loading...

آجیل سلامت

یکی از رایج‌ترین دردها و مشکلاتی که ممکن است در طول زندگی برای هر فرد بزرگسالی بوجود بیاید، کمر درد است. در برخی شرایط کمر درد به دلیل آسیب بوده که باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان جدی آ

شهرام فلوری بازدید : 73 شنبه 19 فروردین 1402 نظرات (0)

یکی از رایج‌ترین دردها و مشکلاتی که ممکن است در طول زندگی برای هر فرد بزرگسالی بوجود بیاید، کمر درد است. در برخی شرایط کمر درد به دلیل آسیب بوده که باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان جدی آن باشید. اما اگر کمر درد شما به دلیل پسچر نامناسب هنگام فعالیت یا ضعف عضلات شما باشد، می‌توانید با انواع درمان خانگی کمردرد، این عارضه را درمان کنید.

علاوه بر روش های درمان خانگی در هنگام کمر درد، شما می‌توانید برای کاهش درد از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده نمایید. هرچند که هر تجویز دارویی بدون نظر پزشک می‌‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و بهتر است که از خود درمانی پرهیز کنید.

در این مقاله ما برخی روش های درمان خانگی کمر درد را معرفی خواهیم کرد که به کمک آن بتوانید تا حدودی درد را در اندام کمر خود کاهش دهید.

ورزش؛ تاثیرگذارترین درمان خانگی کمردرد

احساس درد در ناحیه کمر در صورتی که آسیب شدید و جدی نباشد، با انجام برخی حرکات ورزشی یا فیزیوتراپی کمر به راحتی قابل بهبود است. پیاده روی برای کاهش درد کمر بسیار مفید می‌باشد. همچنین انجام تمرینات یوگا، ورزش در آب و حرکات کششی می‌تواند موجب تقویت عضلات حمایتی ستون فقرات شده و فشار را از روی مهره‌های کمر بردارد تا ستون فقرات شما فرصت بهبود پیدا کنند.

از طرف دیگر ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن شما شده که یک هورمون کاهش درد در مغز است. به این صورت شما درد کمتری را احساس خواهید کرد.

استفاده از محصولات ضد درد برای درمان درد کمر

برخی از پمادها، قرص ها یا سایر محصولات ضد درد هستند که می‌تواند در درمان درد کمر شما مفید باشد. پمادهایی که دارای کپسایسین هستند یا پماد فلفل و... یکی از روش های درمان خانگی کمر درد است که موجب می‌شود محل درد شما گرم شده و به این صورت درد تسکین یابد.

از طرف دیگر پمادهایی که دارای منتول هستند نیز برخلاف پمادهایی که بالا توضیح دادیم، با خنک کردن ناحیه درد موجب کاهش درد موقتی کمر شما خواهند شد. منتول پایانه های درد را بروی پوست شما بی حس می‌کنند.

استفاده از کفش مناسب؛ درمان خانگی و موثر کمردرد

کفش یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر ایجاد و درمان کمر درد است. در صورتی که شما از کفش نامناسب استفاده نمایید به عضلات پا، گردن و کمر خود می‌توانید فشار زیادی وارد کنید و این امر باعث ایجاد درد شدید در این نواحی خواهد شد.

استفاده از کفش هایی که کفی طبی مناسب ندارند و یا استفاده از کفش های پاشنه بلند می‌تواند فشار زیادی را بر روی کمرتان وارد کند. به همین منظور یکی از بهترین اقداماتی که در جهت بهبود کمر درد می‌توانید انجام دهید، استفاده از کفش مناسب است.

رعایت اصول ارگونومی؛ پیشگیری و درمان خانگی کمردرد

تمامی افراد بزرگسال مدت زیادی از روز خود را در حال کار و فعالیت می‌گذارند. چه کار شما پشت میز نشستن باشد یا به مدت طولانی سرپا ایستادن، یا بلند کردن اجسام سنگین، در صورتی که اصول ارگونومی را رعایت نکنید؛ ممکن است فشار زیادی بر روی کمر خود وارد کنید. همین امر سبب بسیاری از کمردردهاست.

