loading...

آجیل سلامت

یکی از مهم‌ترین و پرترددترین انواع حمل‌ و نقل در کشور ما و همچنین تمام دنیا، خطوط هوایی و استفاده از هواپیما برای جابه‌جایی مسافران یا کالاها است. تا قبل از اختراع هواپیما و استفاده از

شهرام فلوری بازدید : 33 دوشنبه 14 شهریور 1401 نظرات (0)

یکی از مهم‌ترین و پرترددترین انواع حمل‌ و نقل در کشور ما و همچنین تمام دنیا، خطوط هوایی و استفاده از هواپیما برای جابه‌جایی مسافران یا کالاها است.

تا قبل از اختراع هواپیما و استفاده از آن برای حمل مسافر یا بار به نقاط مختلف کره زمین، سفر به نقاط دور یک کشور یا سرزمین‌ها و قاره‌های دیگر، مستلزم صرف زمان زیادی بود و افراد با استفاده از راه‌های زمین یا دریایی به مسافرت می‌رفتند.

اختراع هواپیماها انقلابی در زمینه حمل‌ و نقل انسان و کالا به ‌وجود آورد و سفر به کشورهای گوناگون یا انجام تجارت را بین‌ آن‌ها بسیار آسان کرد.

بهتر است بدانید که دو نمونه از بزرگترین فرودگاه های بین المللی ایران در پایتخت قرار دارند. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد و شهر فرودگاهی امام خمینی دو پایانه حمل مسافر به نقاط مختلف ایران و همچنین دنیا هستند که در این مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فرودگاه مهرآباد تهران
در لیست فرودگاه‌های تهران باید ابتدا به معرفی یکی از بزرگترین فرودگاه‌های ایران یعنی مهرآباد بپردازیم. این فرودگاه که اکنون در مرکز شهر تهران قرار دارد، ابتدا در محل روستایی با همین نام ساخته شد. تا قبل از سال 1296 هیچ هواپیمایی بر فراز آسمان تهران پرواز نکرده بود و مردم آن زمان تصوری از بالگرد یا هواپیما نداشتند.

در این سال که با سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم همراه بود، یک هواپیمای روسی با خلبانانی از این سرزمین بر بالای آسمان تهران به پرواز درآمد. شاه پس از آن در سال 1304 حق هواپیمایی را به یک شرکت آلمانی واگذار کرد و این اتفاق زمینه ایجاد باشگاه خلبانی در تهران شد.

نهایتا در سال 1317 فرودگاه مهرآباد کنونی تاسیس شد و پس از اعزام تعدادی خلبان به آمریکا برای گذراندن دوره خلبانی، مهرآباد در سال 1328 شروع به‌کار کرد.

به‌مرور زمان وسعت فرودگاه از نظر جغرافیایی و حوزه فعالیت افزایش یافت. اکنون این فرودگاه به تمام فرودگاه‌های سطح کشور و همچنین تعدادی فرودگاه خارجی نیز پرواز دارد و به‌طور متوسط در سال 13 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

همچنین فرودگاه مهرآباد تهران بزرگترین فرودگاه زیارتی کشور محسوب می‎‌‎شود که به مقصد شهرهای زیارتی دنیا از جمله مکه پرواز بین‌المللی دارد. این پایانه هوایی 6 ترمینال فعال نیز دارد که هر یک از آن‌ها از ساختمانی مخصوص به خود و امکانات رفاهی زیر برخوردار هستند:

ترمینال شماره 1
اولین ترمینال فرودگاه مهرآباد، مقصد و مبدا پروازهای انجام شده توسط هواپیمایی‌های زاگرس، وارش و کیش ایر است و مسافران در آن می‌توانند از امکاناتی مانند رستوران، کتابخانه، نمازخانه و سالن عمومی استفاده کنند.

ترمینال شماره 2
فرودگاه مهرآباد تهران

ترمینال شماره دو یکی از شلوغ‌ترین پایانه‌های فرودگاه مهرآباد تهران است که هواپیمایی‌های آتا، ایران ایر، ایران ایرتور، کارون، کیش ایر، معراج، قشم و زاگرس در آن قرار دارند. از جمله امکانات این پایانه می‌توانیم به رستوران، کافی شاپ، نمازخانه، سالن ترانزیت و غرفه کتاب اشاره کنیم.

