این شورت کدها را شخصی سازی نمایید.

شهرام فلوری بازدید : 22 شنبه 19 آذر 1401 نظرات (0)

فایل Htaccess یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت است که باید برای بهینه سازی آن اقداماتی را انجام دهید. شما از طریق این فایل می‌توانید سرعت وب سایت را بهبود دهید و یا امنیت سایت خود را افزایش دهید. به همین منظور نیز بهینه سازی فایل Htaccess برای متخصصین سئو در مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این فایل ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بدانید چطور فایل Htaccess را بهینه سازی کنید.

فایل Htaccess چیست؟

در اولین قدم بهتر است بدانیم فایل Htaccess چیست و با آن بیشتر آشنا شویم. این فایل در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد و ریشه اصلی هاست شما محسوب می‌شود. فایل Htaccess به صورت مخفی است و می‌توانید دسترسی به بعضی فایل‌ها را مسدود کند. این عمل به شما کمک کرده تا دسترسی هکرها را به فایل‌های مهم ساخت خود محدود نمایید.

محل فایل Htaccess در وردپرس

فایل Htaccess در سرور و هاست مخفی می‌باشد. عموما این فایل در سی پنل و در پوشه file manager قرار گرفته است. تنها کافی است پس از وارد شدن به فایل منیجر تیک گزینه show hide files را فعال کنید تا تمامی فایل‌های مخفی نمایش داده شود.

بهینه سازی فایل Htaccess با استفاده از دستورات کاربردی

با استفاده از دستوراتی که در ادامه شرح می‌دهیم می‌توانید فایل Htaccess را بهینه سازی کنید.

محافظت از فایل Htaccess

برای اینکه از اطلاعات موجود در این فایل محافظت کنید و از سرقت آن جلوگیری نمایید، کافی است کد زیر را در ابتدای فایل Htaccess قرار دهید.

<files ".htaccess"="">

order allow,deny

deny from all

محافظت از فایل های داخل هاست

ممکن است با حمله هکرها به سایت شما، فایل‌های مهم که بر روی هاست قرار دارند در دسترس آن‌ها قرار بگیرد. برای جلوگیری از به سرقت رفتن فایل‌های داخل هاست می‌توانید از کد زیر استفاده نمایید و آن را در انتهای فایل Htaccess قرار بدهید.

Options All -Indexes

محدودیت دسترسی از طریق IP

شما با کدی که در ادامه ذکر می‌کنیم می‌توانید برای IPها محدودیت قائل شوید تا از دیدگاه‌های اسپم در سایت پیشگیری کنید. این اقدام می‌تواند یک حمله به سایت شما باشد. به همین منظور بهتر است IP اسپم را محدود کرده تا از سایت خود محافظت نمایید.

order allow,deny

deny from 200.49.176.139

allow from all

افزایش امنیت فایل wp-config.php

شما می‌توانید با قرار دادن کد زیر در فایل Htaccess از سرقت فایل‌های مهم سایت و دسترسی هکرها به اطلاعات پایگاه داده سایت جلوگیری نمایید.

آشنایی با htaccess

order allow,deny

deny from all

حفاظت از پهنای باند، فایل‌ها و عکس‌ها

ممکن است مدیران سایر سایت‌ها بخواهند فایل‌ها و عکس‌ها را از سایت شما کپی کنند و در سایت خودشان از آن‌ها استفاده نمایید. شما با استفاده از کد نیز می‌توانید جلوی این کار را بگیرید. این درخواست کاربر برای کپی کردن فایل‌های شما می‌تواند پهنای باند سایت شما را کاهش دهد. به همین جهت برای پیشگیری از این اقدام می‌توانید کد زیر را در فایل Htaccess قرار دهید.

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?site.com/ .*$ [NC]

RewriteRule \.(gif|jpg|swf|flv|png)$ /feed/ [R=302,L]

اهمیت فایل Htaccess و بهینه سازی آن

پیش‌تر هم توضیح دادیم که استفاده از این فایل اهمیت ویژه‌ای دارد. برخی افراد بهینه سازی فایل Htaccess را دشوار می‌دانند. این در حالی است که بهینه سازی این فایل از موثرترین روش‌ها برای بهینه سازی کل سایت است و از این طریق می‌توانید تغییرات زیادی را بر روی سایت اعمال کنید.

با بهینه سازی این فایل می‌توانید سرعت سایت خود را بالا برده و امنیت آن را افزایش دهید. به همین منظور نیز در صورت آشنایی نداشتن با فایل Htaccess بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و با کاربرد آن و روش‌های بهینه سازی آن آشنا شوید.

ما در این مقاله تنها در رابطه با تغییراتی که با کد می‌توانید روی این فایل اعمال کنید صحبت کردیم. اما باید بدانید که علاوه بر برنامه نویسان و متخصصین طراحی سایت در مشهد، استفاده از این فایل برای متخصصین سئو نیز بسیار رایج بوده و اهمیت دارد.

همانطور که گفتیم این فایل در بهینه سازی سرعت سایت می‌تواند تاثیر چشم گیری داشته باشد و سرعت سایت نیز یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت است. بنابراین متخصصین سئو نیز باید به این فایل و بهینه سازی آن اهمیت بدهند و با آن آشنا شوید.

سخن پایانی

همانطور که توضیح دادیم آشنایی با این فایل یکی از موارد ضروری برای هر متخصص سئو و طراحی سایتی است. فایل Htaccess می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت سایت را بهبود ببخشید و امنیت سایت را افزایش دهید.

در این مطلب تلاش کردیم تا کدهای لازم جهت بهینه سازی فایل Htaccess را به شما معرفی نماییم. باید بدانید کدهایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از کدهایی هستند که می‌توانید جهت اعمال تغییرات در فایل Htaccess از آن استفاده کنید.

شهرام فلوری بازدید : 24 شنبه 19 آذر 1401 نظرات (0)

هر فردی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت به فعالیت می‌پردازد با این موضوع به صورت کامل آشنایی دارد که از بین رفتن اطلاعات یا سایت شما در یک ثانیه چیزی دور از دسترس نیست و ممکن است به دلیل یک خطای کوچک یا حملات سایبری، در یک لحظه دیگر آن سایتی که برایش به شدت زحمت کشیده بودید را نداشته باشید.

به همین دلیل است که همه افراد متخصص در زمینه طراحی سایت در مشهد، به بکاپ‌گیری توجه زیادی نشان داده و همیشه روی داشتن نسخه‌ای پشتیبان از سایت تاکید می‌کنند تا اگر سایت با مشکلی رو به رو شد بتوانید از آن نسخه استفاده کرده و به راحتی سایت خود را مجدد روی اینترنت راه اندازی کنید.

خب حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید در هاست سی پنل از سایت خود بکاپ تهیه کنیم؟ در این مطلب شما را با این موضوع آشنا کرده و آموزش کامل گرفتن بکاپ از سایت در سی پنل را ارائه خواهیم داد.

آموزش بکاپ گرفتن از هاست سی پنل

گفتیم که قرار است در این مقاله شما را با بکاپ گیری در هاست سی پنل آشنا کنیم. در این قسمت، مراحل مختلف آن را بیان خواهیم کرد.

در ابتدا، کاری که باید انجام دهید این است که وارد پنل سی پنل سایت خود شوید. حالا باید از میان گزینه‌های موجود روی Backup Wizard کلیک کنید.

حالا شما وارد صفحه‎ای وارد خواهید شد که دو گزینه را مقابل شما قرار داده است. این دو گزینه Backup و Restore هستند که در Restore شما می‌توانید بکاپی را برگردانید و در Backup، یک نسخه بکاپ جدید از سایت تهیه نمایید. شما باید گزینه Backup را انتخاب کنید.

 قبل از اینکه بخواهیم ادامه مراحل را توضیح دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که در بخش Restore شما می‌توانید بکاپ‌های قبلی سایت خود را مشاهده کرده و آن‌ها را برگردانید. این برای زمانی است که سایت به مشکل خورده و شما می‌خواهید سایت را به یک نسخه قبل برگردانید.

حالا که روی گزینه Backup کلیک کردید، می‌توانید در صفحه جدید، گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنید که بکاپ گیری از قسمت‌های مختلف سایت را به شما پیشنهاد می‌کنند.

در ادامه تمامی بخش‌هایی که در عکس بالا معرفی کردیم را توضیح خواهیم داد:

بکاپ گرفتن از کل سایت

زمانی که شما گزینه بکاپ گیری از کل سایت را انتخاب می‌کنید، در واقع انتخاب کردید که از هر آنچه در سایت وجود دارد، نسخه پشتیبان تهیه کنید. در این روش می‌توانید از تمامی فایل‌ها و صفحات سایت خود به همراه دیتابیس بکاپ بگیرید و این همان گزینه‌ای می‌باشد که شما برای محافظت از سایت خود باید انتخاب کنید. فرض کنید با استفاده از خدمات طراحی سایت فروشگاهی در مشهد، صاحب یک کسب وکار آنلاین شده اید. تعداد بی شماری محصول در سایت قرارداده و روزانه فروش قابل توجهی دارید. اگر به یک باره تمامی این محصولات، اطلاعات مشتریان، قیمت‌ها و ... از سایت شما به هر دلیلی پاک شوند، اینجاست که نسخه پشتیبان نقشه مهمی را ایفا خواهد کرد.

در این روش دیگر نگرانی برای شما به وجود نخواهد آمد و با داشتن فایل آن می‌توانید مطمئن باشید که هیچ مشکلی نمی‌تواند کوچک‌ترین ضربه‌ای به سایت شما وارد کند.

بکاپ گرفتن از فایل‌های سایت

زمانی که از این گزینه برای بکاپ گرفتن استفاده می‌کنید، در حال بکاپ گیری از پوشه اصلی سایت خود هستید. در واقع، در این پوشه، تمامی فایل‌ها و پوشه‌های هوم دایرکتوری وجود دارد که شما قصد دارید به صورت جداگانه از آن بکاپ بگیرید.

بکاپ گرفتن از دیتابیس‌ها

گزینه بعدی که در عکس مشاهده کردید، بکاپ گیری از دیتابیس است. این خیلی واضح است که شما زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، در واقع از دیتابیس خود بکاپ تهیه خواهید کرد.

بکاپ گرفتن از ایمیل‌های سایت

زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، می‌توانید از ایمیل‌های سایت به صورت کامل و مجزا بکاپ تهیه نمایید. در بسیاری از سایت‌ها تنها راه ارتباطی سایت و شرکت مورد نظر با کاربران و مشتریان خود فقط همین ایمیل است و اگر آن را از دست بدهند، طبیعتا مشتریان خود و راه ارتباطی با آن‌ها را نیز از دست خواهند داد. به همین دلیل در سی پنل قسمتی جداگانه برای آن قرار گرفته است.

هر فردی متناسب با نیازی که دارد یکی از این چهار گزینه را برای گرفتن بکاپ انتخاب می‌کند که بهترین گزینه همیشه Full Back up است که به شما این امکان را می‌دهد که هر سه گزینه دیگر را نیز در یک فایل و به صورت جامع داشته باشید.

اهمیت بکاپ گیری از هاست CPanel

هر کسب و کاری نیاز به محافظت دارد. همه افرادی که دارای فروشگاه فیزیکی هستند، با استفاده از روش‌های مختلف مانند استفاده از سیستم دزدگیر، قفل و ... تلاش می‌کنند تا از فروشگاه خود محافظت کرده و امنیت آن را تامین کنند. این موضوع در فروشگاه‌های مجازی نیز وجود دارد و شما باید تا حد امکان از سایت خود نیز محافظت نمایید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ورود هکرها و افراد سودجو به سایت خود جلوگیری نمایید.

ولی به این فکر کنید که اگر با استفاده از تمامی راه‌های امنیتی باز هم نتوانید از آسیب‌های موجود در اینترنت جان سالم به در برید. یا در شرایطی، زمانی که در حال کار روی سایت خود هستید، اشتباهی را ناخواسته انجام دهید که مسائل و مشکلات زیادی را به وجود آورده و باعث از دسترس خارج شدن سایت شما شود. در این شرایط باید چه کاری انجام دهید؟ این دقیقا جایی است که اهمیت و کاربرد بکاپ گیری از سایت مشخص خواهد شد.

اگر شما نسخه‌ای پشتیبان از سایت خود داشته باشید، می‌توانید به راحتی آن را روی سایت پیاده کرده و مشکل را برطرف کنید. به این صورت ایرادی که در سایت به وجود آمده برطرف شده یا حمله‌ای که به سایت شده، حل خواهد شد و اطلاعات شما برمی‌گردد.

به همین دلیل است که اکثر صاحبین وب سایت‌های مختلف در بازه‌های زمانی مشخص از سایت خود بکاپ تهیه می‌کنند. اگر دارای سایتی با ترافیک بالا هستید بهتر است به صورت روزانه این کار را انجام دهید و اگر سایتی شرکتی برای معرفی مجموعه خود دارید می‌توانید بکاپ گیری را به صورت هفتگی یا حتی ماهیانه انجام دهید ولی باید به این موضوع نهایت دقت را داشته باشید تا فایل بکاپ خود را جایی ذخیره سازی نمایید که هیچ فردی به آن دسترسی نداشته و نتواند آن را نیز هک نماید. از طرفی نباید مکان ذخیره سازی این فایل را فراموش کنید تا در صورت لزوم بتوانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

شهرام فلوری بازدید : 42 پنجشنبه 17 آذر 1401 نظرات (0)

تمرینات دست درمانی و فیزیوتراپی اندام دست می تواند به بهبود قدرت و مهارت در دست ها و انگشتان کمک کند. آنها به ویژه برای بهبود مهارت های حرکتی خوب پس از یک رویداد عصبی مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی مفید هستند.
علاوه بر این، تمرینات تقویتی دست مانند این می تواند به جلوگیری از بدتر شدن شرایطی مانند آرتریت کمک کند. اگر می خواهید چند تمرین دست درمانی را به برنامه ورزشی خانگی خود اضافه کنید، ادامه مطلب را بخوانید.
این راهنمای تمرین دست درمانی شامل تمریناتی برای تمام سطوح توانایی است. از تمرینات ساده تا پیچیده سازماندهی شده است. برای رفتن به هر بخش از پیوندهای زیر استفاده کنید:
تمرینات کششی

تمرینات دست درمانی آسان در خانه

تمرینات دستی فیزیوتراپی

تقویت تمرینات توپ درمانی با دست

تمرینات بتونه درمانی دست

تمرینات دست درمانی پیشرفته

تمرینات کششی برای دست های بسیار سفت یا فلج

هر برنامه ورزشی درمانی در خانه باید با گرم کردن شروع شود و دستان شما تفاوتی ندارند.
برای کسانی که دست‌هایشان فلج ناشی از آسیب‌های عصبی مانند سکته مغزی است، باید با ورزش غیرفعال شروع کنند. این بدان معناست که از دست سالم خود برای کمک به دست آسیب دیده خود برای تکمیل تمرینات استفاده کنید. این نه تنها به جلوگیری از سفتی عضلات پس از سکته (اسپاستیسیته) کمک می کند، بلکه می تواند به ایجاد حرکت در دست آسیب دیده شما نیز کمک کند.
برای کسانی که تحرک دست دارند، می توانید این تمرینات دست درمانی را به صورت فعال (به معنی عدم کمک دست سالم شما) به عنوان یک فعالیت گرم کردن خوب انجام دهید.
1. اکستنشن و خم شدن مچ دست

برای این تمرین مهارتی ملایم دست، با ساعد خود روی میز شروع کنید. اجازه دهید دستتان با کف دست پایین از کنار میز آویزان شود. سپس، دست خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهید، در مچ دست خم شوید. وقتی کارتان تمام شد، این کار را با کف دست رو به بالا تکرار کنید.
2. اکستنشن و خم شدن انگشت شست

برای یک تمرین ملایم دیگر، با کف دست باز شروع کنید، انگار به عدد 5 علامت می دهید. سپس، حرکت دادن انگشت شست خود را روی انگشت کوچک خود تمرین کنید و عدد 4 را علامت بزنید. به حرکت دادن انگشت شست خود به جلو و عقب بین این 2 موقعیت ادامه دهید.
3. کشش بازو داخلی

دستان خود را در دامان خود قرار دهید و انگشتان خود را در هم ببندید. سپس بازوی آسیب دیده خود را به سمت بالا بکشید. شما باید این کشش را تا انتهای بازوی داخلی خود احساس کنید. این کشش را به مدت 20 ثانیه نگه دارید و رها کنید. سپس، از طرف دیگر تکرار کنید.
4. کشش مچ دست

در حالی که انگشتانتان هنوز در هم قرار گرفته اند، به آرامی مچ دست آسیب دیده خود را به عقب خم کنید و کشش خوبی در آنجا داشته باشید. این کشش را به مدت 20 ثانیه نگه دارید و رها کنید. در طرف دیگر تکرار کنید.
افرادی که پس از سکته مغزی یا آسیب مغزی بهبود می یابند، ممکن است این چهار تمرین را به اندازه کافی چالش برانگیز بدانند. می توانید در اینجا توقف کنید و این 4 تمرین را با تکرار زیاد تکرار کنید.
تکرار و حرکت مهم هستند زیرا به این ترتیب مغز را دوباره سیم کشی می کنید (از طریق نوروپلاستیسیته) و عملکرد دست را بهبود می بخشید.
کسانی که به دنبال چالش های اضافی هستند می توانند به تمرینات بعدی دست درمانی ادامه دهند.

