loading...

آجیل سلامت

در حال حاضر پوکی استخوان علت اصلی شکستگی‌های فشاری دردناک مهره‌های ستون فقرات است. البته در مواردی وجود تومورهای ستون فقرات نیز مؤثر است. در این شرایط، ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (Vertebrop

شهرام فلوری بازدید : 33 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

در حال حاضر پوکی استخوان علت اصلی شکستگی‌های فشاری دردناک مهره‌های ستون فقرات است. البته در مواردی وجود تومورهای ستون فقرات نیز مؤثر است. در این شرایط، ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی (Vertebroplasty and kyphoplasty) روش‌های کم‌تهاجمی هستند که برای درمان این نوع شکستگی‌ها استفاده می‌شوند. پیش از انجام این روش‌های درمانی پزشک ابتدا وضعیت شما را با استفاده از تصویربرداری تشخیصی یا معاینه فیزیکی ارزیابی می‌کند و نحوه آماده‌سازی برای عمل را آموزش می‌دهد.

در پاسخ به سؤال نحوه انجام ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟ می‌توان گفت که پزشک با تزریق مخلوط سیمانی به استخوان شکسته (ورتبروپلاستی) یا قرار دادن یک بالون در استخوان شکسته به‌منظور ایجاد فضای بیشتر و سپس پر کردن آن با مخلوط سیمانی (کیفوپلاستی)، در جهت ترمیم نواقص ایجاد شده اقدام می‌کند. معمولاً پس از ورتبروپلاستی، حدود 75 درصد از بیماران تحرک ازدست‌رفته خود را به دست می‌آورند و فعال‌تر می‌شوند.

شرکت تجهیزات پزشکی برجیس با داشتن سابقه بیش از یک دهه فعالیت، می‌تواند در زمینه عرضه انواع وسایل و امکانات پزشکی لازم برای انجام این تکنیک‌ها و سپری کردن دوران بهبودی بعد از آن‌ها به شما کمک کند. از این فرصت عالی استفاده کنید.

برخی از کاربردهای رایج ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟

معمولاً ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی پس از تشخیص بی‌اثر بودن درمان‌هایی مانند استراحت طولانی‌مدت، بستن بریس یا کمربند طبی و استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب انجام می‌شوند. افراد زیر کاندید مناسبی برای درمان با این روش‌ها هستند:

  • بیماران سالخورده یا ضعیف که احتمالاً پس از شکستگی مهره‌های ستون فقرات به‌دلیل افزایش سن برای ترمیم استخوان دچار اختلال می‌شوند.
  • بیمارانی که به‌دلیل بروز یک تومور بدخیم، فشار زیادی روی مهره‌های ستون فقرات احساس می‌کنند.
  • بیمارانی که به‌دلیل درمان طولانی‌مدت استروئیدی یا اختلال متابولیک، از پوکی استخوان رنج می‌برند.

اصولاً ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی باید در عرض هشت هفته پس از شکستگی حاد انجام شوند تا احتمال موفقیت روند درمان به حداکثر برسد.

نحوه آمادگی برای ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی

نحوه آمادگی برای ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی

معمولاً پزشک در ویزیت قبل از عمل شما را معاینه می‌کند و از شما خواهد که نتایج یک یا چند آزمایش خون و تصویربرداری را ارائه دهید.

اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید و در مورد بیماری‌های اخیر، شرایط پزشکی، آلرژی‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند چند روز قبل از انجام عمل، مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید و از چند ساعت قبل چیزی نخورید یا ننوشید. البته می‌توانید داروهای روتین خود مانند داروهای ضدفشار خون را با چند جرعه آب مصرف کنید.

جواهرات خود را در خانه بگذارید و لباس‌های گشاد و راحت بپوشید. اگر قرار نیست در بیمارستان بستری شوید، برنامه‌ریزی کنید که بعد از عمل شخصی شما را به خانه برساند.

نحوه انجام ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی

این روش‌ها معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شوند و همان روز به خانه فرستاده می‌شوید. با این حال، برخی از بیماران ممکن است نیاز به بستری شدن برای یک تا چند روز داشته باشند. ابتدا بیمار روی شکم دراز می‌کشد و به کمک بیهوشی عمومی یا موضعی بی‌حس می‌شود. در حین عمل پزشک از یک راهنمایی تصویری، معمولاً فلوروسکوپی، برای ردیابی مداوم محل شکستگی استفاده می‌کند. سپس یک سوزن توخالی به نام تروکار را از طریق پوست وارد فضای مهره می‌کند.