اگر برای رفتن به تور کیش از تهران راهی پایتخت و فرودگاه مهرآباد شده‌اید، یکی از انتخاب‌های پیش روی شما، پرواز با هواپیمایی آتا از ترمینال شماره دو است.

ترمینال شماره 3
این ترمینال تنها برای پروازهای انجام شده به مقصد شهرهای زیارتی عربستان و جابه‌جایی حجاج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترمینال شماره 4
یکی دیگر از شلوغ‌ترین ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد، پایانه شماره 4 است که دفتر هواپیمایی‌های زیر در آن قرار گرفته‌اند:

اترک
کاسپین
پارس
فلای پرشیا
سپهران
آسمان
ماهان
تابان
پویا
امکانات موجود در سایر ترمینال‌ها در پایانه شماره 4 نیز وجود دارند.

ترمینال شماره 5
از این پایانه نیز تنها برای جابه‌جایی مسافران سفر حج استفاده می‌کنند.

ترمینال شماره 6
هوایمایی‌های:

اترک
کاسپین
پارس
پرشیا
سپهران
آسمان
ماهان
تابان
پویا
دفتر خود را در ترمینال شماره 6، یکی از شلوغ‌ترین پایانه‌های فرودگاه باز کردند و زمان شرکت در یک تور مشهد از تهران، احتمالا سوار یکی از این پروازها خواهید شد.

راه دسترسی به مهرآباد
راه دسترسی به مهرآباد

جمعیت زیاد مسافران وارد شده و خارج شده از مهرآباد، اهمیت راه‌های رسیدن به یکی از موارد لیست فرودگاه‌های تهران را بیشتر مطرح می‌کند. یکی از اولین راه‌های رسیدن به مهرآباد، استفاده از تاکسی‌های داخل شهری است. همچنین تاکسی‌های مخصوص فرودگاه، مسافران را تا مقاصد مورد نظر حمل می‌کنند.

کسانی که قصد دارند با اتومبیل شخصی به مهرآباد بروند، باید مسیر بزرگراه لشکری را از سمت غرب در پیش گیرند. این افراد می‌توانند اتومبیل‌های خود را در یکی از سه پارکینگ این فرودگاه یا فرودگاه مخصوص حجاج پارک کنند.

اگر شما نیز برای شرکت در تور کیش از تهران به فرودگاه مهرآباد رفته‌اید، می‌توانید اتومبیل شخصی خود را در سه پارکینگ در نظر گرفته شده برای پروازهای داخلی قرار دهید.

اما بهتر است بدانید آسان‌ترین و سریع‌ترین راه دسترسی به فرودگاه مهرآباد تهران، استفاده از خطوط مترو و پیاده شدن در یکی از دو ایستگاه قرار گرفته در محوطه فرودگاه است. یکی از این ایستگاه‌ها در مقابل ترمینال‌های 1 و 2 و دیگری در برابر پایانه 4 و 6 قرار گرفته‌ است.

سایر امکانات مهرآباد
در مهرآباد، یکی از موارد لیست فرودگاه‌های تهران، امکانات دیگری مانند شعبه‌های مختلفی از بانک‌های داخلی، انواع رستوران، بوفه، کافی شاپ و غرفه‌های تبلیغ مکان‌های تفریحی و اقامتی تهران وجود دارند که به مسافران ورودی و خروجی خدمات مختلفی ارائه می‌دهند.

فرودگاه امام خمینی
فرودگاه امام خمینی

بزرگترین فرودگاه ایران و یکی از موارد اصلی لیست فرودگاه‌های تهران، شهر پروازی امام خمینی است که طرح اولیه ساخت آن به سال 1346 بازمی‌گردد. اما وقایع مختلف سیاسی در این سال‌ها از جمله انقلاب اسلامی و سال‌های جنگ تحمیلی ساخت آن را به تعویق انداخت.

در نهایت در سال 1374 تاسیس آن توسط چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی از سر گرفته شد و در سال 1383 به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر امام خمینی اصلی‌ترین نمونه فرودگاه های بین‌ المللی ایران است که پروازهای مختلف بین‌المللی در آن به زمین می‌نشینند یا از زمین بلند خواهند شد.

