loading...

آجیل سلامت

سندرم تونل کارپال یکی از علت‌های شایع بروز درد و بی‌حسی در مچ دست است. این عارضه به دلیل آسیب به عصب مدیان ایجاد می‌شود. کسانی که با دست کارهای تکراری انجام دهند، بیشتر از بقیه به این ع

شهرام فلوری بازدید : 40 دوشنبه 11 مهر 1401 نظرات (0)

سندرم تونل کارپال یکی از علت‌های شایع بروز درد و بی‌حسی در مچ دست است. این عارضه به دلیل آسیب به عصب مدیان ایجاد می‌شود. کسانی که با دست کارهای تکراری انجام دهند، بیشتر از بقیه به این عارضه مبتلا می‌شوند. اما فیزیوتراپی می‌تواند دردهای این عارضه را تسکین دهد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب شیوه‌های درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی را بیان کنیم.

شیوه‌های درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی
فیزیوتراپی برای تسکین درد و بازگرداندن قدرت حرکتی دست به وضعیت قبل از بیماری شیوه‌های مختلفی دارد. انتخاب شیوهٔ مؤثر برای درمان هر فرد بستگی به میزان درگیری و شدت درد دارد. به همین دلیل فیزیوتراپیست تمام جوانب را در نظر می‌گیرد و بهترین روش درمان سندرم تونل کارپال را به فرد پیشنهاد می‌کند.

انواع روش‌های فیزیوتراپی درمان سندرم تونل کارپال شامل موارد زیر است:

اولتراسوندتراپی برای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی
یکی از شیوه‌های درمانی فیزیوتراپی که می‌تواند درد مچ دست را کاهش دهد اولتراسوندتراپی است. در این روش از امواج فراصوت استفاده می‌شود و بعد از درگیر کردن بافت‌های بدن موجب بهبود وضعیت حرکت انگشتان دست می‌شود.

درمان سندرم تونل کارپال با TENS
یکی از شیوه‌های درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی استفاده از دستگاه TENS است. این دستگاه با تحریک الکتریکی عضلات از راه پوست می‌تواند در کاهش درد تأثیر داشته باشد.

مگنت درمانی
شیوه‌های درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی
درمان سندرم تونل کارپال با مگنت درمانی می‌تواند اکسیژن رسانی را به میزان 200 برابر افزایش دهد و باعث ایجاد تعادل یونی در بافت‌ها شود. به این ترتیب تنگی کانال مچ دست درمان می‌شود و درد دست کاهش پیدا می‌کند.

درمان سندرم تونل کارپال با منوال تراپی
منوال تراپی همان شیوهٔ درمانی دستی است که فیزییوتراپیست با کمک دست برای بیمار انجام می‌دهد. در این شیوه درمانی هدف شل کردن میوفاسیال و تاندون‌ها و عضلات است. به این ترتیب درد عضلات سفت شده از بین می‌رود.

استفاده از اسپلینت
پوشیدن اسپلینت مچ دست درد ناشی از سندرم تونل کارپال را کاهش می‌دهد. به این ترتیب با صاف نگه داشتن مچ، فشاری که به عصب مدیان وارد شده بود کم می‌شود. با توجه به اینکه بروز علائم این سندرم در شب معمول‌تر است، بیماران مبتلا با پوشیدن اسپلینت از غروب می‌توانند درد را کنترل کنند.

همچنین اگر شغل شما به نحوی است که کارهای تکراری انجام می‌دهید بهتر است هنگام انجام فعالیت از اسپلینت استفاده کنید.

برای خرید تجهیزات پزشکی و دریافت قیمت دستگاه فیزیوتراپی می‌توانید از خدمات مطلوب شرکت تجهیزات پزشکی برجیس استفاده کنید. زیرا این شرکت برای محصولات خود 3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می‌کند.