تمرینات دست درمانی آسان در خانهبرای کسانی که کمی حرکت دست دارند، می توانید از وسایل معمولی خانه به عنوان بخشی از برنامه تمرینی خانگی خود استفاده کنید. کارهای زیر راه های ساده و در عین حال درمانی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف شما هستند.
5. روی هم گذاشتن سکه ها

یک مشت پول خرد بردارید و روی هم سکه ها را تمرین کنید. این به بهبود هماهنگی و مهارت های حرکتی ظریف کمک می کند.
سعی کنید سکه ها را بر اساس اندازه روی هم قرار دهید. بزرگترین ها را در پایین قرار دهید.
6. نیشگون گرفتن گیره های لباس با هر انگشت

برای افزایش ملایم قدرت انگشت، یک گیره لباس بردارید و تمرین کنید که آن را با انگشتان مختلف نیشگون بگیرید. با انگشت شست و اشاره شروع کنید، سپس روی انگشت شست و وسط، انگشت حلقه و سپس صورتی حرکت کنید. استفاده از انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی یک «گیره سه پایه» کاربردی است.
7. بازی های رومیزی

اگر می‌خواهید کارها را سرگرم‌کننده‌تر و جالب‌تر کنید، بازی‌های رومیزی مانند چکرز یا شطرنج انجام دهید که به شما نیاز دارد مهارت‌های حرکتی ظریف خود را در حین حرکت مهره‌ها تمرین کنید و مغزتان را برای اسکن، تصمیم‌گیری و ترتیب دادن وظایف فعال کنید.
8. کنار هم گذاشتن یک پازل

پازل ها به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده دو چندان می شوند زیرا به بهبود هماهنگی دست و انگشتان نیز کمک می کنند.

9. پخش یک برنامه پیانو مجازی

بازگشت به نواختن ساز یک تمرین دستی عالی برای کاردرمانی است زیرا فعالیتی کاربردی است. یک جایگزین اگر ابزار ندارید. برای کار یک برنامه مجازی نوازندگی پیانو یا گیتار را دانلود کنید و روی گوشی خود تمرین کنید.
هنگامی که فعالیتی را که قبل از سکته انجام داده اید از سر می گیرید، مغز الگوی حرکت را به خاطر می آورد و به طور طبیعی حرکت طبیعی ماهیچه را فعال می کند.
تمرینات دستی فیزیوتراپیاکنون زمان ملاقات با باربارا، دستیار مورد علاقه ما در کاردرمانی است. هیچ کمبودی در تمرینات دست درمانی برای اضافه کردن به برنامه ورزشی خانگی خود نخواهید دید. تمرینات تخصصی دست درمانی او را در ویدیوی زیر، یا با پیروی از دستورالعمل های کتبی بعد از آن امتحان کنید:

10. کف دست بالا و پایین

کف دست خود را روی میز قرار دهید. سپس از دست سالم خود برای چرخاندن کف دست خود به سمت پایین استفاده کنید. این به بهبود تحرک دست و مچ کمک می کند. 10 بار تکرار کنید.
11. حرکت خم مچ دست

به آرامی مچ دست خود را به سمت بالا و پایین خم کنید در حالی که بازوی خود را روی میز نگه می دارید در حالی که دست از لبه میز آویزان است. این باعث بهبود انعطاف پذیری مچ دست می شود که برای افزایش حرکت دست و دامنه حرکت مورد نیاز است. 10 حرکت را تکرار کنید.
12. حرکت سمت مچ

کف دست آسیب دیده خود را به سمت پایین روی میز قرار دهید و از دست دیگر خود برای خم کردن مچ دست خود به پهلو استفاده کنید.
13. حرکت نوردیک بطری آب یا قوطی سوپ را در دست آسیب دیده خود در حالی که کف دست خود را به سمت بالا روی میز قرار دهید. حلقه کردن انگشتان خود را تمرین کنید تا بطری یا قوطی را بگیرید، سپس استراحت کنید. این روی قدرت و دامنه حرکت کار می کند. 10 بار تکرار کنید.
14. حلقه مچ دست

همان بطری آب را بردارید و در دست آسیب دیده خود نگه دارید. سپس تمرین کنید مچ دست خود را به بالا و پایین خم کنید و آرنج خود را روی میز ثابت نگه دارید. این مانند یک حلقه دوسر بازو است، اما برای مچ دست شما. این یک تمرین عالی برای تقویت قدرت است.
15. گرفتن و رها کردن

یک خودکار بردارید و روی میز بگذارید. تمرین کنید که خودکار را با دست آسیب دیده خود بگیرید و آن را روی میز حرکت دهید. رها کنید و با بازگرداندن خودکار به سمت دیگر میز این کار را تکرار کنید.

16. چرخش قلم

همان خودکار را بردارید و چرخاندن آن را با انگشت شست و اشاره خود تمرین کنید. این برای جداسازی حرکات انگشتان برای مهارت های حرکتی ظریف مفید است.
17. قطره سکه8

 سکه را به طور مرتب در یک ردیف در دست خود قرار دهید. سپس تمرین کنید که آنها را یکی یکی پایین بیاورید و از انگشت شست و اشاره خود استفاده کنید در حالی که سکه های دیگر را با انگشتان دیگر در دست نگه دارید.
18. حلقه انگشت

تمرین کنید که انگشت شست خود را به هر یک از نوک انگشتان خود لمس کنید، از انگشت اشاره شروع کنید تا به انگشت کوچک خود برسید.
این همان حرکتی است که در درمان دست MusicGlove استفاده می شود، که به بسیاری از بیماران کمک کرده تا عملکرد دست را پس از سکته مغزی یا TBI بهبود بخشند.

source

شهرام فلوری بازدید : 27 چهارشنبه 16 آذر 1401 نظرات (0)

مچ دست و دست ما برای بسیاری از کارهای روزمره مانند رانندگی، آشپزی، مراقبت از کودکان و استفاده از رایانه از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئن نیستید که آیا فیزیوتراپی می تواند به درد شما کمک کند؟ در اینجا توضیح می دهیم که چه چیزی را درمان می کنیم و چگونه فیزیوتراپی اندام دست می تواند کمک کند.

مچ دست و دست از 27 استخوان ریز و بیش از 30 ماهیچه تشکیل شده است که حرکت و قدرت شما را کنترل می کنند.

ماهیچه های دست توسط قطعات کوچک و سخت بافت همبند به نام تاندون به استخوان ها متصل می شوند. وقتی ماهیچه ها منقبض می شوند، تاندون ها استخوان را می کشند و باعث حرکت انگشتان می شود.

همچنین سه عصب اصلی در دست و مچ وجود دارد، عصب اولنار، عصب رادیال و عصب مدیان. عصب میانی از یک کانال استخوانی در مچ دست می گذرد که به نام تونل کارپال شناخته می شود.

آسیب دیدگی مچ دست و دست در ورزش، تصادفات رانندگی و پس از زمین خوردن شایع است، زیرا افراد اغلب دست های خود را برای حمایت از خود به عنوان یک واکنش طبیعی دراز می کنند. متأسفانه، اگر تشخیص و درمان مشکل مچ دست و دست به تأخیر بیفتد، به دلیل ماهیت پیچیده آناتومی دست، ممکن است منجر به مشکلات طولانی مدت شود.

لازم نیست ابتدا بروید و پزشک عمومی را ببینید!

فیزیوتراپیست ها می توانند علت درد مچ دست یا دست شما را ارزیابی و تشخیص دهند و با درمان علائم را تسکین دهند.

ما زمان بیشتری نسبت به پزشک عمومی در مورد درد مچ دست و دستتان برای صحبت با شما داریم و می‌توانیم به شما در درک نحوه مدیریت موثر علائم کمک کنیم.

فیزیوتراپی چگونه می تواند به درد مچ دست و دست کمک کند؟

هدف ارزیابی فیزیوتراپی این است که بفهمد چه چیزی باعث درد مچ و دست شما می شود و اطمینان حاصل شود که ما هر گونه شرایط جدی را رد می کنیم. اگر آسیب دیده اید، در صورت نیاز می توانیم برای تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا اسکن MRI مراجعه کنیم.

ما معمولاً می‌توانیم درد مچ و دست شما را با استفاده از یک سری حرکات، آزمایش‌های عضلانی و آزمایش‌های تخصصی تشخیص دهیم. پس از تشخیص، ما با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب کار می کنیم. این تمایل شامل ترکیبی از تمرینات توانبخشی برای بازگرداندن حرکت و قدرت و تکنیک‌های "دست روی" مانند:

  • برای درد یا سفت شدن عضلات دست و مچ ماساژ دهید
  • تحرک / دستکاری برای بهبود مفاصل سفت در دست و مچ
  • تکنیک های کششی برای بهبود حرکت و درد
  • طب سوزنی برای درد و سفتی عضلات دست و مچ

ما بر این باوریم که دانش قدرت است و تلاش می‌کنیم علت اصلی درد شما را درک کنیم تا بتوانیم تمام اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از بروز مجدد مشکل را در اختیار شما قرار دهیم.

امروز از درد مچ دست و دست خود جلوگیری کنید و به کلینیک فیزیوتراپی ما در چلتنهام مراجعه کنید. برای رزرو اولین قرار خود روی زیر کلیک کنید!

علل درد مچ دست و دست

در اینجا فقط برخی از مواردی است که ما در مچ دست و دست درمان می کنیم:

شکستگی، دررفتگی یا رگ به رگ شدن مچ دست

شکستگی یک ترک یا شکستگی در استخوان است، در حالی که دررفتگی جایی است که استخوان به دنبال آسیب از جای خود خارج می شود. اینها ممکن است در استخوان‌های کوچک قاعده دست (استخوان‌های کارپ)، انگشتان، یا استخوان‌های اطراف مچ دست (اسکافوئید، رادیوس دیستال و اولنا) رخ دهند.

رگ به رگ شدن آسیب به رباط است. اگر زمین خوردن با کف دستتان شکسته باشد، می تواند در رباط های شست یا اطراف مچ دست رخ دهد. پیچ خوردگی ها انواع مختلفی دارند، از پارگی کوچک تا پارگی کامل، بنابراین زمان بهبودی معمولاً به شدت فشار بستگی دارد.

درد دست پس از عمل

گاهی اوقات، شکستگی ها و آسیب های دیگر نیاز به جراحی برای ترمیم آسیب دارند. این ممکن است شامل یک صفحه فلزی در مچ دست شما یا سیم‌کشی فلزی به نام سیم‌کشی K باشد تا به بهبود و ترمیم آسیب کمک کند. فیزیوتراپی می تواند به بهبود سفتی و درد بعد از جراحی کمک کند و اطمینان حاصل کند که بهبودی شما در سریع ترین زمان ممکن است.

تنوسینوویت

این وضعیت به التهاب غلاف تاندون اطراف تاندون های انگشت شست اشاره دارد. درد معمولاً درست زیر انگشت شست احساس می‌شود و ممکن است با چرخاندن مچ دست، گرفتن هر چیزی یا مشت کردن دردناک باشد. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اما فعالیت‌های مکرر مچ دست و دست مانند باغبانی، بلند کردن کودک یا بازی گلف می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

سندرم تونل کارپال

عصب میانی از طریق تونل کارپال می گذرد و در این سندرم عصب فشرده یا تحریک می شود و در نتیجه درد، گزگز و بی حسی در دست ایجاد می شود. به طور کلی این حالت در انگشت شست، اشاره و انگشت میانی احساس می شود، اما بسته به شدت فشرده سازی می تواند متفاوت باشد. فیزیوتراپی به کاهش فشار از طریق تونل و تقویت عضلات مچ دست برای حمایت از ناحیه کمک می کند.

انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای می تواند یک یا چند تاندون دست را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر در انگشت شست، انگشت حلقه یا انگشت کوچک دیده می شود. همچنین در دست راست شایع تر است، زیرا این دست غالب افراد است. تاندون ملتهب و ضخیم می شود و وقتی انگشت خود را خم می کنید و صاف می کنید می تواند قفل شود یا بگیرد. این بیماری به عنوان تنوسینوویت تنگی نیز شناخته می شود.

آسیب های فشاری مکرر

آسیب‌های فشاری مکرر یا RSI می‌توانند معمولاً در مچ دست و دست با استفاده بیش از حد یا از یک فضای کار با طراحی ضعیف رخ دهند. این می تواند به تدریج رخ دهد و می تواند باعث درد، تورم و ضعف در دست ها یا ساعد شود. فیزیوتراپی می تواند به تسکین التهاب، افزایش قدرت در عضلات آسیب دیده و بهبود عملکرد شما کمک کند.

https://firstlinephysio.co.uk/blogs/wrist-and-hand-pain

شهرام فلوری بازدید : 25 دوشنبه 14 آذر 1401 نظرات (0)

در این مقاله به توضیح عصب سه قلو و بهترین روش های درمان درد عصب سه قلو پرداخته‌ایم. عصب سه قلو که به آن عصب سه شاخه نیز گفته می‌شود، در قسمت پنجم عصب جمجمه قرار گرفته و اعصاب حسی و حرکتی را تامین می‌کند. عصب سه قلو دارای 4 هسته می‌باشد که اطلاعات اعمال حسی و حرکتی مانند حواس پوست صورت و دندان‌ها را انتقال می‌دهند.

بیشترین احتمال درد در بخش دوم و سوم عصب سه قلو وجود دارد و شایع است. این عصب یک بخش در قسمت جانبی مغز است که مانند غده از آن بیرون زده و به آن گانگلیون سه قلو هم گفته می‌شود. خوب است بدانید یکی از بهترین روش های درمان درد عصب سه قلو انجام تمرینات فیزیوتراپی اندام سر و گردن است که بهتر است زیر نظر متخصص انجام شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با عصب سه قلو آشنا کرده و درمان خانگی درد عصب سه قلو را به شما معرفی نماییم.

آشنایی با عصب سه قلو

از این عصب سه شاخه عصبی دیگر خارج می‌شوند:

  1. عصب چشمی (افتالمیک)
  2. عصب آرواره‌ای بالایی (ماگزیلار)
  3. عصب آرواره‌ای پایینی (ماندیبولار)

درد عصب سه قلو نوعی بیماری عصبی است که وجود این بیماری موجب می‌شود اعصاب موجود در مغز که مسولیت حواس جمجمه، صورت، دندان، بینی و دهان را برعهده دارند، دچار اختلال شوند.

دلایل درد عصب سه قلو

دلایل درد در عصب سه قلو به صورت مشخص گفته نمی‌شود؛ اما این بیماری عموما بر اثر فشرده شدن عصب تری ژمینال اتفاق می‌افتد.

تحت فشار بودن عصب تری ژمینال

برخی اطلاعات وجود دارند که نشان می‌دهند بیش از 90 درصد اوقات بروز درد عصب سه قلو ناشی از فشار آمدن به این عصب در ناحیه ورود عصب به ساقه مغز است. این قسمت در پایین ترین بخش مغز قرار دارد که با طناب نخاعی در هم ادغام شدند. این فشار می‌تواند بر اثر فشرده شدن عصب سه قلو توسط یک شاهرگ اتفاق بیافتد. در ادامه دلایل دیگر درد عصب سه قلو را نیز ذکر کرده‌ایم:

  • تومور
  • اختلال غیر طبیعی عروق
  • کیست
  • بیماری ام اس

درمان درد عصب سه قلو

برخی روش‌های درمان درد عصب سه قلو را در ادامه بیان کردیم. هرچند که در این مقاله به روش های درمان خانگی درد عصب سه قلو نیز خواهیم پرداخت.

استفاده از دارو برای درمان درد عصب سه قلو

برخی داروها مانند داروهای ضد تشنج و شل کننده عضلات را می‌توانید جهت التیام درد استفاده کنید. این در حالی است که استفاده از داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن نمی‌تواند برای درمان این درد مفید باشد. برخی از این داروهای موثر شامل موارد زیر خواهند بود:

  • کاربامازپین
  • اکس کاربازپین
  • گاباپنتین (نورونتین)
  • فنی توئین (دیلانتین)
  • لاماتروژین
  • پرگابالین

تزریق گلیسرول جهت درمان درد عصب سه قلو

این روش به صورت سرپایی انجام شده و به این صورت است که با تزریق داروی آرام بخش در رگ موجب بهبود درد عصب سه قلو می‌شود. گلیسرول گانگلیون را شناور می‌کند و موجب ایجاد آسیب در فیبرهای دمیلیناسیون خواهد شد.

تخریب رادیو فرکانسی راهی جهت کاهش درد عصب سه قلو

پس از بیهوش کردن بیمار از طریق شکاف موجود در ساقه جمجمه، بیمار را بیدار کرده و جریان الکتریکی کمی را از طریق سرنگ به سمت عصب سه قلو هدایت می‌کنند. پس از آن دوباره بیمار بیهوش شده و جریان رادیوفرکانسی به بدن او وارد می‌شود. در این حالت بخشی از عصب به عمد تخریب می‌شود. این یکی از موثرترین روش های درمان درد عصب سه قلو در بیماران می‌باشد.

تزریق بوتاکس برای بهبود درد عصب سه قلو

در برخی مطالعات نشان داده شده که تزریق بوتاکس می‌تواند وجب بهبود و کاهش درد عصب سه قلو شود؛ اما هیچ اثبات قطعی برای این روش وجود ندارد.

فیزیوتراپی یکی از روش های درمان درد عصب سه قلو

فیزیوتراپی می‌تواند یکی از روش های درمان این درد باشد و می‌تواند موجب کاهش درد بیمار شود. هدف اصلی از انجام فیزیوتراپی در نورالژی عصب سه قلو می‌تواند کاهش درد و بهبود قدرت ماهیچه ها باشد. عملکرد ماهیچه‌ها بهبود پیدا می‌کند و به این صورت درد عصب سه قلو تا حدودی التیام می‌یابد. شما می‌توانید با خرید دستگاه فیزیوتراپی خانگی اقدام به انجام تمرینات کرده و درد خود را کاهش دهید.