هنگامی‌که تروکار در جای خود قرار گرفت، یا سیمان (ورتبروپلاستی) یا یک وسیله بادکنکی مانند (کیفوپلاستی) از طریق تروکار به محل مهره آسیب‌دیده وارد می‌شود. در حین عمل کیفوپلاستی، با باد شدن بالون فضای بیشتری برای پر شدن شکستگی با سیمان استخوانی فراهم می‌شود. پس از برداشتن بالون، سیمان به داخل حفره تزریق می‌شود. معمولاً این ماده خاص در عرض 20 دقیقه سخت می‌شود.

ممکن است در پایان عمل، تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن برای بررسی میزان توزیع سیمان انجام شود. این روش‌ها معمولاً در عرض 48 ساعت پس از عمل باعث تسکین درد و بهبود تحرک می‌شوند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است بلافاصله تسکین درد را احساس کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی

تقریباً یک ساعت پس از عمل، باید بتوانید راه بروید. ویزیت پزشک در این لحظه برای انجام معاینه فیزیکی و بررسی نتایج تصویربرداری و آزمایش خون لازم است. در طول ویزیت بعدی، اگر متوجه عوارض جانبی یا تغییری شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگرچه می‌توانید به‌تدریج به های عادی خود بازگردید، اما سعی کنید حداقل به مدت شش هفته از انجام کارهای سخت مانند بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، با پزشک خود در مورد شروع مجدد آن‌ها در روز بعد از عمل مشورت کنید. تسکین درد برای برخی بیماران فوری است. در برخی دیگر، درد ظرف دو تا سه روز از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد. می‌توانید از تماس کیسه یخ برای از بین بردن هرگونه ناراحتی استفاده کنید. بانداژ را به مدت دو روز نگهدارید و پس از آن یک دوش سرپایی بگیرید. این کار برای جلوگیری از بروز عفونت است.

ممکن است به دستور پزشک پس از تسکین درد، نیاز به فیزیوتراپی یا توانبخشی داشته باشید. مشاورین شرکت برجیس برای خرید دستگاه فیزیوتراپی، آماده پاسخگویی به شما هستند.

معایب انجام ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟

معایب انجام ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟

واقعاً خطرات احتمالی ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟ آیا باید نگران بروز عوارض جانبی خاصی بود؟ بهتر است بدانید که ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی روش‌های کم‌خطری هستند و احتمال کمی وجود دارد که بعد از عمل دچار عفونت، خونریزی، افزایش کمردرد، بی‌حسی یا احساس گزگز شوید.

اگر پوکی استخوان دارید، خطر ایجاد شکستگی در سایر مهره‌های ستون فقرات وجود دارد. برای جلوگیری از این مساله معمولاً پزشک از شما می‌خواهد که داروهایی برای بهبود کیفیت یا تقویت ساختار استخوان استفاده کنید.

محدودیت‌های ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی

ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی:

  • اصولاً برای درمان فتق دیسک یا کمردرد ناشی از آرتروز ستون فقرات کاربرد ندارند.
  • به طور کلی برای بیماران جوان‌تر سالم توصیه نمی‌شوند.
  • یک درمان پیشگیرانه برای کمک به بیماران مبتلا به پوکی استخوان محسوب نمی‌شوند.
  • مناسب برای اصلاح انحنای ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان یا عللی دیگری مانند اسکولیوز یا کیفوز نیستند.
  • روش‌هایی ایده‌آل برای افرادی‌که آمفیزم شدید یا سایر بیماری‌های ریوی دارند، نیستند.
  • برای بیمارانی که در اثر تنگی نخاع یا فتق دیسک کمر دچار کمردرد هستند، قابل استفاده نیستند. در زمینه بدنسازی و دیسک کمر با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

بنابراین در پاسخ به سؤال ورتبروپلاستی و کایفوپلاستی چیست؟ می‌توان گفت که روش‌های کم‌تهاجمی در جهت اصلاح شکستگی‌های فشاری مهره‌های ستون فقرات در افراد میانسال تا مسن هستند. مطمانا پزشک پیش از عمل، نکات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

منبع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 722
  • بازدید سال : 4,746
  • بازدید کلی : 15,140