تمرینات ورزشی برای درمان سندرم تونل کارپال
برای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی می‌توان از تمرینات ورزشی هم استفاده کرد. در این شیوه فیزیوتراپیست‌ها حرکات ورزشی مناسبی را به بیماران آموزش می‌دهند که منجر به از بین رفتن اسپاسم در عضلات و کم شدن فشار می‌شود. در نتیجه درد مچ دست کم می‌شود.

موارد زیر چند نمونه از تمرین‌های ورزشی مؤثر برای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی است:

تمرین اول
آرنج را طوری روی میز قرار دهید که دست رو به بالا قرار داشته باشد. سپس به آرامی مچ دست را به جلو خم کنید و به مدت 5 ثانیه دست را در این وضعیت نگه دارید. بعد از این مدت مچ دست را صاف کنید و مجدداً ان را به عقب خم کنید. 5 ثانیه هم دست را در این وضعیت نگه دارید. این تمرین را چندین مرتبه انجام دهید.

تمرین دوم
این تمرین نقطهٔ مخالف تمرین قبلی است. پس باید دست خود را طوری که کف دست رو به سمت پایین باشد روی میز قرار دهید. سپس ارام مچ را به سمت پایین خم کنید. با کمک دست دیگر دست خم شده را به سمت بدن بکشید و به مدت 20 ثانیه در این وضعیت بمانید. این تمرین را چند مرتبه با فاصله زمانی تکرار کنید تا سندرم تونل کارپال درمان شود.

تمرین سوم
سومین تمرین برای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی به این صورت است که باید انگشتان خود را به صورت مستقیم نگه دارید، سپس مفصل میانی انگشتان را خم کنید، طوری که نوک انگشتان به سمت کف دست متمایل باشد. 5 ثانیه دست را در این وضعیت نگه دارید و بعد از این مدت رها کنید.  


مزایای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی چیست؟
پزشکان فیزیوتراپی را به عنوان یکی از درمان‌های قطعی سندرم تونل کارپال به بیماران پیشنهاد می‌کنند. در برخی از بیماران فیزیوتراپی به تنهایی می‌تواند بیمار را درمان کند، اما در برخی دیگر به عنوان یک روش مکمل استفاده می‌شود. با این‌حال مزایای درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

مدیریت مؤثر درد
فیزیوتراپی با بهبود وضعیت ماهیچه‌ها و عضلات و کم کردن فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود می‌تواند به طور موثری درد را کنترل کند.

قیمت مناسب
درمان سندرم تونل کارپال با فیزیوتراپی قیمت مناسبی دارد که بیماران توان پرداخت آن را دارند.

غیر تهاجمی بودن فیزیوتراپی
یکی از مزایای مهم استفاده از فیزیوتراپی برای درمان سندرم تونل کارپال این است که یک روش غیر تهاجمی است و در اغلب موارد با درمان کردن بیمار مانع از انجام جراحی می‌شود.

عدم وابستگی به داروهای ضد درد
با درمان عارضه تونل کارپال می‌توان وضعیت حرکتی مچ دست را بهتر کرد و درد آن را کاهش داد. به این ترتیب بیمار نیازی به استفاده از دارو به صورت دائمی ندارد.

استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای درمان بیماری‌ها یک شیوهٔ آسان است که نیاز به دانش تخصصی ندارد. همچنین استفاده از این شیوهٔ درمانی پر هزینه نیست و باعث می‌شود نیازی به رفت و آمد روزانه به مراکز فیزیوتراپی نباشد.

نتیجه گیری

سندرم تونل کارپال عارضه‌ای است که موجب ایجاد درد و ناراحتی در مچ دست می‌شود. اما با استفاده از روش‌های مختلف فیزیوتراپی می‌توان این عارضه را درمان کرد تا نیازی به انجام جراحی نباشد. در این مطلب انواع روش‌های فیزیوتراپی درمان سندرم تونل کارپال را مرور کردیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 721
  • بازدید سال : 4,745
  • بازدید کلی : 15,139