روش‌های درمان خانگی درد عصب سه قلو

در صورتی که به درد اعصاب یا نورالژی مبتلا شده‌اید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • چای، قهوه، سرکه، الکل، آبجو، سکنجبین، سماق، سوپ، آبگوشت و... نخورید.
  • استفاده از دخانیات برای بیمارانی که دچار درد عصب سه قلو هستند، ممنوع می‌باشد.
  • این بیماران باید از پرخوری یا گرسنگی شدید پرهیز کنند.
  • سرمای شدید یا گرمای شدید می‌تواند درد عصب سه قلو را تشدید کند.
  • سر و صدا یا برافروختگی و عصبانیت برای افراد مبتلا به درد اعصاب به شدت مضر است.
  • استفاده از گل بابونه دم کشیده به عنوان درمان خانگی درد عصب سه قلو به شدت پیشنهاد می‌شود.
  • دم کردن رازیانه و میل کردن آن با عسل بعد از غذا می‌تواند دیگر راهکار درمان خانگی درد عصب سه قلو باشد.
  • این بیماران باید از دمنوش برگ سوسنبر، گل گاو زبان، لیمو و سنبل الطیب برای درمان استفاده کنند.
  • یکی دیگر از روش های درمان خانگی عصب سه قلو، مخلوط کردن کردن جعفری خشک با شیر و ماساژ دادن محل درد با آن است.
  • همچنین می‌توانید با مخلوط کردن جعفری خشک و الکل و قرار دادن آن بر محل درد نیز درد عصب سه قلو را کاهش دهید.
  • آرد گندم و خردل را با هم مخلوط کرده و بر روی موضع ماساژ دهید. این یکی دیگر از راه های درمان خانگی درد عصب سه قلو است.
  • قرار دادن برگ درخت گردو بر روی محل درد و خوردن جوشیده برگ بیدمشک نیز می‌تواند نوعی از درمان خانگی درد عصب سه قلو باشد.
  • برگ کلم را گرم کرده و بر روی محل درد قرار دهید تا درد عصب سه قلو را کاهش دهید.
شهرام فلوری بازدید : 32 دوشنبه 14 آذر 1401 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم کانال نخاعی چیست و ورزش های مناسب برای درمان تنگی کانال نخاعی کمر و گردن را به شما توضیح دهیم.

کمر یکی از اندام‌های حساس در بدن هر فرد است که می‌تواند مشکلات استخوانی مختلفی را تجربه کند. یکی از این مشکلات تنگی کانال نخاعی است که می‌تواند مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود بیاورد. حالا موضوعی که وجود دارد این است که روش درمان آن چگونه است؟ در بیشتر مواقع برای درمان تنگی کانال نخاعی نیازی به عمل جراحی نبوده و با درمان‌های ساده‌تر نیز می‌توان آن را برطرف کرد. خیلی از پزشکان خرید دستگاه فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهند تا با استفاده از آن بتوانید ورزش‌های مختلفی را انجام داده و به بهبودی کامل دست پیدا کنید.

مصرف دارو نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که برای دردهای شدیدتر مورد استفاده قرار گرفته و مخصوصا تجویز مسکن می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با آن توضیح دهیم، بهترین ورزش ها برای درمان تنگی کانال نخاعی کمر بوده و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به بهبودی نزدیک شوید.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با ورزش برای تنگی کانال نخاعی صحبت کنیم بهتر است به صورت مختصری در رابطه با این بیماری توضیح داده و علت به وجود آمدن آن را بگوییم.

تنگی کانال نخاعی معمولا در افراد با سن بالا اتفاق خواهد افتاد. ستون فقرات بدن هر فرد دارای مهره‌هایی است که برای جلوگیری از فشار و سایش آن‌ها روی هم، دیسک بین مهره‌ای بین آن‌ها قرار دارد. داخل این دیسک‌های بین مهره‌ای مقداری آب وجود دارد که با افزایش سن میزان این آب کم شده و باعث می‌شود که مهره‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. بدن به صورت طبیعی تلاش می‌کند تا از این نزدیکی جلوگیری نماید.

برای اینکه این فاصله کمتر از میزانی که هست نشده و فاصله مهره‌ها به حالت نرمال دربیاید، بدن شروع به ساخت و ساز کرده و با ایجاد بافت‌های استخوانی این مشکل را حل خواهد کرد. به همین دلیل ستون فقرات و مهره‌های بدن درشت می‌شوند و در نتیجه تعادل و ثبات بدن به حالت عادی باقی خواهد ماند. موضوعی که وجود دارد این است که این ساخت و ساز باعث کاهش فضای بین مهره‌ها خواهد شد. یعنی دقیقا جایی که نخاع قرار دارد و این همان تنگی کانال نخاعی است.

فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دچار درد شده و در مواردی به قدری این مشکل ادامه پیدا می‌کند تا جایی که ممکن است واقعا به عمل جراحی نیاز باشد ولی در صورتی که شما از همان ابتدا نسبت به دردهای کمر خود توجه نشان داده و به دکتر مراجعه کنید می‌توانید مطمئن باشید که بدون نیاز به جراحی و تنها با انجام تعدادی تمرین می‌توانید سلامتی خود را به دست آورده و به زندگی طبیعی برگردید.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی

قبل از اینکه بخواهیم این ورزش‌ها را معرفی کرده و شما را با آن‌ها آشنا کنیم باید به این نکته مهم اشاره کنیم که شما نباید بدون مشورت با پزشک متخصص دست به هیچ کاری بزنید. نخاع یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در بدن است که با کوچک‌ترین آسیبی می‌تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بزرگی را به وجود آورد. اگر ورزشی را اشتباه انجام دهید این امکان وجود دارد که نخاع آسیب دیده و بخشی از سیستم حرکتی یا به صورت کلی تمام حرکات بدن شما را دچار اختلال کند.

پس حتما قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کرده و از صحت کار خود اطمینان حاصل کنید چرا که باید ورزش‌هایی را انتخاب کنید که موجب شدیدتر شدن تنگی کانال نخاعی نشود. در نهایت نیز بعد از مشورت با پزشک باید تمرینات خود را جدی گرفته و حتما جزئی از روتین روزانه خود قرار دهید چرا که در این صورت است که می‌تواند به شما کمک کند.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی نیز به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر بیمار

در این بخش تمرین‌هایی را معرفی خواهیم کرد که موجب بهبود این بیماری در ناحیه کمر می‌شوند. به شما توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر زیر نظر متخصص فیزیوتراپی اندام کمر این تمرینات را انجام دهید.

معرفی تمرین کشش دو زانو به سمت قفسه سینه

برای انجام این تمرین باید به پشت دراز بکشید و هر دو زانوی خود را روی قفسه سینه جمع کرده و به صورتی عمل کنید که آن‌ها را در آغوش گرفتید. حالا باید ستون فقرات خود را شل کنید و به مدت 10 ثانیه در این وضعیت بمانید. نهایتا باید در سه ست این تمرین را تکرار کنید و در طول روز آن را انجام دهید.

معرفی تمرین جمع کردن یک زانو روی قفسه سینه

ابتدا به پشت دراز کشیده و پاهای خود را دراز کنید. در مرحله بعدی زانوی چپ را روی قفسه سینه خود بیاورید و از دست‌هایتان برای نزدیکی آن به قفسه سینه استفاده کنید. به این صورت که دست‌ها را زیر زانو یا پایین ران قلاب کرده و بکشید. حالا پای چپ را دراز کرده و دقیقا همین کار را با پای راست انجام دهید. این تمرین باید 10 بار و برای سه ست انجام شود.

ورزش برای تنگی کانال نخاعی در ناحیه گردن بیمار

حالا شما را با تمرین‌هایی آشنا می‌کنیم که گردن شما را بهبود داده و درد آن را کم کند، هرچند که شما می‌توانید تمرینات فیزیوتراپی اندام سر و گردن را نیز انجام دهید که در کم شدن دردتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

معرفی تمرین بالا انداختن شانه

به صورت اصولی روی صندلی یا زمین بنشینید و تیغه شانه خود را به سمت بالا بکشید و آن را یک یا دو ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس شانه خود را رها کرده و به حالت عادی برگردید. 20 بار باید این تمرین را تکرار کنید.

معرفی تمرین کرانچ سرشانه ایستاده

ابتدا باید رو به روی یک دیوار بایستید و دست‌های خود را روی سطح مجاور دیوار قرار دهید. در مرحله بعدی باید تیغه شانه خود را کنار یگدیگر قرار داده و با کمک دست‌هایتان به سمت دیوار به جلو خم شوید. حالا باید از دیوار فاصله گرفته و به حالت طبیعی برگردید. برای اینکه این ورزش نتیجه بخش باشد، باید آن را 10 بار و برای سه ست تکرار کنید.

ممارست در انجام این تمرینات موضوعی است که باید جدی گرفته شود و در صورتی که آن‌ها را ترک کنید ممکن است به حالت ابتدایی بیماری خود یا حتی حالی بدتر برگردید و این یعنی تمامی تلاش‌های شما از بین رفته است.

شهرام فلوری بازدید : 21 دوشنبه 14 آذر 1401 نظرات (0)

دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما با انجام ورزش می‌توانید درد آن را تا حدودی کاهش دهید. ما در این مقاله 6 مورد از بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به دیسک کمر را معرفی کردیم.

پیشرفت تکنولوژی این روزها باعث شده تا بسیاری از کارهای روزمره ما راحت‌تر انجام شده و سرعت بیشتری در کارها ایجاد کرده است. با تمام مزیت‌هایی که تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مختلف برای ما دارد، ضررهایی نیز به بدن ما می‌رساند و این ضرر بی‌تحرکی است که این روزها برای بیشتر افراد به وجود آمده و دردهایی ناشی از این بی‌تحرکی در بدن افراد به وجود آمده است.

دیسک کمر یکی از بیماری‌های استخوانی رایج در بین افراد است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. برای اینکه بتوانید این بیماری را درمان کنید از راه‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید. البته باید به این اشاره کنیم که مرحله اول بعد از احساس درد این است که به دکتر مراجعه کرده و بعد از معاینه کامل توسط پزشک متخصص به توصیه‌های او گوش کرده و روش درمانی خود را در پیش بگیرید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان برای دیسک کمر، ورزش کردن است. تعدادی از این ورزش‌ها باید با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی انجام شود و در برخی دیگر بیمار به تنهایی می‌تواند به تمرین بپردازد. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با ورزش مناسب برای افراد مبتلا به دیسک کمر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ورزش مناسب برای افراد مبتلا به دیسک کمر

قبل از اینکه بخواهیم این ورزش‌ها را به صورت کامل توضیح دهیم باید روی این نکته تاکید کنیم که نباید به هیچ وجه بدون مشورت دکتر دست به تمرین بزنید. برخی از تمرینات ممکن است برای شما ضرر داشته باشند و حتی آسیب کمر شما را بیشتر کنند و این چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. پس اگر به توصیه فردی بی‌تجربه قصد دارید تا از این ورزش‌ها استفاده کنید، باید شما را منصرف کنیم تا آسیب بیشتری نبینید. در این راستا بهتر است از متخصصین فیزیوتراپی اندام کمر کمک گرفته تا از هرگونه آسیب پیشگیری نمایید.

در ادامه به توضیح 6 مورد از بهترین ورزش ها برای افراد مبتلا به دیسک کمر می‌پردازیم.

معرفی ورزش اول برای افراد مبتلا به دیسک کمر

در ابتد به پشت دراز بکشید و یکی از دستان خود را زیر قوس کمر خود قرار داده و شکمتان را به سمت داخل یا پایین فشار دهید. این فشار را باید برای مدت زمان 10 ثانیه ثابت نگه دارید و بعد از آن شکم را شل کنید. باید این تمرین را 10 بار دقیقا با همین شرایط تکرار کنید.

معرفی ورزش دوم برای افراد مبتلا به دیسک کمر

باز هم باید به پشت دراز کشیده و پاهای خود را به صورت کامل دراز کنید. جوری که مطمئن باشید هر دو کاملا روی زمین هستند. زانوی راست خود را خم کرده و آن را با دو دست گرفته و به سمت قفسه سینه خود بیاورید. دست‌های خود را باید درست زیر زانو قرار دهید. 5 ثانیه پای خود را به همین حالت نگه داشته و دقت کنید در این مدت پای چپ شما باید به صورت کامل روی زمین دراز بوده و تکان نخورد. حالا پای راست خود را به حالت اولیه برگردانید و این کار را با پای چپ خود تکرار کنید. تمرین خود را برای هر پا 10 بار تکرار کنید.

معرفی ورزش سوم برای افراد مبتلا به دیسک کمر

در حالت دراز کشیده به پشت قرار بگیرید و هر دو پای خود را به سمت شکم آورده و آن‌ها را با دست‌های خود نگه دارید. تا 10 بشمارید و سپس پاهای خود را رها کنید تا به حالت اولیه برگردند. 10 بار باید این تمرین را تکرار کنید.

توجه داشته باشید که اگر از ناحیه لگن دچار آسیب هستید یا در هنگام انجام این ورزش احساس درد می‌کنید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم ابتدا فیزیوتراپی اندام لگن انجام داده و پس از بهبودی این تمرینات را برای بهبود دیسک کمر انجام دهید.

معرفی ورزش چهارم برای افراد مبتلا به دیسک کمر

باز هم باید به پشت روی زمین دراز بکشید. کاری که باید انجام دهید این است که پای راست خود را طی سه مرحله بالا آورده و به حالت عمود بر زمین برسانید. اگر بخواهیم واضح توضیح دهیم باید بگوییم که در مرحله اول باید پای خود را از زمین بلند کرده و بعد آن را تا زانو باز کرده و نهایتا به حالت 9 درجه و عمود بر زمین برسید. یعنی باید کف پای شما موازی با سقف باشد. در این مرحله باید 10 ثانیه پای خود را ثابت نگه داشته و نهایتا روی زمین برگردانید. 10 بار این تمرین را با پای راست انجام داده و سپس 10 بار دیگر آن را با پای چپ تکرار نمایید.

معرفی ورزش پنجم برای افراد مبتلا به دیسک کمر

روی زمین و به پشت دراز بکشید. زانوهای خود را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار دهید. حالا باید شانه و سر خود را از زمین بلند کرده و این کار را تا جایی ادامه دهید که فشار را روی عضلات شکم خود احساس نمایید. 5 ثانیه در این حالت مانده و به وضعیت ابتدایی خود برگردید. 10 ثانیه استراحت کرده و دوباره تمرین را انجام دهید. باید این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

معرفی ورزش ششم برای افراد مبتلا به دیسک کمر

به پشت روی زمین دراز کشیده و دست‌ها و پاهای خود را به حالت دوچرخه باید خم و راست نمایید. فرض کنید روی دوچرخه نشستید و همین کار را به حالت دراز کش انجام دهید. این تمرین نیز باید 10 بار تکرار شود.

شهرام فلوری بازدید : 26 یکشنبه 13 آذر 1401 نظرات (0)

برای انتخاب مناسب تابلو برق ساختمانی یا صنعتی علاوه‌بر آشنایی با انواع آنها، باید نکاتی را هم هنگام خرید رعایت کنید. این نکات که در حین ارتباط با سازنده باید مدنظر داشته باشید در زیر بیان شده‌اند:

  1. براساس نیز خود نوع تابلو برق را مشخص کنید.
  2. جنس تابلو اعم از استیل، آلومینیوم، فولاد و … را انتخاب کنید.
  3. با توجه به واحد صنعتی یا ساختمانی خود، میزان جریان و ولتاژ مورد نیاز را تعیین کنید.
  4. به استاندارد عدم‌نفوذ آب یا ذرات به داخل تابلو برق دقت کنید.
  5. دقت کنید که حتما استاندارد تامین حفاظت دستگاه در تابلو استفاده شده باشد.
  6. به نوع کشویی، فیکس یا ماژولار بودن بدنه تابلو‌برق دقت کنید.
  7. محل نصب (داخلی یا فضای باز) تابلو را بر اساس نیاز تعیین کنید.
  8. از شرکت‌ها و برندهای معتبر اقدام به خرید تابلو برق کنید.
  9. خدمات پس از فروش تابلو را جویا شوید.
  10. حتما دقت داشته باشید که تابلو برق دارای دفترچه راهنما و کاتالوگ باشد.

هزینه خرید تابلو برق

هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست! بنابراین گاهی اوقات خرید جنس ارزان و بی‌کیفیت، بهای گزافی را روی دست ما می‌گذارد. به همین دلیل برای خرید تابلو، حتما باید به کیفیت تجهیزات به کار رفته در آن دقت کنید. همچنین باید دقت داشته باشید که تابلو برق مورد نظر شما دارای سیستم محافظتی باشد.

وجود سیستم شناسایی خطا در تابلو برق بسیار حائز اهمیت است. چرا که هنگام بروز خطا از آسیب رسیدن به کل سیستم جلوگیری می‌کند. همچنین وجود کنترل دستی برای مواقع اضطراری از بروز حوادث جلوگیری می‌کند. همه این عوامل در قیمت نهایی تابلو برق تاثیرگذار است.

تابلو برق فشار قوی

به طور کلی ژنراتورهایی که قدرتی بیشتر از 1000 ولت داشته باشند را فشار قوی می‌گویند. برای تامین و خرید تابلو برق در تهران، باید اجزا آن از کیفیت و استانداردهای بالایی برخوردار باشند. چرا که ضعیف بودن اجزای آنها باعث بروز حوادث متعددی خواهد شد. همچنین برای خنک کردن سیستم قدرت الکتریکی تابلوهای فشار قوی از گاز SF6 استفاده می‌شود.

تابلوی برق فشار ضعیف

این نوع تابلو برق‌ها که بیشتر برای مصارف خانگی مناسب هستند، تا سطح ولتاژ ۱۰۰۰ ولت کارایی دارند. البته به طور کلی این تابلوها تا سطح جریان ۷۴۰۰ آمپر هم وجود دارند. دستگاه‌های فشار ضعیف انواع مختلفی دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • MCC یا سیستم موتور کنترل سنتر
  • تابلو کنترل و حفاظت
  • اصلاح ضریب قدرت
  • PCC یا تابلو پاور کنترل سیستم
  • کنترل اتوماسیون

تابلوی برق فشار متوسط

خرید تابلو برق در تهران، خصوصا فشار متوسط آن، بیشتر برای کاربردهای پتروشیمی، عمرانی، نفت و گاز، صنعتی و نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این دستگاه‌ها تا سطح ولتاژ 36000 ولت را تحمل می‌کنند. همچنین به دو صورت تابلو برق GIS و عایق هوا طراحی و تولید می‌شوند.