پشت میز نشستن طولانی مدت می‌تواند موجب قوس یا گودی کمر شما شود. بلند کردن وسایل سنگین می‌تواند موجب دیسک کمر و فتق دیسک شود. به همین منظور رعایت اصول ارگونومی در حین هر نوع فعالیتی از مهم ترین اقداماتی است که افراد برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد یا در پروسه درمان باید انجام دهند.

فیزیوتراپی و درمان کمردرد

فیزیوتراپی با استفاده از روش های مختلف تلاش می‌کند تا عضلات را تقویت کرده و آسیب های موجود در مفاصل، استخوان‌ها و عضلات را درمان کند. در همین راستا از سایت تجهیزات پزشکی برجیس در مورد مزایای فیزیوتراپی برای درمان کمردرد نقل می‌کنیم:

"فیزیوتراپی یک روش درمانی بسیار مفید جهت بهبود و درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی، به‌ویژه کمر درد محسوب خواهد شد. افراد زمانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، توسط متخصصین یک بررسی جامع از تاریخچه پزشکی و ارزیابی عملکرد فیزیکی آن‌ها توسط متخصصین انجام خواهد شد.

پس‌ازآن با توجه به تشخیص مشکل بیمار، مشخص می‌شود که چه تمرینات و روش‌های درمانی، جهت درمان و تسریع در روند بهبودی آنان مناسب‌تر خواهد بود.

لازم است بدانید که درصد زیادی از افرادی که جهت مشکلات گوناگون و دردهای نواحی مختلف بدن، تحت فیزیوتراپی قرار داشتند، به نتایج مطلوب‌تری نسبت به افرادی فقط تحت درمان‌های مختلف دیگر مانند استفاده از داروهای مسکن و … بودند، دست پیدا کردند.

فیزیوتراپی از مزایای بسیاری برخوردار است و نه‌تنها یک روش درمانی بسیار مفید برای درمان کمر درد به شمار می‌رود، بلکه ابزاری مؤثر جهت جلوگیری از صدمات بعدی نیز خواهد بود."

استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای درمان خانگی کمردرد

یکی دیگر از راه های درمان خانگی کمردرد، استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم است. شما با قرار دادن کیسه آب سرد می‌توانید محل درد را بی حس کنید و درد را کاهش دهید. به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دادن کیسه آب گرم هم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود درد کمر شما داشته باشد.

استراحت مهم ترین روش درمان خانگی کمر درد

یکی از مهم ترین روش های درمان خانگی کمر درد، استراحت کردن است. شاید بتوان گفت که هیچ روش درمانی به اندازه استراحت کردن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. تمامی مشکلاتی که در ناحیه کمر وجود دارد و همه دردهایی که در این اندام احساس می‌کنید، با استراحت و کنترل کردن حرکاتتان می‌تواند تاحد زیادی بهبود یابد.

درمان خانگی کمردرد با زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که می‌تواند در خیلی از زمینه ها مفید بوده و موثر واقع شود. در درمان خانگی کمردرد هم زنجبیل بسیار مفید بوده و می‌تواند موجب تسکین درد شما شود. کافی است زنجبیل را داخل آبجوش ریخته و پس از اینکه دم کشید با مقداری عسل آن را شیرین کرده و میل کنید.

کاهش وزن از اساسی ترین اقدامات برای درمان کمردرد

یکی از اساسی ترین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری یا بهبود کمر درد انجام دهید، کاهش وزن است. از اثرات اضافه وزن می‌توان به فشار مضاعفی که بر روی زانو و کمر وارد می‌شود اشاره نمود. این فشار می‌تواند آسیب زیادی به این اندام ها وارد کند. به همین منظور اگر دارای اضافه وزن هستید و کمردرد دارید، بهتر است اقدام به کاهش وزن اصولی نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تمامی راه های درمان خانگی کمردرد را به شما معرفی کنیم. توصیه ما به شما این است که ابتدا در مورد مشکلات کمر خود با پزشک مشورت کنید و پس از آن اقدام به درمان خانگی نمایید.

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 125
  • بازدید ماه : 605
  • بازدید سال : 4,629
  • بازدید کلی : 15,023