این مرکز بزرگ که گاهی آن را شهر فرودگاهی می‌نامند، در 30 کیلومتری تهران و در بخش فشافویه از شهری ری واقع شده است. پروازهای انجام شده در امام خمینی که بیشتر شامل پروازهای بین‌المللی می‌شوند، در یکی از سه ترمینال زیر انجام خواهند شد:

ترمینال شماره 1
به‌طور متوسط در هر سال نزدیک به 6 نفرمیلیون مسافر از طریق ترمینال شماره 1 جابه‌جا خواهند شد و همچنین حمل 120 هزار تن بار در این پایانه امری عادی است.

ترمینال شماره 2 یا سلام
دومین پایانه فرودگاهی امام خمینی، سلام است که بعد از ترمینال شماره 1 ساخته شد. در پایانه سلام هر سال به‌طور میانگین 5 میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند و از آن برای پروازهای بین‌المللی و همچنین پروازهای داخلی از ساعت 12 الی 5 صبح استفاده می‌کنند.

ترمینال ایران شهر
سومین ترمینال و جدیدترین آن‌ها پایانه ایران شهر است که هنوز مراحل ساخت آن به‌پایان نرسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با افتتاح آن، هر سال 30 میلیون نفر از طریق پایانه ایران شهر جابه‌جا شوند.

امکانات فرودگاه امام خمینی
در این شهر فرودگاهی بزرگ که در لیست فرودگاه‌های تهران قرار دارد، امکانات متعددی برای مسافران بین‌المللی در نظر گرفته‌اند که بعضی از آن‌ها را در زیر توضیح دادیم.

پارکینگ‌
در بزرگترین فرودگاه ایران پارکینگ‌های متعددی را برای رفاه حال مسافران و همچنین کارکنان این مجموعه ساخته‌اند که از قرار زیر هستند:

پارکینگ شماره یک که از آن برای توقف‌های کوتاه مدت در محوطه فرودگاه استفاده می‌کنند.
پارکینگ شماره 2 را برای مراجعه به بخش خودروهای توقیفی ساخته‌اند.
پارکینگ‌های شماره 3 و 4 دو پارکینگ روباز هستند که برای توقف‌های طولانی و حتی شبانه‌روزی نیز انتخاب مناسبی به‌شمار می‌آیند.
پارکینگ روباز شماره 5 تنها در زمان پیک مسافرت‌ها آماده استقبال از مسافران است.
صرافی و بانک
بسیاری از مسافران بین‌المللی قبل از پرواز خود نیاز دارند تا ارز در دسترس خود را به ارز کشور مقصد تبدیل کنند. برای این منظور در محوطه فرودگاه امام خمینی یکی از موارد لیست فرودگاه‌های تهران، صرافی‌های مختلفی وجود دارند که آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند.

همچنین چندین شعبه از بانک‌های داخلی نیز در این فرودگاه مستقر شده‌اند تا امور اداری مسافران را در ساعات اداری انجام دهند.

هتل
از دیگر امکانات فراهم شده در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی با هدف رفاه و آسایش مهمانان خارجی، ساخت دو هتل لوکس در محوطه فرودگاه است که جزو بهترین هتل‌های پایتخت محسوب می‌شوند.

مهمانان خارجی وارد شده به کشور و همچنین کسانی که از سایر شهرهای ایران و با هدف سفرهای خارجی به تهران آمده‌اند، می‌توانند در یکی از این دو هتل اقامت گزینند.

سایر امکانات
از دیگر امکانات مهم‌ترین مورد از لیست فرودگاه‌های تهران، می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

رستوران
خدمات CIP
اجاره خودرو و امکانات دیگر
راه‌های دسترسی
به‌دلیل قرار گرفتن فرودگاه امام در خارج از شهر، بهترین گزینه برای دسترسی به آن استفاده از ماشین شخصی یا تاکسی‌های فرودگاه است. همچنین همواره اتوبوس‌های ویژه‌ای از فرودگاه به سمت مرکز شهر و بالعکس درحال خدمت‌رسانی هستند.

در مورد استفاده از مترو نیز باید بگوییم که نزدیک‌ترین گزینه، استفاده از خط متروی 8 است.

سخن نهایی
تهران به‌عنوان پایتخت ایران دو مورد از بزرگترین فرودگاه های بین المللی ایران را در خود جای داده است. ما در این مطلب به معرفی کلی این فرودگاه‌ها و همچنین جزئیات پروازها و امکانات آنان پرداختیم و اطلاعاتی درباره محل قرارگیری آن‌ها، در اختیار شما قرار دادیم.

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 748
  • بازدید سال : 4,772
  • بازدید کلی : 15,166