تابلو برق از چه اجزایی تشکیل شده‌ است؟

معمولا در یک تابلو برق با ساختار استاندارد، انواع قطعات و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی این تجهیزات باید بین کارفرما و پیمانکار به درستی مشخصص شود. با اجزای تابلوبرق‌ها در زیر بیشتر آشنا می‌شوید:

  • کلیدها: این قطعه وظیفع وصل یا قطع مدار را برعهده دارد. از مهم‌ترین نوع آنها می‌توان به کلیدهای سلکتوری، غلتکی، فلوتر سوئیچ، میکروسوئیچ، بوش باتون و… اشاره کرد.
  • کنتاکتور: این قطعه برای کنترل از راه دور تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بی متال: هنگام عبور جریان بسیار زیاد، فرمان قطع آن را صادر می‌کند.
  • رله‌ها: این تجهیزات در تابلو برق تشخیص خطاهای مختلف و فرستادن سیگنال به قطع‌کننده را برعهده دارند.
  • ترانس جریان: از این قطعه برای افزایش یا کاهش جریان ولتاژ در تابلو برق استفاده می‌کنند.
  • تجهیزات اندازه‌گیری: برای اندازه‌گیری پتانسیل جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بدنه دستگاه: محفظه‌ای فلزی که تمامی قطعات و تجهیزات درون آن قرار می‌گیرند.
  • سیم و کابل: این عناصر یا قطعات هادی وظیفه ارتباطات را در تابلو برق برعهده دارند.

نکات خرید تابلو برق در تهران؛ بررسی تابلو برق براساس ساختار

تابلوهای برق براساس ساختار به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

تابلوهای متال انکلوزد Metal Enclosed

در این نوع تابلو‌ها تمامی تجهیزات و قطعات الکتریکی از جمله دستگاه‌های اندازه‌گیری، ترانس ولتاژ و جریان، کلیدها و… درون محفظه‌ای تمام بسته و فلزی نصب می‌شوند.

تابلوهای متال کلد Metal Clad

یکی از انواع تابلوهای برق هستند که همه محفظه‌های آن از یکدیگر جدا شده‌اند. از قابلیت‌های مهم تابلوهای Metal Clad عدم انتقال خطا به محفظه‌های دیگر است. به این معنی که وقتی خطایی در یکی از محفظه‌ها رخ می‌دهد به سایرین انتقال داده نمی‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود در صورت خراب‌ شدن یک محفظه، بقیه دچار آسیب نشوند. این نوع تابلوها به چهار بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • محفظه نگهداری کلید
  • محفظه نگهداری باسبار
  • محفظه نگهداری سر کابل
  • محفظه نگهداری تجهیزات حفاظتی، اندازه‌گیری و کنترلی (LV)

تابلوهای دیواری

همانطور که اشاره شد برای خرید تابلو برق در تهران، باید با انواع آنها از لحاظ ساختاری آشنا باشید. یکی از انواع این تابلوها، تابو برق‌های دیواری هستند که در دو نوع روکار (On Surface) و توکار (Flush Mounting) طراحی شده‌اند.

تابلوهای Rack

این مدل از تابلو برق‌ها از نوع قفسه‌ای هستند. روی آنها محفظه‌های الکترونیکی، کنترل، اندازه‌گیری، مخابراتی و… قابل‌نصب است. همچنین این تابلو برق‌ها مدلی به نام Swing دارند که دارای درب متحرک است. با وجود این قابلیت، امکان بررسی تجهیزات پشت تابلو فراهم می‌شود. البته ناگفته نماند که این نوع تابلوهای راک درب شیشه‌ای دارند و نسبت به باقی مدل‌ها کمی گران‌تر هستند.

تابلوهای مرکز قدرت

این تابلو برق‌ها برای تغذیه MCCها ساخته می‌شوند. تابلوهای مرکز قدرت در واقع نوعی توزیع هستند که امکان تغذیه چندین MCC را دارند. همچنین کلیدهایی که در این تابلو برق‌ها استفاده شده از نوع هوایی هستند.

تابلوهای کشویی

این نوع تابلوها که به محفظه کنترل هم معروف هستند به صورت کشویی تولید و برای کنترل موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این تابلو‌ برق‌ها هم قیمت بسیار بالایی دارند.

جمع‌بندی

خرید تابلو برق اگر با رعایت برخی نکات انجام شود به یک تجربه جذاب تبدیل می‌شود؛ بنابراین قبل از انتخاب سیستم، حتما نوع تابلو برق متناسب با نیاز خود را بررسی کنید. رعایت این نکات باعث می‌شود هم در هزینه و هم وقت صرفه‌جویی داشته باشید.

تابلوهای برق انواع مختلفی دارند که باتوجه به کاربرد آنها اقدام به خرید کنید. انتخاب برندی باکیفیت همراه با قیمتی مناسب، خیال شما را از بابت ایمنی و کارایی راحت خواهد کرد. همچنین تابلو برق مناسب، پروژه‌های مدنظر شما را به نحو احسن تکمیل می‌کند.

قیمت خرید تابلو برق در تهران

در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، دلایل استفاده و قیمت خرید انواع تابلو برق در تهران خواهیم پرداخت.

قیمت خرید تابلو برق ستاره مثلث

جهت استارت الکتروموتورها با توان بالای ۷ونیم کیلووات، پایین آوردن گشتاور موتور سه فاز، جلوگیری از افت ولتاژ در برق کل ساختمان و برخی از دلایل دیگر ما می‌توانیم از تابلو ستاره مثلث استفاده کنیم. پایین آوردن جریان به وسیله ستاره مثلث باعث پیشگیری از صدمات احتمالی به مدار خواهد شد. البته به غیر از مورد ذکر شده، استفاده از این تابلو برق مزایا دیگری نیز دارد. برخی از مزایای تابلو برق ستاره مثلث شامل؛ عدم تولید گرما، قیمت مقرون به صرفه، عدم استفاده از دستگاه تعویض شیر و غیره است. البته مانند هر تابلو برق دیگری این نوع از تابلو برق نیز دارای معایبی است که یکی از مهم ترین آن‌ها کم بودن گشتاور مدار این تابلو برق در ابتدای راه اندازی است. قیمت تابلو برق به عوامل مختلفی از جمله کیفیت آن بستگی دارد. جهت اطلاع از قیمت تابلو برق ستاره مثلث با کیفیت بالا می‌توانید با مشاوران مجموعه پرشین تکنیک تماس بگیرید.

قیمت خرید تابلو برق پیانویی

تابلو برق پیانویی که به آن تابلو برق میز فرمان یا اپراتوری نیز می‌گویند به جهت دسترسی آسان اپراتور به کلیدهای فرمان ساخته می‌شود. از مزیت‌های این نوع از تابلو برق دسترسی راحت به تجهیزات برای بازرسی با اشغال فضای کمتر است. تابلو برق پیانویی به اپراتور این امکان را می‌دهد که به سادگی به تابلوهای کامپیوتر و سایر تجهیزات دسترسی داشته باشد و به راحتی بتواند تابلو برق را کنترل کند. تابلو برق میز فرمان از سه بخش، قسمت پایین تابلو، قسمت بالای تابلو و قسمت اپراتوری تشکیل شده است. تابلو برق پیانویی با ابعاد و کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند. جهت انتخاب تابلو برق مناسب و اختصاصی خود می‌توانید با مشاوران پرشین تکنیک تماس بگیرید، از قیمت تابلو برق ها اطلاع کسب کنید و تابلو برق مد نظر خود را با بهترین کیفیت از ما خریداری کنید.

قیمت خرید تابلو برق بانک خازنی

کنترل کردن توان راکتیو توسط مجموعه‌ای از خازن‌ها کار اصلی تابلو برق‌های خازنی است. مهم‌ترین کاربرد این نوع از تابلو برق‌ها در صنعت است. به دلیل اینکه افزایش جریان که منجر به افزایش مقطع کابل‌ها می‌‍شود یکی از رایج‌ترین مسائل در صنعت است زیرا انرژی موجود در صنعت عموما از نوع موتوری است. در نتیجه یکی از بهترین راهکارها برای کنترل این مشکل اضافه نمودن تابلو برق‌های بانک خازنی است. نصب تابلو برق‌های خازنی موجب کاهش هزینه برق می‌شود. همچنین استفاده از این تابلو برق می‌تواند موجب جلوگیری از آسیب به تجهیزات شود؛ زیرا یکی از وظایف آن ثابت نگه داشتن ولتاژ و جبران افت ولتاژ در مدار است. اما اینها تنها نمونه ای از مزایای استفاده از تابلو برق خازنی است. شما می‌توانید در صورت نیاز به این تابلو برق که یکی از ملزومات مراکز صنعتی است با مشاوران پرشین تکنیک در ارتباط بوده و جهت استعلام قیمت یا خرید تابلو برق در تهران از این راه اقدام نمایید.

قیمت خرید تابلو برق کارگاهی

یکی از مهم‌ترین نوع تابلو برق‌ها جهت برقراری ایمنی افراد و تجهیزات برقی در هر کارگاهی است. کاربرد تابلو برق کارگاهی همانطور که گفته شد در زمینه تجهیز کارگاه‌ها به صورت موقتی یا پروژه‌های در حال انجام برای دسترسی به برق با توجه به سطح ایمنی بالا می‌باشد. انواع تابلو برق‌های کارگاهی شامل تابلو برق‌های تک فاز و سه فاز می‌باشند. همچنین تابلو برق های کارگاهی بر اساس شرایط جوی و محلی نصب آن‌ها (درون یا بیرون ساختمان) متفاوت طراحی می‌شوند. عموما تابلو برق‌هایی که خارج از ساختمان نصب می‌شوند باید به باران، نور خورشید، پوسیدگی و غیره مقاوم باشند. انواع تابلو برق‌های کارگاهی بر اساس اندازه و نوع نیاز کارگاه به صورت تخصصی ساخته می‌شوند پس دارای قیمت ثابت نیستند. جهت اطلاع از قیمت و خرید این نوع تابلو برق با مشاوران مجموعه پرشین تکنیک تماس بگیرید.

قیمت خرید تابلو برق فرمان

کاربرد این نوع از تابلو برق‌ها جهت کنترل موتورهای الکتریکی است. تابلو برق فرمان به دو صورت ثابت و کشویی ساخته می‌شوند. همانطور که گفته شد این نوع از تابلو برق‌ها جهت کنترل موتورهای الکتریکی در نوع سه فاز یا تک فاز به کار می‌روند. در صورت نیاز به تابلو برق فرمان شما می‌توانید از طریق بخش تماس با ما از قیمت و نحوه خرید تابلو برق در تهران اطلاع کسب کنید.

قیمت خرید تابلو برق استخری

وجود تابلو برق در استخرها یکی از الزامات ایجاد حفاظت و امنیت است. از مهم‌ترین کاربردهای تابلو برق استخری ایجاد حفاظت و کنترل جریان الکتریکی در زمان ایجاد شوک الکتریکی است. تابلو ایستاده و دیواری دو نوع از تابلو برق استخری هستند که می‌توان در موتورخانه استخر آن‌ها را نصب کرد. جهت اطلاع از قیمت و خرید تابلو برق در تهران به مشاوران ما و راه‌های ارتباطی مشخص شده در سایت مراجعه کنید.

قیمت خرید تابلو برق چنج آور

در زمان‌هایی که برق شهری دچار قطعی می‌شود می‌توان از این مدار استفاده کرد که در این روش به صورت اضطراری ژنراتور برق را جایگزین برق اصلی می‌کند. این نوع از تابلو برق‌ها عموما مشخصات فنی یکسانی دارند و تنها در برخی قطعات داخلی آن‌ها تفاوت ایجاد می‌شود. با این حال تابلو برق چنج آور در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود است و شما می‌توانید خریداری کنید. برای استعلام قیمت و خرید تابلو برق در تهران می‌توانید به گروه تخصصی پرشین تکنیک اعتماد کرده و بهترین و با کیفیت‌ترین تابلو برق مورد نیاز خود را از ما تهیه کنید.

قیمت خرید تابلو برق فشار ضعیف

با وجود اینکه تابلو برق‌های فشار ضعیف یکی از پر استفاده‌ترین انواع تابلو برق هستند اما خرید آن‌ها به دلیل کم بودن سطح ولتاژ ورودی نمی‌تواند امنیت را جهت حفاظت از وسایل برقی در منازل شما ایجاد کند و نیاز است که حتما پیش از خرید اطلاعات کامل را در خصوص آن‌ها کسب کنید. این نوع از تابلو برق‌ها از تابلو برق‌های خانگی بزرگ‌تر هستند و قطعات زیادی جهت کنترل و حفاظت و اندازه گیری و غیره را در خود جای داده‌اند. تابلو برق‌های فشار ضعیف انواع مختلفی دارند؛ تابلو برق سلول فشار ضعیف یا تابلو برق ایستاده، تابلو برق دیواری، تابلو برق بارانی و غیره. جهت دریافت مشاوره در خصوص این نوع از تابلو برق‌ها، خرید تابلو برق فشار ضعیف و اطلاع از قیمت آن می‌توانید با مشاوران پرشین تکنیک از طریق راه‌های مشخص شده در سایت در ارتباط باشید تا بهترین انتخاب را انجام داده و با بهترین قیمت تابلو برق مورد نظر خود را در تهران خریداری کنید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 32 چهارشنبه 09 آذر 1401 نظرات (0)

کمر یکی از اندام‌های حساس در بدن است که بخش‌های مهمی مانند نخاع را در خود دارد و به همین دلیل است که محافظت از آن باید به صورت کامل انجام شود. دیسک کمر یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هر کسی به وجود بیاید.

زمانی که بعد از مراجعه به پزشک متوجه می‌شوید که دچار دیسک کمر شدید، روش‌های مختلفی برای درمان آن به شما معرفی می‌شود که پزشکتان طبق پیشرفت بیماری یکی را تجویز خواهد کرد. ممکن است دیسک کمر شما به قدری افتضاح باشد که نیاز به جراحی داشته باشد و یا در شرایطی باشید که با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی بتوانید به سلامتی دست پیدا کنید.

در حالت کلی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما باید از فعالیت‌هایی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود پرهیز کنید. به همین دلیل است که در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دچار این بیماری نشوید.

دیسک کمر چیست؟

همانطور که می‌دانید ستون فقرات هر فردی از مهره‌هایی تشکیل شده که کمر انسان را می‌سازند. این مهره‌ها روی هم قرار نگرفتند چرا که اگر به این شکل بودند به سرعت ساییده شده و مشکلات زیادی برای کمر شما به وجود می‌آمد. بین این مهره‌ها صفحاتی با نام دیسک کمر وجود دارد که حکم یک ضربه گیر بین این مهره‌ها را دارند. دیسک کمر دارای دو لایه داخلی و خارجی است که لایه داخلی آن نرم و ژله‌ای بوده و لایه خرجی سخت و از جنس غضروف بوده تا از ماده نرم داخل آن محافظت نماید.

حالا اگر یکی از این دسیک‌ها دچار مشکل شده و جا به جا شوند شما دچار بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر خواهید شد. این همان بیماری است که به اشتباه با نام دیسک کمر شناخته می‌شود در حالی که دیسک کمر همان صفحات بین مهره‌ها هستند.

به صورت معمول بیرون زدگی دیسک کمر برای افراد با سن بالا (بین 35 تا 50 سال) بیشتر پیش خواهد آمد. چرا که در این سن و سال معمولا کمر، مهره‌ها و دیسک‌ها دچار فرسودگی شده و راحت‎تر آسیب می‌بینند. البته با مطالعه این جمله فکر نکنید که افراد با سن کم اصلا به دیسک کمر دچار نمی‌شوند. هر کار سنگینی ممکن است باعث بیرون زدگی دیسک کمر شود و این اصلا به سن و سال شما ارتباطی ندارد.

در حالت کلی بهترین کار این است که از کمر خود مراقبت کنید تا به هیچ وجه دچار چنین مشکلی نشوید و برای این کار در ادامه می‌توانید با کارهای مضر برای دیسک کمر آشنا شوید. اما به هر حال در صورتی که در این زمینه دچار مشکل شده باشید خوب است با انجام فیزیوتراپی اندام کمر، درد خود را کاهش داده و تلاش کنید با تقویت عضلات در این بخش، فشار را کم کنید.

کارهای مضر و ممنوعه برای دیسک کمر

خب در این بخش تصمیم داریم تا ممنوعه‌ها را برای شما مشخص کنیم تا به هیچ عنوان دچار چنین مشکلی نشوید. نکاتی که در این بخش مطرح می‌کنیم را به دقت مطالعه کنید تا در آخر بتوانید بهتر از کمر خود مراقبت کنید.

اولین موضوعی که باید به آن دقت کنید هنگامی است که تصادف می‌کنید. معمولا زمانی که با خودرو تصاوف می‌کنید، بیشترین آسیب به کمر شما می‌رسد و در چنین شرایطی اگر تصمیم بگیرید تا با ماشین خود به بیمارستان بروید قطعا ممکن است آسیب‌های بیشتری را تجربه کنید. پس بهترین کار این است که درخواست آمبولانس کنید تا اگر دچار مشکل شدید، به حال بدتری دچار نشوید.

اگر شما می‌دانید که به بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر دچار هستید باید خیلی بیشتر دقت کرده و رعایت کنید. به هیچ عنوان نباید وسیله سنگین بلند کنید. شاید حتی بلند کردن یک کیسه پر از میوه برای شما خطرناک باشد و شما را به عمل جراحی برساند. شاید با خود فکر کنید من که این بیماری را دارم ولی باید به شما بگوییم که بیرون زدگی دیسک کمر دارای درجه‌های مختلفی است و برای اینکه به درجه آخر نرسید باید رعایت کنید. مطمئن باشید بعد از عمل کردن دیسک کمر خود بیشتر اذیت خواهید شد و دوران نقاهت طولانی را باید بگذرانی

علاوه بر خودداری از بلند کردن اجسام سنگین باید دور حرکات چرخشی را نیز خط بکشید چرا که این حرکات فشار بسیار زیادی را روی ناحیه کمر شما خواهند آورد و این ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

توجه داشته باشید که در برخی شرایط آرتروز کمر می‌تواند باعث درد در ناحیه لگن بشود و شما مجبور باشید که برای درمان از فیزیوتراپی اندام لگن کمک بگیرید. انجام تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد شما داشته باشد.

اگر برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر خود به حرکات نرمشی مشغول هستید باید این را بدانید که اگر آن‌ها بدون مشورت با پزشک خود انجام می‌دهید، کاری بسیار خطرناک است. مطمئن شوید که تمامی تمرینات ورزشی خود را تحت نظر پزشک و با تاییدیه او انجام می‌دهید.

رفتن به باشگاه ورزشی برای افراد دارای بیرون زدگی دیسک کمر ممنوع است چرا که به هیچ عنوان نباید کارهای سنگین انجام دهند. همچنین ورزش‌های سنگین مانند بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، حرکات ایروبیک و … همگی برای کمر شما ضرر دارند و باید از آن‌ها دوری کنید.

همچنین حرکات ورزشی وجود دارند که شما به هیچ عنوان در زمان بیماری خود نباید آن‌ها را انجام دهید. اولین حرکتی که باید از آن پرهیز کنید، دراز و نشست است. خیلی از بیماران دراز و نشست را با حرکات تقویت کننده عضلات شکمی اشتباه می‌گیرند. حرکات تقویت کننده عضلات شکمی برای بهبود دیسک کمر مفید بوده و معمولا توسط دکتر پیشنهاد می‌شود و بسیاری از بیماران آن‌ها را با دراز و نشست اشتباه گرفته و بدون مشورت آن را انجام می‌دهند که این بسیار برای کمرشان مضر است.

یکی دیگر از کارها و حرکاتی که برای دیسک کمر ضرر دارد، بالا بردن پا است. در این حرکت فرد به پشت دراز کشیده و در این حال پاهای خود را به سمت بالا حرکت می‌دهد. این ورزش برای تقویت عضلات مرکزی است ولی به شدت برای افراد دارای بیماری بیرون زدگی دیسک کمر هستند، ضرر داشته و فشار زیادی را به ناحیه کمر وارد می‌کند. به همین دلیل اگر به این بیماری دچار هستید باید از انجام این حرکت ورزشی خودداری نمایید.

در حالت کلی زمانی که به این بیماری دچار می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید تا همه نکات را به شما بگوید و در رابطه با پرهیزهایی که باید انجام دهید به صورت کامل توضیح دهد. کاری که باید انجام دهید این است که به صورت کامل و مو به مو تمامی صحبت‌ها و تذکرهای پزشک خود را اجرا نمایید تا سلامتی خود را به دست آورید.

شهرام فلوری بازدید : 26 دوشنبه 07 آذر 1401 نظرات (0)

خرید استابلایزر می‌تواند یکی از چالش‌های مهم لوازم برقی را برطرف کند. نوسانات ولتاژ در خطوط برق می‌تواند به وسایل برقی شما مثل تلویزیون، یخچال، تهویه و غیره آسیب بزند و تجهیزات شما را تحت تأثیر قرار دهد و مهم‌تر از همه در این وضعیت اقتصادی واقعا به جیب شما فشار بیاورد! همین موضوع باعث می‌شود تا اکثر افراد به خرید استابلایزر فکر کنند.

یک استابلایزر مناسب می‌تواند شما را از شر این مشکل خلاص کند. استابلایزر از ورود نوسانات ولتاژ نامطلوب به وسایل برقی شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه جلوی هر مشکلی در عملکرد آن‌ها را می‌گیرد. اگر قصد خرید ثبیت کننده ولتاژ را دارید، به تولیدکنندگانی اعتماد کنید که از جدیدترین فناوری و اقدامات کیفی برای تولید استفاده می‌کنند.

تا بتوانید به آسانی از انواع لوازم الکتریکی خود در برابر نوسانات ولتاژ، محافظت کنید. این یک معامله به‌صرفه است!

استابلایزر چه کاری انجام می‌دهد؟

استابلایزرها بیشتر به عنوان یک تنظیم‌کننده ولتاژ خودکار و ایمن استفاده می‌شوند. جزئیاتش کمی پیچیده است که وارد آن نمی‌شویم اما در همین حد بدانید که اگر ولتاژ برق شهری شما پایین باشد، استابلایزر شما آن را حس می‌کند، آن را تا سطح مورد نیاز افزایش می‌دهد و بعد تجهیزات متصل را تغذیه می‌کند، تا بدون مشکل کار کنند.

اگر هم ولتاژ بالا باشد، دقیقا برعکس این اتفاق می‌افتد. استابلایزرها این کار را با استفاده از یک مدار الکترونیکی انجام می‌دهند. زمانی که می‌خواهید برای خرید استابلایزر اقدام کنید حتما به کارایی آن توجه کنید. در صورت خرید بهترین استابلایزر، می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

تثبیت‌کننده ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که برای ارائه ولتاژ خروجی ثابت به پایانه‌های خروجی، صرف نظر از هرگونه تغییر/ نوسان در ورودی، استفاده می‌شود. به عبارت ساده، استابلایزر میانجی بین منبع برق و وسایل برقی است و قبل از انتقال جریان به وسایل، هرگونه بی‌نظمی در جریان را رفع می‌کند.

هدف اصلی تثبیت‌کننده ولتاژ، محافظت از وسایل الکتریکی (به عنوان مثال دستگاه تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون و غیره) در برابر آسیب احتمالی ناشی از نوسانات ولتاژ، ولتاژ بیش از حد و سایر مشکلات ناشی از ولتاژ است.

استابلایزر با نام یکنواخت‌کننده و AVR (تنظیم کننده ولتاژ خودکار) نیز شناخته می‌شود. استفاده از این دستگاه، تنها محدود به تجهیزاتی که منبع تغذیه آنها از خارج است، مثل وسایل برقی خانه و یا وسایل اداری نیست. حتی کشتی‌هایی که منبع تغذیه آنها داخلی است (آلترناتورهای دیزلی)، برای ایمنی تجهیزات خود به شدت به تثبیت‌کننده ولتاژ وابسته هستند.

انواع مختلف استابلایزرها

انواع مختلفی از استابلایزرها برای خرید در بازار موجود هستند، از جمله انواع اتوماتیک آنالوگ و دیجیتال.

بر اساس نوع کاربرد، آن‌ها ممکن است تک‌فاز (خروجی ۲۲۰-۲۳۰ ولت) یا سه فاز (خروجی ۳۸۰/۴۰۰ ولت) باشند. سیستم تک فاز متداول‌ترین سیستم است و عمدتاً در خانه‌ها استفاده می‌شود، درحالی‌که سیستم سه‌فاز در ساختمان‌های صنعتی یا تجاری که بارهای سنگین برق مورد نیاز است رایج است. تثبیت‌کننده‌های ولتاژ برای هر دو نوع جریان برق موجود هستند. انواع سه فاز در دو مدل مختلف تولید می‌شوند:

  • مدل بار متعادل
  • مدل بار نامتعادل

سیستم‌های تک‌فاز از نیروی الکتریکی جریان متناوب (AC) استفاده می‌کنند که در آن ولتاژ و جریان از نظر مقدار و جهت به صورت چرخه‌ای تغییر می‌کند، معمولاً 50 تا 60 بار در ثانیه. این در حالی است که برق سه فاز را می‌توان به عنوان سه منبع برق تک‌فاز در نظر گرفت. رویین سیستم انواع استابلایزر را برای مصارف خانگی و صنعتی ارائه می‌کند.

روش تنظیم برق خروجی توسط استابیلایزر

تنظیم خروجی برق تثبیت‌کننده به روش «باک و بوست» در مدار داخلی دستگاه انجام می‌شود. مبدل باک-بوست نوعی مبدل DC به DC است (همچنین به عنوان چاپر نیز شناخته می‌شود) که دارای ولتاژ خروجی است که بزرگ‌تر یا کمتر از مقدار ولتاژ ورودی است. باک (Buck) به معنای کاهش جریان و بوست (Boost) به معنای افزایش جریان است.

یک استابیلایزر معمولی می‌تواند ولتاژ خروجی ۲۰۰-۲۴۰ ولت با بوست-باک ۲۰-۳۵ ولت، از تغذیه ولتاژ ورودی از ۱۸۰ ولت تا ۲۷۰ ولت را تضمین کند. به عبارت دیگر، این نوع تثبیت‌کننده، ولتاژ ۱۸۰ تا ۲۷۰ ولت را گرفته و بین ۲۰-۳۵ ولت کاهش یا افزایش می‌دهد و در انتها با ۲۰۰-۲۴۰ ولت به صورت پایدار خارج می‌کند.

این در حالی است که یک استابیلایزر قوی می‌تواند ولتاژ خروجی تثبیت‌شده ۱۹۰-۲۴۰ ولت را با یک بوست-باک ۵۰-۵۵ ولت از ولتاژ ورودی ۱۴۰ تا ۳۰۰ ولت تضمین کند. به عبارت دیگر، این نوع تثبیت‌کننده، ولتاژ ۱۴۰ تا ۳۰۰ را گرفته و بین ۵۰-۵۵ ولت کاهش یا افزایش می‌دهد و در انتها با ۱۹۰-۲۴۰ ولت به صورت پایدار خارج می‌کند.

عمل افزودن و کاهش جریان ولتاژ، از طریق ترانسفورماتور نصب شده در تثبیت‌کننده ولتاژ انجام می‌شود. این ترانسفورماتور بسته به نوع تثبیت‌کننده ولتاژ می‌تواند دستی یا اتوماتیک باشد.

چرا به تثبیت‌کننده ولتاژ نیاز داریم؟

به دلایل مختلفی هر خانه و صنعتی نیاز به تثبیت‌کننده ولتاژ دارد. در این قسمت از مقاله، چهار دلیل خرید استابلایزر را بررسی می‌کنیم و می‌توانیم متوجه فرق استابلایزر و یو پی اس شویم:

جلوگیری از خراب‌شدن تجهیزات

همه دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در یک ولتاژ خاص کار کنند، هرگونه تغییر ولتاژ می‌تواند باعث آسیب جدی به دستگاه شود. برای هر دستگاه الکتریکی، یک محدودیت ولتاژ ایمن وجود دارد، هر گونه افزایش یا کاهش در برق ورودی نسب به میزان ایمن، می‌تواند کارایی دستگاه را کاهش دهد یا حتی منجر به خرابی تجهیزات شود.

خرید تثبیت کننده ولتاژ احتمال خرابی تجهیزات به علت تغییر نوسان برق را تقریباً به صفر می‌رساند.

افزایش طول عمر وسایل با خرید استابلایزر

استبیلایز، جریان الکتریکی ثابتی را به دستگاه‌ها می‌رساند. این امر کارایی آنها را افزایش می‌دهد و به افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند. اگر می‌خواهید تجهیزات شما تا حد امکان عمر طولانی داشته باشند، لازم است حتماً از این تثبیت‌کننده‌ها استفاده کنید.

کاهش هزینه‌ها

خرید تثبیت‌کننده ولتاژ، یک سرمایه‌گذاری است. با این کار پول زیادی که در غیر این صورت مجبور بودید برای تعمیر دستگاه‌ها بپردازید در جیب شما باقی می‌ماند. از این گذشته، وقتی طول عمر دستگاهاه زیاد می‌شود، شما به دفعات کمتری مجبور به خرید وسایل جدید هستید.

جلوگیری از آتش‌سوزی و آسیب به خانه و کارگاه

همه ما از بلایای مرتبط با خرابی برق آگاه هستیم. یک اتصال کوتاه می‌تواند آسیب زیادی وارد کرده وحتی سبب آتش‌سوزی شود و ممکن است به قیمت جان انسان نیز تمام شود. خرید استابلایزر، احتمال خرابی دستگاه برقی را کاهش می‌دهد و در نتیجه خانه و جان ما را از هر بلایی محافظت می‌کند.

قیمت استابلایزر

استابلایزر یا ثبیت کننده ولتاژ انواع مختلفی دارند. مثلا برای کاربری‌های کوچک مثل تلویزیون، یخچال و مایکرویو قطعا قیمت کمتری باید بپردازید تا برای یک استابلایزر غول‌پیکر! قیمت استابلایزر با توجه به ویژگی‌های آن متفاوت است. توان‌های مختلف و برند استابلایزر و حتی کشور سازنده هم می‌تواند این قیمت را تغییر دهد. برای خرید ثبیت کننده ولتاژ مدل‌های متنوعی در بازار ایران وجود دارد که قیمت مناسبی نسبت به استابلایزرهای دیگر دارند.

استابلایزرها با برندها متفاوتی تولید می‌شوند که قطعا در قیمت موثر است و البته با توجه به مقدار توان و آمپر مورد نیاز، قیمت استابلایزر هم متغیر است. یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید استابلایزر گارانتی و خدمات آن است. حتما سعی کنید از شرکتی اقدام به خرید ثبیت کننده ولتاژ کنید که پاسخگوی شماست و بعد از اینکه پول را گرفت شما را فراموش نخواهد کرد.

به هر حال با قیمت‌های موجود در بازار و با توجه به افزایش قیمت همه لوازم خانگی، پیشنهاد می‌کنیم حتما به خرید استابلایزر فکر کنید! البته قبل از خرید ثبیت کننده ولتاژ، حتما تحقیق کنید تا بهترین استابلایزر ممکن را با بهترین قیمت خریداری کنید.

به طور کلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر ولتاژ شامل موارد زیر هستند:

تکنولوژی

استابلایزر رله‌ای نوع قدیمی‌تر استابلایزرهای امروزی -که سروو موتوری هستند- است. انواع رله‌ای قدری خطای بیشتری در تنظیم جریان دارند. خطای نوع سروو موتوری ۱ درصد است درحالی‌که خطای نوع رله‌ای ۱۰ درصد است. این بدان معنا است که اگر ولتاژ بهینه یک دستگاه ۲۲۰ ولت باشد، انواع سروو ولتاژ ۱۱۸ تا ۲۲۲ ولت را ارائه می‌کنند، درحالی‌که انواع رله‌ای ولتاژ را در دامنه ۲۲ ولت پایین‌تر و یا بالاتر ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر در این دو نوع، سرعت واکنش آنها است. سرعت پاسخ به تغییر ولتاژ در انواع رله‌ای کندتر از استابلایزر سروو موتوری است. این دستگاه، در عرض میلی‌ثانیه به انحراف ولتاژ +/- ۱% پاسخ می‌دهد و آن را اصلاح می‌کند. این درحالی است که نوع رله‌ای در عرض ۱ ثانیه به انحراف ولتاژ +/- ۷% پاسخ خواهد داد.

این تفاوت در تکنولوژی، یک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است؛ به گونه‌ای که انواع رله‌ای قیمت کمتری نسبت به انواع سروو موتوری اتوماتیک دارند.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که این تفاوت در کیفیت و عملکرد، به این معنا نیست که شما همیشه مجبور هستید دستگاه گران‌تر را بخرید. استابلایزرهای سروو موتوری برای دستگاه‌های حساس و گران‌قیمت واقعاً لازم هستند. اما برای وسایل خانگی معمولاً نوع رله‌ای کافی است. این استابلایزر، ولتاژ را تا حد قابل قبولی ثابت کرده و آن را در محدوده بهینه شده به دستگاه می‌رساند.

قدرت استابلایزر

یک استابلایزر معمولی می‌تواند ولتاژ ۲۰۰-۲۴۰ ولت را دریافت کند و آن را حداکثر ۲۰-۳۵ ولت کاهش و افزایش دهد و در اختیار تجهیزات الکتریکی قرار دهد. این درحالی است که یک استابلایزر قدرتمند، ولتاژ ورودی ۱۴۰ تا ۳۰۰ ولت را دریافت کرده و آن را ۵۰-۵۵ ولت کاهش یا افزایش داده و در اختیار تجهیزات الکترونیکی قرار می‌هد.

مشخص است که قدرت تثبیت‌کننده، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است. نمی‌توان انتظار داشت که یک استابلایزر قوی را با قیمت استابلایز ضعیف خریداری کرد. با این حال، مثل مورد قبلی، همیشه احتیاجی به خرید استابلایزر قوی نیست.

تک‌فاز و سه‌فاز بودن

استابلایزهایی که با برق تک‌فاز کار می‌کنند معمولاً ارزان‌تر هستند. با این وجود این دستگاه‌ها برای مصارفی که در آنها از برق سه فاز استفاده می‌شود -مثل ساختمان‌های تجاری و صنایع قابل استفاده نیستند. برق مورد استفاده در ساختمان مسکونی تقریباً همیشه تک‌فاز است، به همین دلیل اگر برای وسایل خانگی استابلایزر می‌خواهید، خرید استابلایزرهای تک‌فاز، نیاز شما را مرتفع می‌کند و لازم نیست هزینه زیادی برای خریدن انواع سه‌فاز بپردازید.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که استابلایزر سروو موتوری برخلاف سایر انواع استابلایزرها هم می‌تواند برق تک‌فاز و هم سه‌فاز را پشتیبانی کند.

کیفیت قطعات

همانند تمام اجناس دیگر، کیفیت قطعات یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است و باید بگوییم که نقش مهمی را هم ایفا می‌کند. هر چه قطعاتی که دستگاه با آن ساخته می‌شوند با کیفیت‌تر باشند، لازم است هزینه بیشتری را برای آن پرداخت کنید. با این حال، این هزینه به هدر نمی‌رود و با افزایش طول عمر استابلایزر و به دنبال آن، دستگاه‌های الکتریکی شما، پولی که خرج کرده‌اید به جیبتان بر می‌گردد.

در خرید استابلایزر از هر نوع، سعی کنید جنس خوبی را انتخاب کنید. رویین سیستم انواع مختلف استابلایزرها را متناسب با نیاز شما ارائه می‌دهد.

راهنمای خرید استابلایزر

خب حالا که متوجه شدید یک استابلایزر تا چه اندازه می‌تواند در محافظت از وسایل و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما موثر باشد، بهتر است به راهنمای خرید ثبیت کننده ولتاژ بپردازیم تا نکات کلیدی و مهم قبل از خرید استابلایزر را بدانید. برای خرید ثبیت کننده ولتاژ، مراحل زیر را دنبال کنید:

ولتاژ، جریان و توان دستگاه را یادداشت کنید. نگران نباشید، معمولاً روی برچسب مشخصات روی دستگاه شما نوشته شده. این جزئیات در دفترچه راهنمای کاربر هم وجود دارد. ابتدا باید توان (بر حسب وات) تمام وسایلی را که به یک استابلایزر وصل می‌شوند یادداشت کنید. مجموع کل توان مصرفی (یا وات) بار روی استابلایزر را بر حسب وات نشان می‌دهد. محدوده کاری استابلایزر شما با نوسانات ولتاژ در محل شما تعیین می‌شود.

ویژگی‌های مهمی که باید قبل از خرید استابلایزر به آن‌ها توجه کنید:

  • نوع نصب و طرز کار استابلایزر: استابلایزرها باید دور از مکان‌های مرطوب و دور از دسترس کودکان باشند. به همین دلیل استابلایزرهای دیواری خیلی بهترند.
  • نمایشگرهای نشانگر: این یک ویژگی مفید است که معمولا در تمام استابلایزرها وجود دارد. این ولتاژ نوسان یا کافی بودن ولتاژ را نشان می‌دهد.
  • سیستم‌های تاخیر زمانی: در صورت قطع برق، این ویژگی به کمپرسورها زمان کافی برای متعادل کردن جریان را می‌دهد.
  • محافظت جریان اضافه بار: این ویژگی خروجی استابلایزر را در هنگام وقوع اتصال کوتاه و سوختگی خاموش خواهد کرد.

خرید استابلایزر ماینر

بهتر است ابتدا بدانید ماینر چیست؟ ساده بگوییم، ماینر یک دستگاه است که می‌تواند ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین را استخراج کند. در واقع به این فرآیند ماینینگ و به کسی که اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کند هم ماینر گفته می‌شود. اما خرید استابلایزر ماینر به چه درد می‌خورد؟

استابلایزر ماینر دستگاهی الکترونیکی است که ولتاژ منبع تغذیه را تصحیح می‌کند تا پایداری و امنیت تجهیزات را بیشتر کند. البته ممکن است گاهی استابلایزر ماینر به عنوان محافظ هم به کار برود اما استابلایزرها چندتا دست دارند! هم کار محافظ را انجام می‌دهند و هم مزایای بسیار دیگری را برای تجهیزات برقی فراهم می‌کنند. با خرید ثبیت کننده ولتاژ ماینر مناسب، به جز استخراج هر کوین، از این سرمایه‌ها به خوبی محافظت خواهید کرد.

به همین دلیل سرعت پاسخگویی و دقت بالا را می‌طلبد. اما بهترین استابلایزرها، استابلایزرهای دارای سه مدل رله‌ای، سروو موتوری و استاتیک هستند.

در مورد قیمت هم همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، با توجه به توان‌های مختلف هر استابلایزر در بازار، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد.

خرید استابلایزر کامپیوتر

خرید استابلایزر کامپیوتر، می‌تواند کامپیوتر و لوازم جانبی آن را در برابر خطراتی مثل افزایش و افت ولتاژ و بقیه نوسان‌های ناگهانی برق شهری حراست کند. در واقع استابلایزر کامپیوتر نوعی مبدل است که با دریافت ولتاژ ورودی (برق شهر) برای کامپیوتر شما، ولتاژی ثابت و بدون نوسان را برای آن می‌سازد.

استابلایزر برای محافظت سایر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی مثل یخچال، تلویزیون، کولر و… نیز به کار می‌رود. همه‌ی دستگاه‌های الکتریکی برای کار کردن با ولتاژ ورودی مشخصی طراحی و تولید می‌شوند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف، ولتاژ برق ورودی ثابت نمی‌ماند و مرتبا با نوسانات قابل توجهی مواجه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا دستگاه بسوزد و دیگر کار نکند.

استابلایزر دستگاه الکترونیکی‌ای است که در واقع ولتاژ برق منبع تغذیه را یکنواخت می‌کند. استابلایزر کامپیوتر دارای فیلترهای الکترونیکی است که که نویز و نوسانات را کاهش می‌دهد و سلامت و طول عمر کامپیوتر شما را در برابر این تغییرات حفظ می‌کند.

از مزایای خرید ثبیت کننده ولتاژ کامپیوتر، محافظت در برابر افت فشار ولتاژ و اضافه ولتاژ شبکه، خصوصا در این تابستان داغ است. مهم‌ترین امتیاز استفاده از استابلایزر برای کامپیوتر و وسایل برقی دیگر، کاهش مصرف انرژی است.

خرید استابلایزر موبایل

استابلایزر موبایل از سه محور و موتور داخلی استفاده می‌کند تا با خنثی کردن حرکت شما، تلفن شما را ثابت نگه دارد و در نتیجه می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای بسیار بهتری بگیرید مکانیزم عملکرد آن دقیقا شبیه سر مرغ و خروس است! آن‌ها تلفن هوشمند شما را به یک دوربین فیلم‌سازی حرفه‌ای تبدیل می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا با موبایل خود یک فیلم پایدار و روان داشته باشید.

اما استابلایزر موبایل چطوری کار می‌کند؟ یک استابلایزر موبایل برای ثابت نگه داشتن حرکت گوشی هوشمند بدون توجه به حرکت آن در زمان گرفتن عکس یا فیلم کار می‌کند. برای تثبیت حرکت، استابلایزر موبایل از ۳ محور، محور شیب، محور پان و محور رول استفاده می‌کند.

بنابراین، اگر قرار بود به سمتی حرکت کنید، گیمبال با حرکت به سمت دیگر گوشی را کاملا ثابت نگه می‌دارد، حتی اگر در حال تکان دادن و رقصیدن باشید! ویژگی‌های تخصصی استابلایزر موبایل، فیلم‌برداری را به یک تجربه‌ بسیار ساده‌ و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. خرید استابلایزر موبایل در موارد زیر به شما کمک می‌کند:

  • کنترل فوکس
  • تنظیمات طول چندگانه
  • جابجایی بین حالت افقی و عمودی
  • فیلمبرداری تایم‌لپس
  • گرفتن ولاگ یا هر فیلمی که نیاز به حرکت دارد

خرید استابلایزر تک فاز

استابلایزر تک فاز برای وسایل برقی خانگی و اداری مثل کولر، یخچال، تلویزیون و… استفاده می‌شود و در انواع مختلفی موجود است. این نوع استابلایزر که از ترانس تک فاز استفاده می‌کند، راندمان بسیار بالایی دارد و در واقع امپدانسی که در این نوع استابلایزرها به کار رفته، کم‌پایدار است.

با خرید استابلایزر تک فاز می‌توانید فرکانس ۵۰ را تجربه کنید که به سرعت ولتاژ خروجی را تصحیح می‌کند و نوسان‌های سوئیچینگ موتور را حذف می‌کند. از طرف دیگر، استابلایزر سه فاز در بیمارستان‌ها برای سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی که به ولتاژ بالا نیاز دارند استفاده می‌شود.

استابلایزر سه فاز هم مثل بقیه مدل‌های استابلایزر مدارهای کنترل الکتریکی ساده‌ای دارد که برای نظارت و کنترل کردن ولتاژ تجهیزات الکتریکی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استابلایزرهای سه فاز ولتاژ ورودی ۳۸۰ تا ۴۵۰ ولت را می‌گیرند و ۳۸۰ ولت را به عنوان خروجی تحویل می‌دهند.

بیشتر استابلایزرهایی که برای محافظت و ایمن نگه داشتن لوازم خانگی استفاده می‌شوند، استابلایزرهای تک فاز هستند. در این نوع از استابلایزرها یک خنثی و یک فاز وجود دارد. برای مثال فاز مثبت و منفی. در حالی که در استابلایزرهای سه فاز، سه فاز (R,Y,B) و یک خنثی وجود دارد. در واقع تفاوت اصلی بین استابلایزهای تک فاز و سه فاز همین است. در زمان خرید ثبیت کننده ولتاژ به این تفاوت‌ها توجه کنید.

خرید استابلایزر لوازم خانگی

وسایل برقی که ما در خانه داریم، برای اینکه درست کار کنند به ولتاژ استاندارد نیاز دارند. ولی در حال حاضر نوسان و نویزها بسیار زیادتر از حد مجاز است. این نوسانات به دستگاه برقی ما آسیب می‌زند و عمر مفید و راندمان دستگاه ما را کاهش می‌دهد. همین جا است که ضرورت خرید استابلایزر لوازم خانگی به چشم می‌آید.

این دستگاه‌ها در بازار به استابلایزرهای خانگی معروف هستند. استابلایزر خانگی یک اسم عامیانه است و می‌تواند تکنولوژی و توان‌های متفاوتی داشته باشد. هدف از تولید تمام این دستگاه‌ها، محفاظت از لوازم برقی، گران‌قیمت و حساس منزل شماست.

اگر کامپیوتر، سیستم‌های صوتی و تصویری به درستی محافظت نشوند می‌توانند صدمات جبران ناپذیری ببینند و از نظر مالی هم شما را تحت فشار بگذارند. اما اگر در آخر می‌خواهید یک استابلایزر خانگی تهیه کنید، حتما قبل از خرید ثبیت کننده ولتاژ به موارد زیر توجه کنید:

  • کم و زیاد شدن نور لامپ‌های خانه شما می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد به استابلایزر نیاز دارید
  • شما فقط باید برای آن دستگاهی که نوسان ولتاژ روی آن اثر گذاشته است استابلایزر بخرید
  • اگر می‌خواهید از تمام لوازم خانگی خود محافظت کنید، باید یک استابلایزر ۶ الی ۸ کاوا انتخاب کنید. (البته وجود کولر گازی می‌تواند این مورد را تغییر دهد)

خرید استابلایزر تلویزیون

همانطور که می‌دانید تمام دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون‌ها (انواع ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی، اولد و …) باید با ولتاژی در محدوده ۲۲۰ ولت مورد استفاده قرار بگیرند. در خیلی از مناطق کشور عزیزمان، به دلایل مختلفی مثل فاصله تا پست‌های توزیع برق، استفاده از کابل‌های غیراستاندارد و سیستم توزیع قدیمی و فرسوده، ولتاژ برق در محدوده استاندارد لوازم صوتی و تصویری منزل شما نیست.

به همین دلیل باید استابلایزر استفاده کنید. استابلایزر تلویزیون اغلب زمان تاخیر کوتاهی بین ۵ تا ۶۰ ثانیه دارد. معمولا به دلیل اینکه شما از دستگاه‌های کم‌مصرف در منزل خودتان در کنار یکدیگر استفاده می‌کنید، استابلایزر تلویزیون بین ۲ تا ۴ پریز خروجی دارد. این به شما کمک می‌کند تا لوازم مختلف مثل تلویزیون، کامپیوتر و تجهیزات مرتبط را به راحتی به صورت همزمان پوشش دهید. جریان مصرفی این نوع از استابلایزرها کم است، بنابراین ما نهایتا دستگاه‌های ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت را برای خرید استابلایزر تلویزیون پیشنهاد می‌کنیم.

در ضمن این با خرید ثبیت کننده ولتاژ تلویزیون، علاوه بر این که می‌توانید سیستم کنترل میکروپروسسوری داشته باشید، یک صفحه نمایش دیجیتالی هم دارید تا پارامترهای مختلف سیستم مثل میزان ولتاژ برق ورودی و درجه حساسیت دستگاه را به شما نشان دهند.

خرید استابلایزر خودرو

در این بخش در مورد خرید استابلایزر خودرو توضیج خواهیم داد و شما را با یکی دیگر از انواع استابلایزر آشنا خواهیم کرد.. وقتی با ماشین خودتان رانندگی می‌کنید و چرخ‎های ماشین شما در حال چرخش است، ممکن است متوجه شده باشید که بدن شما تمایل دارد به سمت بیرون پیچ حرکت کند. همین اتفاق برای تمام قسمت‌های خودروی شما هم می‌افتد. به جز این مورد، قطعات خودرو در خارج از پیچ به سمت جاده رانده می‌شوند به سمت بالا از جاده دور می‌شوند.

اگر به اندازه کافی سریع بپیچید، لاستیک‌های داخل پیچ در واقع می‌توانند از جاده بلند شوند و شما چپ می‌کنید. چرخش بدنه زمانی اتفاق می‌افتد که وزن بیشتری روی لاستیک‌های بیرونی و وزن کمتری روی لاستیک‌های داخلی قرار می‌گیرد که کنترل ماشین را کاهش می‌دهد. در حالت ایده‌آل، بدنه ماشین شما در طول چرخش صاف می‌ماند تا وزن به طور مساوی روی هر چهار لاستیک پخش شود.

یک سناریوی ایده‌آل‌تر، سیستم تعلیق خودروی تنظیم‌شده است که چرخش بدنه را کاهش می‌دهد، خودرو را صاف نگه می‌دارد و حرکت مستقل هر تایر را مختل نمی‌کند. سیستم استابلایزر خودرو بخشی از اکثر سیستم‌های تعلیق در وسایل نقلیه است. همانطور که در سناریوی ایده‌آل بالا گفتیم، سیستم تعلیق برای کاهش چرخش بدنه ساخته شده است. میله‌های استابلایزر خودرو به میله‌های ضدنوسان، میلگردهای نوسانی، میله‌های ضد‌غلت و رول‌میله هم گفته می‌شود.

خرید استابلایزر یخچال

ولتاژ برق نوسان دارد و این کاملا طبیعی و رایج است، اما این نوسانات می‌تواند باعث آسیب دیدن وسایل برقی خانه شما مثل یخچال و فریزر شود. یخچال هم که یکی از گران‌ترین وسایل برقی خانه شما محسوب می‌شود و اگر بسوزد، هزینه سنگینی را روی دوش ما خواهد گذاشت.

به همین دلیل می‌توانید از محافظ مخصوص برای یخچال خود استفاده کنید، اما نوسانات بیش از حد باشند، دیگر محافظ کار راه‌انداز نیست و حتما باید برای خرید استابلایزر یخچال اقدام کنید.

یک استابلایزر یخچال فریزر باکیفیت، استاندارد و مناسب، می‌تواند شما را از شر معضل همیشگی نوسان برق خلاص کند. در این صورت می‌توانید با خیال راحت تجهیزات برقی را استفاده کنید. استابلایزر در واقع نوعی تثبیت‌کننده ولتاژ برق است که می‌تواند از ورود نوسانات ولتاژ نامطلوب و مخرب به یخچال، فریزر یا بقیه وسایل برقی منزل شما جلوگیری کند.

وسایل برقی مثل یخچال و فریزر بهترین عملکرد را در یک ظرفیت تعیین‌شده دارند و هر تغییری در سطح ولتاژ می‌تواند برای همیشه به آن‌ها آسیب برساند یا باعث افت راندمان شود. استابلایزرهای یخچال، وسایلی هستند که جریان ثابتی را که به یخچال شما وارد می‌کنند، بنابراین از هر نوع آسیب جلوگیری می‌کنند.

چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همیشه در رابطه با استابلایزر پرسیده می‌شود این است که چرا این دستگاه فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟ قبل از اینکه در رابطه با این سوال به صورت دقیق صحبت کنیم، لازم است در رابطه با ولتاژ و آمپر توضیحاتی را بدهیم که باید هنگام خرید استابلایزر به آن دقت کنید.

منبع برق یک مدار الکتریکی ولتاژ را به صورت فشاری وارد سیستم می‌کند. در واقع این فشار جریان (الکترون‌های باردار در حرکت) را از یک حلقه رسانا عبور می‌دهد و این امکان را به وجود می‌آورد که کارهایی مانند روشن کردن چراغ انجام شود.

حالا اگر بخواهیم در رابطه با آمپر توضیح دهیم باید گفت که آمپر واحد اندازه گیری سرعت جریان در یک هادی الکتریکی است. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر بیان کنیم، این واحد سرعت حرکت الکترون‌ها را اعلام می‌کند.

برای اینکه مفاهیم بعدی برای شما واضع‌تر باشید باید در رابطه با مقاومت نیز توضیحاتی ارائه دهیم. مقاوت مخالف جریان الکتریی در یک مدار الکتریکی است. در واقع مولفه‌هایی هستند که سرعت حرکت الکترون‌ها را کاهش می‌دهند.

تا اینجا می‌توان به این نتجیه رسید که با افزایش ولتاژ، جریان نیز افزایش پیدا می‎کند ولی مقاومت کاهش پیدا می‌کند.

یک قانون به نام قاون اهم وجود دارد که دقیقا همین موضوع را بیان می‌کند.  V = IRقانون اهم است که در آن V = ولتاژ، I = جریان و R = مقاومت می‌باشد. اینگونه به راحتی ویژگی‌های یک مدار را درک خواهید کرد و متوجه می‌شوید که افزایش یا کاهش هر مولفه چه تاثیری روی سایر مولفه‌ها خواهد داشت.

حالا که در رابطه با این موضوعات توضیح دادیم می‌توانیم راحت‌تر پاسخ سوال مورد نظر را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا هنگام خرید استابلایزر هیچ مشکلی نداشته باشید و همه چیز را در رابطه با تثبیت کننده ولتاژ بدانید.

خب همانطرو که می‌دانید وظیفه و کاربرد تثبیت کننده ولتاژ این است که هنگام کمبود ولتاژ خروجی، آن را تامین کند و نوسانات برق شهری را کنترل نماید. وجود یک ترانسفورماتور داخل استابلایزر این هدف را محقق می‌کند و این وظیفه را انجام می‌دهد.

زمانی که ولتاژ کاهش پیدا می‌کند، ترانسفورماتور جریان بیشتری را جذب خواهد کرد و با این کار میزان مقدار ولت x (مقدار مشخصی) از آمپر را ثابت نگه می‌دارد. به این صورت ولتاژی که از استابلایزر خارج می‌شود در همان محدوده‌ای که وسایل متصل به آن نیاز دارند، ثابت باقی می‌ماند.

به این موضوع دقت کنید که هر ترانسفورماتور  دارای محدوده جریانی است و می‌تواند تا حداکثر میزان مشخصی از جریان را داشته باشد. این مقدار از جریان توسط درجه آمپر مشخصی تامین می‌شود.

هر دستگاهی دارای ولتاژ و توان مشخصی است. زمانی که یک دستگاه الکتریکی روی بار (توان) مخصوصی کار کند، جریان مورد نیازش را مطابق با همان مصرف می‌کند. حالا اگر ولتاژ کاهش پیدا کند ولی بار یکسان باشد، دستگاه جریان بیشتری می‌کشد تا نیاز توان را برآورده کند ولی هیچ تاثیری روی آمپر نخواهد گذاشت. پاسخ سوال شما دقیقا همین جا مشخص خواهد شد. حالا زمانی که برای خرید استابلایزر اقدام می‌کنید هیج ابهامی نخواهید داشت.

کلام آخر

در این مقاله انواع مختلف استابلایزر، کاربرد و مزیت‌هایی که برای شما دارند را بررسی کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. همانطور که دیدید، خرید ثبیت کننده ولتاژ و استفاده از آن، از نظر مالی بسیار منطقی است و نه تنها باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بلکه شما را از روبرو شدن با چالش‌ تعمیر وسایل برقی نجات دهد.

در نهایت توصیه می‌کنیم اگر دچار مشکل نوسان ولتاژ برق هستید، حتما برای خرید استابلایزر اقدام کنید و البته فراموش نکنید قبل از آن به نکات مهمی که در این مقاله مطرح کردیم توجه کنید. باز هم اگر برای خرید ثبیت کننده ولتاژ به مشاوره بیشتر نیاز داشتید یا با مشکلی برخورد کردید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع

شهرام فلوری بازدید : 27 دوشنبه 07 آذر 1401 نظرات (0)

خرید استابلایزر می‌تواند یکی از چالش‌های مهم لوازم برقی را برطرف کند. نوسانات ولتاژ در خطوط برق می‌تواند به وسایل برقی شما مثل تلویزیون، یخچال، تهویه و غیره آسیب بزند و تجهیزات شما را تحت تأثیر قرار دهد و مهم‌تر از همه در این وضعیت اقتصادی واقعا به جیب شما فشار بیاورد! همین موضوع باعث می‌شود تا اکثر افراد به خرید استابلایزر فکر کنند.

یک استابلایزر مناسب می‌تواند شما را از شر این مشکل خلاص کند. استابلایزر از ورود نوسانات ولتاژ نامطلوب به وسایل برقی شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه جلوی هر مشکلی در عملکرد آن‌ها را می‌گیرد. اگر قصد خرید ثبیت کننده ولتاژ را دارید، به تولیدکنندگانی اعتماد کنید که از جدیدترین فناوری و اقدامات کیفی برای تولید استفاده می‌کنند.

تا بتوانید به آسانی از انواع لوازم الکتریکی خود در برابر نوسانات ولتاژ، محافظت کنید. این یک معامله به‌صرفه است!

استابلایزر چه کاری انجام می‌دهد؟

استابلایزرها بیشتر به عنوان یک تنظیم‌کننده ولتاژ خودکار و ایمن استفاده می‌شوند. جزئیاتش کمی پیچیده است که وارد آن نمی‌شویم اما در همین حد بدانید که اگر ولتاژ برق شهری شما پایین باشد، استابلایزر شما آن را حس می‌کند، آن را تا سطح مورد نیاز افزایش می‌دهد و بعد تجهیزات متصل را تغذیه می‌کند، تا بدون مشکل کار کنند.

اگر هم ولتاژ بالا باشد، دقیقا برعکس این اتفاق می‌افتد. استابلایزرها این کار را با استفاده از یک مدار الکترونیکی انجام می‌دهند. زمانی که می‌خواهید برای خرید استابلایزر اقدام کنید حتما به کارایی آن توجه کنید. در صورت خرید بهترین استابلایزر، می‌توانید بسیاری از مشکلات خود را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

تثبیت‌کننده ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که برای ارائه ولتاژ خروجی ثابت به پایانه‌های خروجی، صرف نظر از هرگونه تغییر/ نوسان در ورودی، استفاده می‌شود. به عبارت ساده، استابلایزر میانجی بین منبع برق و وسایل برقی است و قبل از انتقال جریان به وسایل، هرگونه بی‌نظمی در جریان را رفع می‌کند.

هدف اصلی تثبیت‌کننده ولتاژ، محافظت از وسایل الکتریکی (به عنوان مثال دستگاه تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون و غیره) در برابر آسیب احتمالی ناشی از نوسانات ولتاژ، ولتاژ بیش از حد و سایر مشکلات ناشی از ولتاژ است.

استابلایزر با نام یکنواخت‌کننده و AVR (تنظیم کننده ولتاژ خودکار) نیز شناخته می‌شود. استفاده از این دستگاه، تنها محدود به تجهیزاتی که منبع تغذیه آنها از خارج است، مثل وسایل برقی خانه و یا وسایل اداری نیست. حتی کشتی‌هایی که منبع تغذیه آنها داخلی است (آلترناتورهای دیزلی)، برای ایمنی تجهیزات خود به شدت به تثبیت‌کننده ولتاژ وابسته هستند.

انواع مختلف استابلایزرها

انواع مختلفی از استابلایزرها برای خرید در بازار موجود هستند، از جمله انواع اتوماتیک آنالوگ و دیجیتال.

بر اساس نوع کاربرد، آن‌ها ممکن است تک‌فاز (خروجی ۲۲۰-۲۳۰ ولت) یا سه فاز (خروجی ۳۸۰/۴۰۰ ولت) باشند. سیستم تک فاز متداول‌ترین سیستم است و عمدتاً در خانه‌ها استفاده می‌شود، درحالی‌که سیستم سه‌فاز در ساختمان‌های صنعتی یا تجاری که بارهای سنگین برق مورد نیاز است رایج است. تثبیت‌کننده‌های ولتاژ برای هر دو نوع جریان برق موجود هستند. انواع سه فاز در دو مدل مختلف تولید می‌شوند:

  • مدل بار متعادل
  • مدل بار نامتعادل

سیستم‌های تک‌فاز از نیروی الکتریکی جریان متناوب (AC) استفاده می‌کنند که در آن ولتاژ و جریان از نظر مقدار و جهت به صورت چرخه‌ای تغییر می‌کند، معمولاً 50 تا 60 بار در ثانیه. این در حالی است که برق سه فاز را می‌توان به عنوان سه منبع برق تک‌فاز در نظر گرفت. رویین سیستم انواع استابلایزر را برای مصارف خانگی و صنعتی ارائه می‌کند.

روش تنظیم برق خروجی توسط استابیلایزر

تنظیم خروجی برق تثبیت‌کننده به روش «باک و بوست» در مدار داخلی دستگاه انجام می‌شود. مبدل باک-بوست نوعی مبدل DC به DC است (همچنین به عنوان چاپر نیز شناخته می‌شود) که دارای ولتاژ خروجی است که بزرگ‌تر یا کمتر از مقدار ولتاژ ورودی است. باک (Buck) به معنای کاهش جریان و بوست (Boost) به معنای افزایش جریان است.

یک استابیلایزر معمولی می‌تواند ولتاژ خروجی ۲۰۰-۲۴۰ ولت با بوست-باک ۲۰-۳۵ ولت، از تغذیه ولتاژ ورودی از ۱۸۰ ولت تا ۲۷۰ ولت را تضمین کند. به عبارت دیگر، این نوع تثبیت‌کننده، ولتاژ ۱۸۰ تا ۲۷۰ ولت را گرفته و بین ۲۰-۳۵ ولت کاهش یا افزایش می‌دهد و در انتها با ۲۰۰-۲۴۰ ولت به صورت پایدار خارج می‌کند.

این در حالی است که یک استابیلایزر قوی می‌تواند ولتاژ خروجی تثبیت‌شده ۱۹۰-۲۴۰ ولت را با یک بوست-باک ۵۰-۵۵ ولت از ولتاژ ورودی ۱۴۰ تا ۳۰۰ ولت تضمین کند. به عبارت دیگر، این نوع تثبیت‌کننده، ولتاژ ۱۴۰ تا ۳۰۰ را گرفته و بین ۵۰-۵۵ ولت کاهش یا افزایش می‌دهد و در انتها با ۱۹۰-۲۴۰ ولت به صورت پایدار خارج می‌کند.

عمل افزودن و کاهش جریان ولتاژ، از طریق ترانسفورماتور نصب شده در تثبیت‌کننده ولتاژ انجام می‌شود. این ترانسفورماتور بسته به نوع تثبیت‌کننده ولتاژ می‌تواند دستی یا اتوماتیک باشد.

چرا به تثبیت‌کننده ولتاژ نیاز داریم؟

به دلایل مختلفی هر خانه و صنعتی نیاز به تثبیت‌کننده ولتاژ دارد. در این قسمت از مقاله، چهار دلیل خرید استابلایزر را بررسی می‌کنیم و می‌توانیم متوجه فرق استابلایزر و یو پی اس شویم:

جلوگیری از خراب‌شدن تجهیزات

همه دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند که در یک ولتاژ خاص کار کنند، هرگونه تغییر ولتاژ می‌تواند باعث آسیب جدی به دستگاه شود. برای هر دستگاه الکتریکی، یک محدودیت ولتاژ ایمن وجود دارد، هر گونه افزایش یا کاهش در برق ورودی نسب به میزان ایمن، می‌تواند کارایی دستگاه را کاهش دهد یا حتی منجر به خرابی تجهیزات شود.

خرید تثبیت کننده ولتاژ احتمال خرابی تجهیزات به علت تغییر نوسان برق را تقریباً به صفر می‌رساند.

افزایش طول عمر وسایل با خرید استابلایزر

استبیلایز، جریان الکتریکی ثابتی را به دستگاه‌ها می‌رساند. این امر کارایی آنها را افزایش می‌دهد و به افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند. اگر می‌خواهید تجهیزات شما تا حد امکان عمر طولانی داشته باشند، لازم است حتماً از این تثبیت‌کننده‌ها استفاده کنید.

کاهش هزینه‌ها

خرید تثبیت‌کننده ولتاژ، یک سرمایه‌گذاری است. با این کار پول زیادی که در غیر این صورت مجبور بودید برای تعمیر دستگاه‌ها بپردازید در جیب شما باقی می‌ماند. از این گذشته، وقتی طول عمر دستگاهاه زیاد می‌شود، شما به دفعات کمتری مجبور به خرید وسایل جدید هستید.

جلوگیری از آتش‌سوزی و آسیب به خانه و کارگاه

همه ما از بلایای مرتبط با خرابی برق آگاه هستیم. یک اتصال کوتاه می‌تواند آسیب زیادی وارد کرده وحتی سبب آتش‌سوزی شود و ممکن است به قیمت جان انسان نیز تمام شود. خرید استابلایزر، احتمال خرابی دستگاه برقی را کاهش می‌دهد و در نتیجه خانه و جان ما را از هر بلایی محافظت می‌کند.

قیمت استابلایزر

استابلایزر یا ثبیت کننده ولتاژ انواع مختلفی دارند. مثلا برای کاربری‌های کوچک مثل تلویزیون، یخچال و مایکرویو قطعا قیمت کمتری باید بپردازید تا برای یک استابلایزر غول‌پیکر! قیمت استابلایزر با توجه به ویژگی‌های آن متفاوت است. توان‌های مختلف و برند استابلایزر و حتی کشور سازنده هم می‌تواند این قیمت را تغییر دهد. برای خرید ثبیت کننده ولتاژ مدل‌های متنوعی در بازار ایران وجود دارد که قیمت مناسبی نسبت به استابلایزرهای دیگر دارند.

استابلایزرها با برندها متفاوتی تولید می‌شوند که قطعا در قیمت موثر است و البته با توجه به مقدار توان و آمپر مورد نیاز، قیمت استابلایزر هم متغیر است. یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید استابلایزر گارانتی و خدمات آن است. حتما سعی کنید از شرکتی اقدام به خرید ثبیت کننده ولتاژ کنید که پاسخگوی شماست و بعد از اینکه پول را گرفت شما را فراموش نخواهد کرد.

به هر حال با قیمت‌های موجود در بازار و با توجه به افزایش قیمت همه لوازم خانگی، پیشنهاد می‌کنیم حتما به خرید استابلایزر فکر کنید! البته قبل از خرید ثبیت کننده ولتاژ، حتما تحقیق کنید تا بهترین استابلایزر ممکن را با بهترین قیمت خریداری کنید.

به طور کلی عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر ولتاژ شامل موارد زیر هستند:

تکنولوژی

استابلایزر رله‌ای نوع قدیمی‌تر استابلایزرهای امروزی -که سروو موتوری هستند- است. انواع رله‌ای قدری خطای بیشتری در تنظیم جریان دارند. خطای نوع سروو موتوری ۱ درصد است درحالی‌که خطای نوع رله‌ای ۱۰ درصد است. این بدان معنا است که اگر ولتاژ بهینه یک دستگاه ۲۲۰ ولت باشد، انواع سروو ولتاژ ۱۱۸ تا ۲۲۲ ولت را ارائه می‌کنند، درحالی‌که انواع رله‌ای ولتاژ را در دامنه ۲۲ ولت پایین‌تر و یا بالاتر ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر در این دو نوع، سرعت واکنش آنها است. سرعت پاسخ به تغییر ولتاژ در انواع رله‌ای کندتر از استابلایزر سروو موتوری است. این دستگاه، در عرض میلی‌ثانیه به انحراف ولتاژ +/- ۱% پاسخ می‌دهد و آن را اصلاح می‌کند. این درحالی است که نوع رله‌ای در عرض ۱ ثانیه به انحراف ولتاژ +/- ۷% پاسخ خواهد داد.

این تفاوت در تکنولوژی، یک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است؛ به گونه‌ای که انواع رله‌ای قیمت کمتری نسبت به انواع سروو موتوری اتوماتیک دارند.

با این حال، باید در نظر داشته باشید که این تفاوت در کیفیت و عملکرد، به این معنا نیست که شما همیشه مجبور هستید دستگاه گران‌تر را بخرید. استابلایزرهای سروو موتوری برای دستگاه‌های حساس و گران‌قیمت واقعاً لازم هستند. اما برای وسایل خانگی معمولاً نوع رله‌ای کافی است. این استابلایزر، ولتاژ را تا حد قابل قبولی ثابت کرده و آن را در محدوده بهینه شده به دستگاه می‌رساند.

قدرت استابلایزر

یک استابلایزر معمولی می‌تواند ولتاژ ۲۰۰-۲۴۰ ولت را دریافت کند و آن را حداکثر ۲۰-۳۵ ولت کاهش و افزایش دهد و در اختیار تجهیزات الکتریکی قرار دهد. این درحالی است که یک استابلایزر قدرتمند، ولتاژ ورودی ۱۴۰ تا ۳۰۰ ولت را دریافت کرده و آن را ۵۰-۵۵ ولت کاهش یا افزایش داده و در اختیار تجهیزات الکترونیکی قرار می‌هد.

مشخص است که قدرت تثبیت‌کننده، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است. نمی‌توان انتظار داشت که یک استابلایزر قوی را با قیمت استابلایز ضعیف خریداری کرد. با این حال، مثل مورد قبلی، همیشه احتیاجی به خرید استابلایزر قوی نیست.

تک‌فاز و سه‌فاز بودن

استابلایزهایی که با برق تک‌فاز کار می‌کنند معمولاً ارزان‌تر هستند. با این وجود این دستگاه‌ها برای مصارفی که در آنها از برق سه فاز استفاده می‌شود -مثل ساختمان‌های تجاری و صنایع قابل استفاده نیستند. برق مورد استفاده در ساختمان مسکونی تقریباً همیشه تک‌فاز است، به همین دلیل اگر برای وسایل خانگی استابلایزر می‌خواهید، خرید استابلایزرهای تک‌فاز، نیاز شما را مرتفع می‌کند و لازم نیست هزینه زیادی برای خریدن انواع سه‌فاز بپردازید.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که استابلایزر سروو موتوری برخلاف سایر انواع استابلایزرها هم می‌تواند برق تک‌فاز و هم سه‌فاز را پشتیبانی کند.

کیفیت قطعات

همانند تمام اجناس دیگر، کیفیت قطعات یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت استابلایزر است و باید بگوییم که نقش مهمی را هم ایفا می‌کند. هر چه قطعاتی که دستگاه با آن ساخته می‌شوند با کیفیت‌تر باشند، لازم است هزینه بیشتری را برای آن پرداخت کنید. با این حال، این هزینه به هدر نمی‌رود و با افزایش طول عمر استابلایزر و به دنبال آن، دستگاه‌های الکتریکی شما، پولی که خرج کرده‌اید به جیبتان بر می‌گردد.

در خرید استابلایزر از هر نوع، سعی کنید جنس خوبی را انتخاب کنید. رویین سیستم انواع مختلف استابلایزرها را متناسب با نیاز شما ارائه می‌دهد.

راهنمای خرید استابلایزر

خب حالا که متوجه شدید یک استابلایزر تا چه اندازه می‌تواند در محافظت از وسایل و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما موثر باشد، بهتر است به راهنمای خرید ثبیت کننده ولتاژ بپردازیم تا نکات کلیدی و مهم قبل از خرید استابلایزر را بدانید. برای خرید ثبیت کننده ولتاژ، مراحل زیر را دنبال کنید:

ولتاژ، جریان و توان دستگاه را یادداشت کنید. نگران نباشید، معمولاً روی برچسب مشخصات روی دستگاه شما نوشته شده. این جزئیات در دفترچه راهنمای کاربر هم وجود دارد. ابتدا باید توان (بر حسب وات) تمام وسایلی را که به یک استابلایزر وصل می‌شوند یادداشت کنید. مجموع کل توان مصرفی (یا وات) بار روی استابلایزر را بر حسب وات نشان می‌دهد. محدوده کاری استابلایزر شما با نوسانات ولتاژ در محل شما تعیین می‌شود.

ویژگی‌های مهمی که باید قبل از خرید استابلایزر به آن‌ها توجه کنید:

  • نوع نصب و طرز کار استابلایزر: استابلایزرها باید دور از مکان‌های مرطوب و دور از دسترس کودکان باشند. به همین دلیل استابلایزرهای دیواری خیلی بهترند.
  • نمایشگرهای نشانگر: این یک ویژگی مفید است که معمولا در تمام استابلایزرها وجود دارد. این ولتاژ نوسان یا کافی بودن ولتاژ را نشان می‌دهد.
  • سیستم‌های تاخیر زمانی: در صورت قطع برق، این ویژگی به کمپرسورها زمان کافی برای متعادل کردن جریان را می‌دهد.
  • محافظت جریان اضافه بار: این ویژگی خروجی استابلایزر را در هنگام وقوع اتصال کوتاه و سوختگی خاموش خواهد کرد.

خرید استابلایزر ماینر

بهتر است ابتدا بدانید ماینر چیست؟ ساده بگوییم، ماینر یک دستگاه است که می‌تواند ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین را استخراج کند. در واقع به این فرآیند ماینینگ و به کسی که اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کند هم ماینر گفته می‌شود. اما خرید استابلایزر ماینر به چه درد می‌خورد؟

استابلایزر ماینر دستگاهی الکترونیکی است که ولتاژ منبع تغذیه را تصحیح می‌کند تا پایداری و امنیت تجهیزات را بیشتر کند. البته ممکن است گاهی استابلایزر ماینر به عنوان محافظ هم به کار برود اما استابلایزرها چندتا دست دارند! هم کار محافظ را انجام می‌دهند و هم مزایای بسیار دیگری را برای تجهیزات برقی فراهم می‌کنند. با خرید ثبیت کننده ولتاژ ماینر مناسب، به جز استخراج هر کوین، از این سرمایه‌ها به خوبی محافظت خواهید کرد.

به همین دلیل سرعت پاسخگویی و دقت بالا را می‌طلبد. اما بهترین استابلایزرها، استابلایزرهای دارای سه مدل رله‌ای، سروو موتوری و استاتیک هستند.

در مورد قیمت هم همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، با توجه به توان‌های مختلف هر استابلایزر در بازار، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد.

خرید استابلایزر کامپیوتر

خرید استابلایزر کامپیوتر، می‌تواند کامپیوتر و لوازم جانبی آن را در برابر خطراتی مثل افزایش و افت ولتاژ و بقیه نوسان‌های ناگهانی برق شهری حراست کند. در واقع استابلایزر کامپیوتر نوعی مبدل است که با دریافت ولتاژ ورودی (برق شهر) برای کامپیوتر شما، ولتاژی ثابت و بدون نوسان را برای آن می‌سازد.

استابلایزر برای محافظت سایر دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی مثل یخچال، تلویزیون، کولر و… نیز به کار می‌رود. همه‌ی دستگاه‌های الکتریکی برای کار کردن با ولتاژ ورودی مشخصی طراحی و تولید می‌شوند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف، ولتاژ برق ورودی ثابت نمی‌ماند و مرتبا با نوسانات قابل توجهی مواجه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا دستگاه بسوزد و دیگر کار نکند.

استابلایزر دستگاه الکترونیکی‌ای است که در واقع ولتاژ برق منبع تغذیه را یکنواخت می‌کند. استابلایزر کامپیوتر دارای فیلترهای الکترونیکی است که که نویز و نوسانات را کاهش می‌دهد و سلامت و طول عمر کامپیوتر شما را در برابر این تغییرات حفظ می‌کند.

از مزایای خرید ثبیت کننده ولتاژ کامپیوتر، محافظت در برابر افت فشار ولتاژ و اضافه ولتاژ شبکه، خصوصا در این تابستان داغ است. مهم‌ترین امتیاز استفاده از استابلایزر برای کامپیوتر و وسایل برقی دیگر، کاهش مصرف انرژی است.

خرید استابلایزر موبایل

استابلایزر موبایل از سه محور و موتور داخلی استفاده می‌کند تا با خنثی کردن حرکت شما، تلفن شما را ثابت نگه دارد و در نتیجه می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای بسیار بهتری بگیرید مکانیزم عملکرد آن دقیقا شبیه سر مرغ و خروس است! آن‌ها تلفن هوشمند شما را به یک دوربین فیلم‌سازی حرفه‌ای تبدیل می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا با موبایل خود یک فیلم پایدار و روان داشته باشید.

اما استابلایزر موبایل چطوری کار می‌کند؟ یک استابلایزر موبایل برای ثابت نگه داشتن حرکت گوشی هوشمند بدون توجه به حرکت آن در زمان گرفتن عکس یا فیلم کار می‌کند. برای تثبیت حرکت، استابلایزر موبایل از ۳ محور، محور شیب، محور پان و محور رول استفاده می‌کند.

بنابراین، اگر قرار بود به سمتی حرکت کنید، گیمبال با حرکت به سمت دیگر گوشی را کاملا ثابت نگه می‌دارد، حتی اگر در حال تکان دادن و رقصیدن باشید! ویژگی‌های تخصصی استابلایزر موبایل، فیلم‌برداری را به یک تجربه‌ بسیار ساده‌ و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. خرید استابلایزر موبایل در موارد زیر به شما کمک می‌کند:

  • کنترل فوکس
  • تنظیمات طول چندگانه
  • جابجایی بین حالت افقی و عمودی
  • فیلمبرداری تایم‌لپس
  • گرفتن ولاگ یا هر فیلمی که نیاز به حرکت دارد

خرید استابلایزر تک فاز

استابلایزر تک فاز برای وسایل برقی خانگی و اداری مثل کولر، یخچال، تلویزیون و… استفاده می‌شود و در انواع مختلفی موجود است. این نوع استابلایزر که از ترانس تک فاز استفاده می‌کند، راندمان بسیار بالایی دارد و در واقع امپدانسی که در این نوع استابلایزرها به کار رفته، کم‌پایدار است.

با خرید استابلایزر تک فاز می‌توانید فرکانس ۵۰ را تجربه کنید که به سرعت ولتاژ خروجی را تصحیح می‌کند و نوسان‌های سوئیچینگ موتور را حذف می‌کند. از طرف دیگر، استابلایزر سه فاز در بیمارستان‌ها برای سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی که به ولتاژ بالا نیاز دارند استفاده می‌شود.

استابلایزر سه فاز هم مثل بقیه مدل‌های استابلایزر مدارهای کنترل الکتریکی ساده‌ای دارد که برای نظارت و کنترل کردن ولتاژ تجهیزات الکتریکی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع استابلایزرهای سه فاز ولتاژ ورودی ۳۸۰ تا ۴۵۰ ولت را می‌گیرند و ۳۸۰ ولت را به عنوان خروجی تحویل می‌دهند.

بیشتر استابلایزرهایی که برای محافظت و ایمن نگه داشتن لوازم خانگی استفاده می‌شوند، استابلایزرهای تک فاز هستند. در این نوع از استابلایزرها یک خنثی و یک فاز وجود دارد. برای مثال فاز مثبت و منفی. در حالی که در استابلایزرهای سه فاز، سه فاز (R,Y,B) و یک خنثی وجود دارد. در واقع تفاوت اصلی بین استابلایزهای تک فاز و سه فاز همین است. در زمان خرید ثبیت کننده ولتاژ به این تفاوت‌ها توجه کنید.

خرید استابلایزر لوازم خانگی

وسایل برقی که ما در خانه داریم، برای اینکه درست کار کنند به ولتاژ استاندارد نیاز دارند. ولی در حال حاضر نوسان و نویزها بسیار زیادتر از حد مجاز است. این نوسانات به دستگاه برقی ما آسیب می‌زند و عمر مفید و راندمان دستگاه ما را کاهش می‌دهد. همین جا است که ضرورت خرید استابلایزر لوازم خانگی به چشم می‌آید.

این دستگاه‌ها در بازار به استابلایزرهای خانگی معروف هستند. استابلایزر خانگی یک اسم عامیانه است و می‌تواند تکنولوژی و توان‌های متفاوتی داشته باشد. هدف از تولید تمام این دستگاه‌ها، محفاظت از لوازم برقی، گران‌قیمت و حساس منزل شماست.

اگر کامپیوتر، سیستم‌های صوتی و تصویری به درستی محافظت نشوند می‌توانند صدمات جبران ناپذیری ببینند و از نظر مالی هم شما را تحت فشار بگذارند. اما اگر در آخر می‌خواهید یک استابلایزر خانگی تهیه کنید، حتما قبل از خرید ثبیت کننده ولتاژ به موارد زیر توجه کنید:

  • کم و زیاد شدن نور لامپ‌های خانه شما می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد به استابلایزر نیاز دارید
  • شما فقط باید برای آن دستگاهی که نوسان ولتاژ روی آن اثر گذاشته است استابلایزر بخرید
  • اگر می‌خواهید از تمام لوازم خانگی خود محافظت کنید، باید یک استابلایزر ۶ الی ۸ کاوا انتخاب کنید. (البته وجود کولر گازی می‌تواند این مورد را تغییر دهد)

خرید استابلایزر تلویزیون

همانطور که می‌دانید تمام دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون‌ها (انواع ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی، اولد و …) باید با ولتاژی در محدوده ۲۲۰ ولت مورد استفاده قرار بگیرند. در خیلی از مناطق کشور عزیزمان، به دلایل مختلفی مثل فاصله تا پست‌های توزیع برق، استفاده از کابل‌های غیراستاندارد و سیستم توزیع قدیمی و فرسوده، ولتاژ برق در محدوده استاندارد لوازم صوتی و تصویری منزل شما نیست.

به همین دلیل باید استابلایزر استفاده کنید. استابلایزر تلویزیون اغلب زمان تاخیر کوتاهی بین ۵ تا ۶۰ ثانیه دارد. معمولا به دلیل اینکه شما از دستگاه‌های کم‌مصرف در منزل خودتان در کنار یکدیگر استفاده می‌کنید، استابلایزر تلویزیون بین ۲ تا ۴ پریز خروجی دارد. این به شما کمک می‌کند تا لوازم مختلف مثل تلویزیون، کامپیوتر و تجهیزات مرتبط را به راحتی به صورت همزمان پوشش دهید. جریان مصرفی این نوع از استابلایزرها کم است، بنابراین ما نهایتا دستگاه‌های ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت را برای خرید استابلایزر تلویزیون پیشنهاد می‌کنیم.

در ضمن این با خرید ثبیت کننده ولتاژ تلویزیون، علاوه بر این که می‌توانید سیستم کنترل میکروپروسسوری داشته باشید، یک صفحه نمایش دیجیتالی هم دارید تا پارامترهای مختلف سیستم مثل میزان ولتاژ برق ورودی و درجه حساسیت دستگاه را به شما نشان دهند.

خرید استابلایزر خودرو

در این بخش در مورد خرید استابلایزر خودرو توضیج خواهیم داد و شما را با یکی دیگر از انواع استابلایزر آشنا خواهیم کرد.. وقتی با ماشین خودتان رانندگی می‌کنید و چرخ‎های ماشین شما در حال چرخش است، ممکن است متوجه شده باشید که بدن شما تمایل دارد به سمت بیرون پیچ حرکت کند. همین اتفاق برای تمام قسمت‌های خودروی شما هم می‌افتد. به جز این مورد، قطعات خودرو در خارج از پیچ به سمت جاده رانده می‌شوند به سمت بالا از جاده دور می‌شوند.

اگر به اندازه کافی سریع بپیچید، لاستیک‌های داخل پیچ در واقع می‌توانند از جاده بلند شوند و شما چپ می‌کنید. چرخش بدنه زمانی اتفاق می‌افتد که وزن بیشتری روی لاستیک‌های بیرونی و وزن کمتری روی لاستیک‌های داخلی قرار می‌گیرد که کنترل ماشین را کاهش می‌دهد. در حالت ایده‌آل، بدنه ماشین شما در طول چرخش صاف می‌ماند تا وزن به طور مساوی روی هر چهار لاستیک پخش شود.

یک سناریوی ایده‌آل‌تر، سیستم تعلیق خودروی تنظیم‌شده است که چرخش بدنه را کاهش می‌دهد، خودرو را صاف نگه می‌دارد و حرکت مستقل هر تایر را مختل نمی‌کند. سیستم استابلایزر خودرو بخشی از اکثر سیستم‌های تعلیق در وسایل نقلیه است. همانطور که در سناریوی ایده‌آل بالا گفتیم، سیستم تعلیق برای کاهش چرخش بدنه ساخته شده است. میله‌های استابلایزر خودرو به میله‌های ضدنوسان، میلگردهای نوسانی، میله‌های ضد‌غلت و رول‌میله هم گفته می‌شود.

خرید استابلایزر یخچال

ولتاژ برق نوسان دارد و این کاملا طبیعی و رایج است، اما این نوسانات می‌تواند باعث آسیب دیدن وسایل برقی خانه شما مثل یخچال و فریزر شود. یخچال هم که یکی از گران‌ترین وسایل برقی خانه شما محسوب می‌شود و اگر بسوزد، هزینه سنگینی را روی دوش ما خواهد گذاشت.

به همین دلیل می‌توانید از محافظ مخصوص برای یخچال خود استفاده کنید، اما نوسانات بیش از حد باشند، دیگر محافظ کار راه‌انداز نیست و حتما باید برای خرید استابلایزر یخچال اقدام کنید.

یک استابلایزر یخچال فریزر باکیفیت، استاندارد و مناسب، می‌تواند شما را از شر معضل همیشگی نوسان برق خلاص کند. در این صورت می‌توانید با خیال راحت تجهیزات برقی را استفاده کنید. استابلایزر در واقع نوعی تثبیت‌کننده ولتاژ برق است که می‌تواند از ورود نوسانات ولتاژ نامطلوب و مخرب به یخچال، فریزر یا بقیه وسایل برقی منزل شما جلوگیری کند.

وسایل برقی مثل یخچال و فریزر بهترین عملکرد را در یک ظرفیت تعیین‌شده دارند و هر تغییری در سطح ولتاژ می‌تواند برای همیشه به آن‌ها آسیب برساند یا باعث افت راندمان شود. استابلایزرهای یخچال، وسایلی هستند که جریان ثابتی را که به یخچال شما وارد می‌کنند، بنابراین از هر نوع آسیب جلوگیری می‌کنند.

چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همیشه در رابطه با استابلایزر پرسیده می‌شود این است که چرا این دستگاه فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟ قبل از اینکه در رابطه با این سوال به صورت دقیق صحبت کنیم، لازم است در رابطه با ولتاژ و آمپر توضیحاتی را بدهیم که باید هنگام خرید استابلایزر به آن دقت کنید.

منبع برق یک مدار الکتریکی ولتاژ را به صورت فشاری وارد سیستم می‌کند. در واقع این فشار جریان (الکترون‌های باردار در حرکت) را از یک حلقه رسانا عبور می‌دهد و این امکان را به وجود می‌آورد که کارهایی مانند روشن کردن چراغ انجام شود.

حالا اگر بخواهیم در رابطه با آمپر توضیح دهیم باید گفت که آمپر واحد اندازه گیری سرعت جریان در یک هادی الکتریکی است. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر بیان کنیم، این واحد سرعت حرکت الکترون‌ها را اعلام می‌کند.

برای اینکه مفاهیم بعدی برای شما واضع‌تر باشید باید در رابطه با مقاومت نیز توضیحاتی ارائه دهیم. مقاوت مخالف جریان الکتریی در یک مدار الکتریکی است. در واقع مولفه‌هایی هستند که سرعت حرکت الکترون‌ها را کاهش می‌دهند.

تا اینجا می‌توان به این نتجیه رسید که با افزایش ولتاژ، جریان نیز افزایش پیدا می‎کند ولی مقاومت کاهش پیدا می‌کند.

یک قانون به نام قاون اهم وجود دارد که دقیقا همین موضوع را بیان می‌کند.  V = IRقانون اهم است که در آن V = ولتاژ، I = جریان و R = مقاومت می‌باشد. اینگونه به راحتی ویژگی‌های یک مدار را درک خواهید کرد و متوجه می‌شوید که افزایش یا کاهش هر مولفه چه تاثیری روی سایر مولفه‌ها خواهد داشت.

حالا که در رابطه با این موضوعات توضیح دادیم می‌توانیم راحت‌تر پاسخ سوال مورد نظر را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا هنگام خرید استابلایزر هیچ مشکلی نداشته باشید و همه چیز را در رابطه با تثبیت کننده ولتاژ بدانید.

خب همانطرو که می‌دانید وظیفه و کاربرد تثبیت کننده ولتاژ این است که هنگام کمبود ولتاژ خروجی، آن را تامین کند و نوسانات برق شهری را کنترل نماید. وجود یک ترانسفورماتور داخل استابلایزر این هدف را محقق می‌کند و این وظیفه را انجام می‌دهد.

زمانی که ولتاژ کاهش پیدا می‌کند، ترانسفورماتور جریان بیشتری را جذب خواهد کرد و با این کار میزان مقدار ولت x (مقدار مشخصی) از آمپر را ثابت نگه می‌دارد. به این صورت ولتاژی که از استابلایزر خارج می‌شود در همان محدوده‌ای که وسایل متصل به آن نیاز دارند، ثابت باقی می‌ماند.

به این موضوع دقت کنید که هر ترانسفورماتور  دارای محدوده جریانی است و می‌تواند تا حداکثر میزان مشخصی از جریان را داشته باشد. این مقدار از جریان توسط درجه آمپر مشخصی تامین می‌شود.

هر دستگاهی دارای ولتاژ و توان مشخصی است. زمانی که یک دستگاه الکتریکی روی بار (توان) مخصوصی کار کند، جریان مورد نیازش را مطابق با همان مصرف می‌کند. حالا اگر ولتاژ کاهش پیدا کند ولی بار یکسان باشد، دستگاه جریان بیشتری می‌کشد تا نیاز توان را برآورده کند ولی هیچ تاثیری روی آمپر نخواهد گذاشت. پاسخ سوال شما دقیقا همین جا مشخص خواهد شد. حالا زمانی که برای خرید استابلایزر اقدام می‌کنید هیج ابهامی نخواهید داشت.

کلام آخر

در این مقاله انواع مختلف استابلایزر، کاربرد و مزیت‌هایی که برای شما دارند را بررسی کردیم و امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید. همانطور که دیدید، خرید ثبیت کننده ولتاژ و استفاده از آن، از نظر مالی بسیار منطقی است و نه تنها باعث می‌شود تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بلکه شما را از روبرو شدن با چالش‌ تعمیر وسایل برقی نجات دهد.

در نهایت توصیه می‌کنیم اگر دچار مشکل نوسان ولتاژ برق هستید، حتما برای خرید استابلایزر اقدام کنید و البته فراموش نکنید قبل از آن به نکات مهمی که در این مقاله مطرح کردیم توجه کنید. باز هم اگر برای خرید ثبیت کننده ولتاژ به مشاوره بیشتر نیاز داشتید یا با مشکلی برخورد کردید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 602
  • بازدید سال : 4,626
  • بازدید کلی : 15,020